Železničná spoločnosť znížila stratu na 6,4 milióna eur

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) hospodárila v minulom roku so stratou 6,379 mil. eur. V medziročnom porovnaní ju znížila o 10,2 %, resp. o 726 tis. eur.

09.08.2015 15:44
debata (2)

Štátny osobný vlakový dopravca vlani pôvodne plánoval negatívny výsledok vo výške 9,49 mil. eur. Ako vyplýva z výročnej správy spoločnosti za rok 2014, výnosy vo výške 337,44 mil. eur klesli o 15,6 mil. eur a náklady v objeme takmer 340 mil. eur boli nižšie o 14,49 mil. eur. Strata z finančných operácií 5,72 mil. eur vzrástla o 1,1 mil. eur.

„Zlepšenie výsledkov, a to i napriek neplánovane zvýšeným výkonom a výpadku tržieb z titulu bezplatnej prepravy, sa nám podarilo dosiahnuť racionalitou v nákladoch, predovšetkým v spotrebovaných nákupoch a službách,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor. Počet cestujúcich vzrástol tretí rok v rade. „Prepravili sme 47,286 milióna osôb, čo je medziročne o 3 milióny ľudí viac a súčasne takmer o 4 % vyšší počet, ako sme plánovali. Rast vo vnútroštátnej preprave sme zaznamenali už od jarných mesiacov a bezplatná preprava tento trend v závere roka podporila,“ uviedol Gábor. Cestujúci pribudli i v medzinárodnej preprave. Bezplatná preprava študentov a dôchodcov v dotovanej osobnej železničnej doprave funguje od 17. novembra 2014.

Vlaky štátnej spoločnosti v uplynulom roku najazdili spolu 30,79 milióna kilometrov, z toho na základe objednávky štátu vo verejnom záujme 29,6 milióna kilometrov. Rozdiel predstavovali výkony IC vlakov, ktoré dopravca prevádzkuje na vlastné náklady. Dopravné výkony sa medziročne zvýšili o 353 tisíc kilometrov. „Bol to po dlhom čase rok, kedy počet vlakov vzrástol. Pokročili sme v zlepšovaní taktového grafikonu, zahustili sme diaľkové či regionálne linky. V závere roka sme doplnili ďalšie vlaky v súvislosti s očakávaným nárastom dopytu po zavedení bezplatnej prepravy,“ dodal Gábor. Spoločnosť ku koncu vlaňajška prevádzkovala v regionálnej preprave 35 nových elektrických a motorových vlakov financovaných aj z peňazí Európskej únie a v obnove vozového parku pokračuje. ZSSK mala ku koncu vlaňajška 5 841 zamestnancov a ich počet medziročne stúpol o 117, resp. o 2 %. Priemerná mzda zamestnancov vlani dosiahla 912,58 eur a oproti roku 2013 vzrástla o 25,89 eur (2,9 %).

Spoločnosť evidovala ku koncom roku 2014 aktíva v hodnote 938,1 mil. eur, medziročne o 83,57 mil. eur viac. Vlastné imanie vo výške 154,4 mil. eur sa znížilo o 6,45 mil. eur a krylo majetok na 16,5 %. Záväzky v objeme 783,7 mil. eur klesli o 90,02 mil. eur a na majetku mali podiel 83,5 %. Z toho dlhodobé záväzky tvorili 477,79 mil. eur a boli vyššie o 39,67 mil. eur. Pohľadávky z obchodného styku a iné pohľadávky v objeme 42,67 mil. eur sa zvýšili o 13,55 mil. eur. ZSSK ku koncu vlaňajška už nemala pohľadávky voči štátu zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Ministerstvo dopravy v závere roka 2014 uhradilo spoločnosti zhruba 60,33 mil. eur, čím vyrovnalo všetky svoje dlhy v súvislosti s plnením zmluvy v rokoch 2011 až 2013.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jedným z troch nástupníckych podnikov bývalých jednotných železníc, má základné imanie 212,441 mil. eur, jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky ministerstva a IC vlaky prevádzkuje na vlastné náklady bez podpory štátu.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť #vlaky