Stavebný boom ťahajú najmä diaľnice

Stavebná produkcia sa na Slovensku odrazila od dna a rekordne stúpa. Veľký podiel na tom má budovanie diaľnic, ktoré v júni zaznamenalo najväčší objem investovaných peňazí v histórii. V júni išlo na výstavbu diaľnic až 75,5 mil. eur, čo prekonalo doterajší rekord z októbra minulého roka a mája tohto roka, keď sa stavalo približne za 60 mil. eur.

25.07.2015 11:00
debata (5)

Podľa údajov zo Štatistického úradu sa stavebná produkcia v máji medzimesačne zvýšila takmer o štyri percentá. V medziročnom porovnaní však stúpla až o viac ako 15 percent. Ide o najsilnejší medziročný nárast od októbra roku 2008. Napriek tomu však stavebníctvo za predkrízovým rokom 2008 zaostáva približne o pätinu.

Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák potvrdzuje, že za oživením stavebníctva stojí aj výstavba infraštruktúry, najmä diaľnic. „Segment infraštruktúry v máji medziročne vzrástol až o 47,2 %,“ uvádza Koršňák.

„Objem stavebnej produkcie pri výstavbe diaľnic na Slovensku dosiahol za prvý polrok tohto roka úroveň 307 512 096 eur,“ uvádza vo svojom vyhlásení Národná diaľničná spoločnosť. Za rekordnou výstavbou stojí aj končiace sa obdobie Operačného programu Doprava, prostredníctvom ktorého môžeme čerpať finančné prostriedky z Európskej únie. Diaľničiari ku koncu mája dosiahli čerpanie z tohto programu vo výške 1 mld. eur.

V júni išlo na výstavbu diaľnic až 75,5 mil. eur, čo prekonalo doterajší rekord z októbra minulého roka a mája tohto roka.

Podľa návrhu budúcoročného rozpočtu by na cestnú infraštruktúru mal štát poslať viac ako 427 mil. eur. Z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra má v rámci pôsobnosti ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ísť na rôzne projekty takmer 815 mil. eur.

Dlhodobejšie projekty, ktoré nestihnú byť dokončené do konca tohto roku, podliehajú fázovaniu. Zvyšné finančné prostriedky na ne štát bude čerpať z nového balíka eurofondov. Rast stavebníctva by sa v najbližšom čase nemal zastaviť. „Oživujúce sa investície v ekonomike a vyššie verejné výdavky do výstavby infraštruktúry by mali aj v nasledujúcich mesiacoch ťahať stavebníctvo smerom nahor,“ uvádza Koršňák.

Národná diaľničná spoločnosť má v súčasnosti rozostavaných niekoľko úsekov diaľnic a rýchlostných ciest po celom Slovensku, ktorých celková dĺžka dosahuje 120 kilometrov. Do konca roka sa do užívania dostane viac ako 40 kilometrov. V tomto roku vodiči budú môcť začať jazdiť po novej diaľnici pri Levoči, úseku D1 Fričovce – Svinia aj po rýchlostnej ceste R2 Pstruša – Kriváň. Okrem toho je na R2 vo výstavbe aj druhý úsek Zvolen, východ – Pstruša. Stavbári budujú aj diaľnice D1 a D3 pri Žiline a Ružomberku. Diaľničiari navyše pripravujú výstavbu obchvatu Prešova a úseku D1 Budimír – Bidovce. K čerpaniu eurofondov prispela aj výmena zvodidiel na niekoľkých úsekoch.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #eurofondy #diaľnice #výstavba diaľnic #stavebná produkcia #infraštruktúra