Zvolen bez obchvatu. Pretne diaľnica mesto?

Obyvatelia Zvolena sa tak skoro diaľničného obchvatu svojho mesta nedočkajú. Môže za to najmä nevôľa susedného mesta Sliač a rozhodnutie Štátnej kúpeľnej komisie.

23.06.2015 08:00
debata (3)

Celá príprava stavby, ktorá je súčasťou rýchlostnej cesty R2, sa vracia do štádia environmentálneho posudzovania a jej realizácia je v nedohľadne.

V hre je niekoľko iných variantov, z ktorých ani jeden nie je ideálny. Po odmietnutí severného trasovania je ďalšou teoretickou možnosťou viesť cestu priamo cez mesto, pozdĺž Lučeneckej cesty. Túto možnosť však Zvolenčania takmer vôbec nepripúšťajú.

zväčšiť
diaľnice na strednom Slovensku, graf

„Denne prejde po Lučeneckej ceste 27–tisíc automobilov. Ak dôjde k výstavbe diaľnice cez mesto, obyvatelia mestskej časti Môťová ostanú odrezaní od sveta,“ uvádza nevýhody mestského trasovania diaľnice Peter Košík, poslanec mesta Zvolena a zároveň člen komisie dopravy a správy miestnych komunikácií.

Inú alternatívu predstavuje južný obchvat. „Južný variant by bol príliš drahý. Jeho súčasťou je aj približne 10 kilometrov dlhý tunel,“ uvádza Košík. „Príprava severného variantu bola pozastavená z dôvodu možného ohrozenia minerálnych vôd. Je preto potrebné nájsť v rámci technickej štúdie ďalšie varianty trasovania úseku, pri ktorých zohľadníme všetky aspekty, a to dopravný, ekonomický, environmentálny aj hydrogeologický,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

„Už v roku 2009 v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) vyšiel ako najvhodnejší variant severného obchvatu C3,“ hovorí poslanec Košík.

Proti navrhovanému zámeru sa však postavili obyvatelia mesta Sliač, ich samospráva a Štátna kúpeľná komisia. „Sliač odmietol R2 kvôli tomu, aby sa nezničili kúpele,“ povedal primátor mesta Daniel Dunčko.

V tomto s ním ostro nesúhlasí zvolenský poslanec. „Pylóny diaľnice idú maximálne do hĺbky 10 až 12 metrov. Kúpele sú od diaľnice navyše vzdialené 700 metrov a prameň sa nachádza v hĺbke 41 metrov,“ hovorí Košík.

Sliaču však neprekáža diaľnica R1, letisko alebo železnica. „Rýchlostná cesta ide po rovine a vlakov veľa nejazdí,“ uviedol Dunčko, ktorý považuje celý prípad za uzavretý.

Košík poukazuje aj na R1 prechádzajúcu medzi dvoma kúpeľnými mestami, Kováčovou a Sliačom. Ideálna trasa pre diaľnicu neexistuje. V okrese Zvolen je aktuálne registrovaných 47 prameňov. Ak sa aj cesta posunie bližšie k okresnému mestu, je pravdepodobné, že pramene budú opäť problémom. Okrem toho je v blízkosti Zvolena travertínová Borová hora, na vrchole ktorej je arborétum.

Poslanec ďalej uvádza, že variant severného obchvatu s označením C3 bol jednoznačne najlacnejší a najvhodnejší. Odhadované náklady na výstavbu cesty presahujú sumu 97 miliónov.

Kto výstavbu v budúcnosti zaplatí, zatiaľ nie je jasné. Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa uviedol, že na tento projekt nikdy neboli a ani nie sú vyčlenené európske peniaze. Do úvahy teda prichádza financovanie zo štátneho rozpočtu, prípadne projekt PPP. V prvom rade však treba definitívne určiť trasovanie, od ktorého výrazne závisí konečná cena. NDS na svojich stránkach stále uvádza termín začiatku výstavby daného úseku na rok 2019. Kedy a kde sa nakoniec začne stavať, je v súčasnosti neznáme.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Sliač #Zvolen #R2