Rok predtým ešte dosiahla zisk 262 tis. eur. Ako vyplýva z výročnej správy štátneho nákladného vlakového dopravcu za rok 2014, výnosy vo výške 296,22 mil. eur medziročne klesli o 19,75 % a náklady v objeme 292,44 mil. eur boli nižšie o 18,2 %. Prevádzkový zisk predstavoval 3,78 mil. eur a klesol o 67,8 %. Strata z finančných operácií za 9,23 mil. eur sa zmiernila o 18,9 %.
Spoločnosť vlani prepravila vyše 36 mil. ton tovarov pri medziročnom poklese o 291 tis. ton. V porovnaní s plánom to znamenalo nárast o takmer 120 tis. ton. Najvyšší podiel na preprave, zhruba dve tretiny, tvorili tradične suroviny a hutnícka produkcia. Medzinárodná nákladná preprava dosiahla objem 31,77 mil. ton, z toho dovoz 14,81 mil. ton, vývoz 8,28 mil. ton a tranzit 8,68 mil. ton. Na vnútroštátnu prepravu pripadlo 4,25 mil. ton.
„Aj napriek silnej konkurencii tretích dopravcov sme si udržali 80-percentný trhový podiel. Začínajú sa k nám od konkurencie vracať aj naši bývalí zákazníci, čo považujem v liberalizovanom prostredí za stabilizujúci prvok. Evidujeme aj prechod niektorých komodít, napríklad dreva, z ciest späť na železnicu,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Cargo Vladimír Ľupták. Spoločnosť podľa neho vlani znížila svoje záväzky a dodržiavala platobnú disciplínu voči dodávateľom. Minulý rok investovala najmenej od svojho vzniku. „Prioritne sme finančné prostriedky použili do dopravných prostriedkov v rámci revízií vozňov a rušňov,“ dodal Ľupták. V ďalších rokoch musí spoločnosť výrazne zvýšiť objem investícií do obnovy rušňov, prekládkových technológií či znižovania ekologických záťaží.
Z prepravy komodít v minulom roku pripadol najväčší objem na železnú rudu, a to 12,92 mil. ton pri náraste o 329 tis. ton. Preprava kovov dosiahla 5,45 mil. eur (pokles o 87 tis. ton), uhlia 4,77 mil. ton (menej o 256 tis. ton ), stavebnín 3,02 mil. ton (o 7 tis. ton viac), dreva 2,58 mil. ton (nárast o 244 tis. ton), chemických produktov 2,26 mil. ton (o 78 tis. ton viac) a ropných výrobkov 1,92 mil. ton (pokles o 311 tis. ton). Na intermodálnu, teda kombinovanú prepravu, pripadlo 1,86 mil. ton (o 154 tis. ton menej). Nešpecifikovaná preprava predstavovala 874 tis. ton (zníženie o 169 tis. ton) a preprava potravín 360 tis. ton (o 29 tis. ton viac).
Spoločnosť ZSSK Cargo mala ku koncu vlaňajška 6 103 zamestnancov a ich počet medziročne klesol o 229, resp. o 3,6 %. Priemerná mzda zamestnancov vlani dosiahla 858,40 eura a oproti roku 2013 vzrástla o takmer 5 %. Majetok firmy mal koncom roku 2014 hodnotu 551,24 mil. eur, medziročne o 106,62 mil. eur menej. Vlastné imanie vo výške 114,14 mil. eur sa znížilo o 5,49 mil. eur a krylo majetok na 20,7 %. Záväzky firmy v objeme 437,1 mil. eur klesli o 101,13 mil. eur a na majetku mali podiel 79,3 %. Pohľadávky tvorili 43,38 mil. eur a znížili sa o 74,57 mil. eur.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.