Diaľnice zachraňujú životy. Nehôd výrazne ubudne

Nedávno otvorená nová diaľnica na 16-kilometrovom úseku D1 z Dubnej Skaly do Turian by mala výrazne znížiť nehodovosť. Na ceste prvej triedy cez Martin sa vlani stalo 29 nehôd a s diaľnicou by počet nehôd mal podľa odborníkov poklesnúť o viac ako polovicu.

22.07.2015 07:00
diaľnica, D1 Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (3)

Ako diaľnica zachraňuje životy, možno dokumentovať na nitrianskej R1. Pri Nitre otvorili úsek rýchlostnej cesty R1 v roku 2011. Kým v roku 2009 bolo na ceste prvej triedy medzi Nitrou a Beladicami 63 nehôd, v roku 2012 to bolo už len 9 nehôd.

V roku 2014 polícia zaznamenala na ceste prvej triedy prechádzajúcej cez Martin, Vrútky a Sučany celkovo 29 dopravných nehôd, z toho 14 sa stalo v obci. O život prišla jedna osoba, traja ľudia boli zranení ťažko a 13 osôb utrpelo ľahké zranenia. Za prvý polrok 2015 sa na danej ceste stala desiatka nehôd. O život neprišiel nikto, no dve osoby boli zranené ťažko a 9 ľahko.

Otvorením tohto úseku diaľnice sa očakáva zvýšenie bezpečnosti aj plynulosti cestnej premávky, pretože motoristi budú obchádzať centrum mesta, čím ušetria čas.
Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru

„Vzhľadom na to, že v Martine prebiehajú počas tohto obdobia rozsiahle rekonštrukčné práce, otvorenie diaľničného úseku je mimoriadnym prínosom a takisto odbremení centrum mesta od tranzitnej dopravy, čo vzhľadom na doterajšiu zhustenú premávku motoristi určite uvítajú,“ dodáva hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová.

„Zo štatistík vyplýva, že na ceste prvej triedy v úseku Dubná Skala – Turany sa na jeden kilometer za jeden rok stalo 3,3 dopravnej nehody,“ uvádza Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného úradu dopravného. Podľa jeho slov intenzita dopravy na tomto úseku dosahovala priemerne denne takmer 30-tisíc áut.

Diaľnica by mala na seba prevziať 80 percent dopravy a ročne by sa na ceste vedúcej cez Vrútky, Sučany alebo Martin malo stať o 17 nehôd menej. Palčák dodáva, že štatisticky by finančné vyjadrenie dopravných nehôd malo ročne klesnúť o 142-tisíc eur.

„Za Prezídium Policajného zboru možno povedať, že otvorením tohto úseku diaľnice sa očakáva zvýšenie bezpečnosti aj plynulosti cestnej premávky, pretože motoristi budú obchádzať centrum mesta, čím ušetria čas a v meste sa zvýši priepustnosť cestnej premávky,“ dodala Baloghová.

K zníženiu počtu nehôd došlo aj v minulosti v oblastiach, kde boli otvorené nové úseky rýchlostných ciest alebo diaľnic. Nové cestné komunikácie na seba prevzali väčšinu dopravy z preťažených ciest prvej triedy.

Slovenská správa ciest označila za najnehodovejšie oblasti rokov 2009 a 2010 práve okres Nitra, kde v tom čase rýchlostná cesta chýbala, a okresy Žilina, Kysucké Nové Mesto a Čadca, kde budovanie diaľničnej siete stále trvá.

Diaľnice tak nie sú len nástrojom na prepájanie regiónov, lákanie investorov, zvyšovanie životnej úrovne alebo spôsobom rýchlejšieho cestovania. Často vedú cez oblasti s vysokou hustotou dopravy, ktorú pred ich dostavbou museli zvládať cesty prvej triedy. Ich kapacita však často nestačila. Nezanedbateľným prínosom diaľnic okrem časovej úspory a komfortu je aj zvyšovanie bezpečnosti cestovania.

„Tieto cesty sú bezpečnejšie najmä preto, že majú oddelené jazdné pruhy,“ uvádza dopravný analytik Jozef Drahovský. Riziko čelných zrážok takto výrazne klesá. „Diaľnice majú navyše aspoň dva jazdné pruhy tým istým smerom, a teda predbiehanie je oveľa bezpečnejšie,“ dodáva Drahovský.

Vďaka jazdným pruhom klesá nebezpečenstvo, že sa predbiehajúci vodič nebude mať kde zaradiť. Dopravný analytik navyše vidí vyššiu bezpečnosť diaľnic aj v tom, že boli budované pre vyššiu rýchlosť, majú kvalitnejšie povrchy alebo odstavné plochy.

Rekordné čísla nehodovosti Slovensko zažilo v roku 1996, keď sa na našom území stalo takmer 76-tisíc nehôd. V roku 2008 však došlo k legislatívnej zmene, ktorá popri otváraní diaľnic ovplyvňuje štatistiky od roku 2009.

Do štatistík nehodovosti sa odvtedy započítavajú len nehody, pri ktorých došlo k usmrteniu alebo zraneniu osoby, poškodeniu všeobecne prospešného zariadenia, úniku nebezpečných látok alebo ak vznikne škoda na majetku presahujúca sumu 3 990 eur. Vo väčšine iných prípadov ide len o škodovú udalosť, ktorá sa nezapočítava do štatistík dopravnej nehodovosti. Aj z tohto dôvodu sa na Slovensku v roku 2009 podarilo výrazne znížiť počet dopravných nehôd takmer na 26-tisíc, pričom ešte v roku 2008 sa ich počet blížil k 60-tisícom.

V minulom roku sa na Slovensku stalo 13 307 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 259 osôb. V medziročnom porovnaní došlo k zníženiu počtu dopravných nehôd takmer o 280. Materiálne škody dosiahli v roku 2014 hodnotu 4,2 mil. eur. Na našich cestách vlani zomrelo 258 ľudí. Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest prispieva k napĺňaniu požiadavky Európskej únie, aby na našich cestách do roku 2020 nezomrelo ročne viac ako 175 ľudí.

Nehodovosť na ceste prvej triedy z Nitry do Beladíc Bez diaľnice
Rok Počet nehôd
2008 122
2009 63
2010 39
Nehodovosť na ceste prvej triedy z Nitry do Beladíc Po otvorení diaľnice
Rok Počet nehôd
2012 10
2013 9
2014 9

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #nehody #diaľnice