Rozšírenie D1 z Bratislavy do Trnavy je tri roky v sklze

Vodiči jazdiaci po diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou musia aj naďalej využívať dočasné trojpruhové riešenie. Chýbajúci odstavný pruh znižuje bezpečnosť dopravy a často stojí za kolíznymi situáciami a nehodami. Prestavba, ktorá si v prípade jej realizácie vyžiada mnohé obmedzenia, však ešte stále nemá isté financovanie. Štát zatiaľ nepozná ani presnú cenu stavby.

, 20.07.2015 10:00
Diaľnica Foto:
Dokončenie diaľnice na cestu s plnohodnotnými troma pruhmi na každej strane príde na rad najskôr na budúci rok.
debata (16)

„V súčasnosti sa spracováva projektová dokumentácia pre stavebné povolenie, kde oproti dokumentácii pre územné rozhodnutie nastali technické a technologické zmeny, čo má vplyv na cenu stavby. Momentálne ešte nie je známa predpokladaná hodnota stavby, čo bude jasné až po spracovaní a odovzdaní dokumentácie pre stavebné povolenie,“ uvádza hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa. V minulosti bola odhadovaná cena na úseky dostavby D1 Bratislava – Senec a Blatné – Trnava 150 mil. eur.

Dobudovanie rozšírenia diaľnice pri Bratislave nie je možné zaplatiť z eurofondov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pôvodne plánovala pokryť finančné náklady z úverových zdrojov. Od septembra minulého roku sa však diaľničiarom zmenili podmienky zabezpečenia financovania. NDS sa podľa ministerstva zaradila medzi subjekty verejnej správy. Úver slúžiaci na financovanie rozšírenia diaľnice by sa tak započítal do dlhu verenej správy, čo by sa nakoniec prejavilo v deficite štátneho rozpočtu.

„Preto Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR vyvíja maximálne úsilie na hľadanie iných finančných zdrojov na túto významnú stavbu,“ dodáva Kóňa. Odpoveď na otázku, aké formy financovania prichádzajú do úvahy podľa samotnej NDS, sa denníku Pravda získať nepodarilo.

„Národná diaľničná spoločnosť v súčasnosti vypracováva dokumentáciu pre stavebné povolenie pre úseky rozšírenia diaľnice D1 Bratislava – Senec a D1 Blatné – Trnava,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Súčasťou projektu má byť aj výstavba križovatiek Senec a Triblavina. Práce na týchto úsekoch sa začali už v apríli tohto roka. Výstavba križovatky Senec bude stáť takmer 2 mil. eur a Triblavina si vyžiada takmer 20 mil. eur. Pre ďalšiu križovatku Blatné už bolo vydané stavebné povolenie a tender na jej výstavbu NDS plánuje pripraviť v druhom polroku.

Diaľničiari tvrdia, že s výstavbou rozšírenia diaľnice začnú na oboch úsekoch v roku 2016. Práce budú rozdelené na dva úseky Bratislava – Senec a Blatné – Trnava. Isté je to, že rekonštrukciu budú sprevádzať obmedzenia, vodiči sa budú musieť pripraviť na zdržania a kolóny. Okrem výstavby odstavného pruhu bude potrebné zrekonštruovať deväť mostov. Niektoré z nich kvôli ich šírke bude potrebné zbúrať a postaviť nanovo.

Súčasťou výstavby budú aj dva kolektory. Pôjde o cesty vedúce pozdĺž diaľnice, ktorých úlohou bude zabezpečiť pripojenie vodičov idúcich z okolitých obcí priamo na diaľnicu. Vďaka nim by sa na diaľnicu mohlo dostať viac vozidiel, pričom by sa znížilo zaťaženie priľahlých ciest.

Podľa predošlých vyjadrení NDS budú počas výstavby vždy dostupné minimálne dva jazdné pruhy v oboch smeroch. Rýchlosť však bude pravdepodobne obmedzená na 80 až 60 km/h, čo značne zníži priepustnosť diaľnice. Po skončení rekonštrukcie však vodiči budú mať k dispozícii tri plnohodnotné pruhy v každom smere, z ktorých každý bude široký 3,75 metra. Aktuálne jazdia po oranžových pruhoch so šírkou 3,5 metra. V čase otvorenia 40-kilometrového úseku odstavných pruhov v roku 2009 ministerstvo predpokladalo, že plnohodnotná diaľnica bude pripravená v roku 2012.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice
Flowers