Razenie tunela Višňové by malo stáť 80 miliónov eur

Náklady na razenie tunela Višňové na rozostavanom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala sú 80 mil. eur. Potvrdil tozastupujúci projektový manažér v taliansko-slovenskom stavebnom konzorciu Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. Prešov Milín Kaňuščák.

26.06.2015 13:17
debata (1)

Cena za razenie 7,5-kilometrového tunela Višňové, ktorý po dokončení bude najdlhším cestným tunelom na Slovensku, dosahuje v priemere na jeden kilometer zhruba 10,7 mil. eur. Na celkovej zmluvnej cene za výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra vo výške 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty majú náklady na razenie tunela podiel 19,5 %.

„Ak sa nezmení rozsah predmetu diela, zmluvná cena je záväzná,“ uviedol Kaňuščák. Výstavba diaľnice medzi Žilinou a Martinom začala oficiálne pred rokom a podľa zmluvy má trvať ešte štyri a pol roka, teda do konca roku 2019. „Práce sú v súlade s harmonogramom a teda je predpoklad ich ukončenia v zmluvnom termíne,“ potvrdil zástupca zhotoviteľa. Razenie tunela Višňové, v ktorom stavbári vyrazili prvých sto metrov v predstihu za deväť dní, bude pokračovať ešte tridsať mesiacov, čiže do konca roku 2017.

Časť diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala bez tunela Višňové bude dlhá šesť kilometrov a mala by tak stáť 329,8 mil. eur, čo je v prepočte na jeden kilometer približne 55 mil. eur, resp. 80,5 % z celkovej ceny diaľnice. Zmluvná cena za vybudovanie diaľnice predstavuje zhruba 45 % z pôvodných odhadov štátnej expertízy vo výške 900 mil. eur bez dane. Optimálna cena výstavby diaľnice by podľa odborníkov mala predstavovať priemerne 10 mil. eur na kilometer. Závisí to od technickej náročnosti diela a podmienok v teréne. Na spomínanom úseku D1 sa počíta spolu so 149 stavebnými objektmi, vrátane siedmich mostov v celkovej dĺžke 2,6 kilometra. Protihlukové steny by mali mať dĺžku 871 metrov.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #tunel Višňové