O obchvat Bratislavy súťažia štyria veľkí medzinárodní hráči

Do finále súťaže o získanie koncesie na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu postúpili štyri medzinárodné konzorciá z pôvodných deviatich záujemcov. Ministerstvo dopravy bude viesť súťažný dialóg s uchádzačmi na čele so spoločnosťami Strabag AG, Hochtief Solutions GmbH (Hochtief), Cintra a Vinci Concessions Slovakia (Vinci).

22.06.2015 13:54
PPP, most, Dunaj, D4, R7 Foto:
Súčasťou nového diaľničného obchvatu Bratislavy bude najdlhší most na Slovensku ponad rieku Dunaj.
debata (7)

Neskôr ich vyzve na predloženie ponuky a víťaz by mal byť známy do konca tohto roka. Výstavba D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov by sa tak mohla začať v roku 2016 a trvať štyri roky.

Konzorciá predpokladajú predložiť čo najlepšie cenové ponuky, keďže cena má najväčší podiel pri vyhodnocovaní. „Pokiaľ nepríde agresívna cena, ktorá bude výhodná pre štát, nebudeme s ňou spokojní. Urobíme všetko preto, aby celý tento proces bol maximálne transparentným, mali čo najviac času na prípravu a vedeli urobiť čo najlepšiu ponuku,“ povedal v pondelok na tlačovej besede štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

„Keď prídu štyria súťažiaci do finále s referenciami, ktoré majú, realizovali projekty za 75 miliárd eur, sme presvedčení, že dosiahneme najlepšiu cenu ako môžeme. Cenu sme nikdy nepovedali. Štúdia realizovateľnosti hovorila, kedy je to pre štát reálnejšie – formou PPP alebo klasickým spôsobom,“ dodal Stromček. Skutočná súťaž o peniazoch a ponuke podľa neho začína až teraz.

Predpokladaná cena koncesie na tridsať rokov je 4,53 mld. eur a predpokladaná ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi môže dosiahnuť predbežne 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady sú 1,325 mld. eur. Súťaž by mala odhadované ceny znížiť.

Ministerstvo dopravy s tímom poradcov vyhodnotili 130 tisíc strán ponúk pôvodne deviatich záujemcov, ktorí sa prihlásili do súťaže. „Spoločnosti, ktoré sa uchádzajú o zákazku tohto projektu, dokopy urobili 4 750 kilometrov diaľnic a postavili 89 kilometrov mostov. Štyri z nich reprezentujú spolu vyše 70 percent všetkých referencií, ktoré dokladovali firmy v rámci súťaže,“ povedal Stromček. „Sme presvedčení, že máme konzorciá, ktoré svojou silou a veľkosťou sú schopné ponúknuť ako aj najlepšie technické riešenie, tak aj najlepšiu cenu,“ dodal.

Managing director spoločnosti Strabag Thomas Höfner označil zloženie postupujúcich konzorcií za veľmi tvrdú konkurenciu, ale chcú urobiť všetko pre úspech. V prípade získania zákazky počítajú uchádzači s tým, že stavebné práce by vykonávali aj domáci dodávatelia. Výkonný riaditeľ Hochtiefu Oliver Wagner povedal, že slovenské firmy by mali zabezpečiť veľkú časť dodávateľského reťazca. Aj business development director spoločnosti Cintra Carlos Ugarte Cruz potvrdil, že plánujú využívať miestnych subdodávateľov. „Výstavbu by mala robiť Eurovia SK,“ uviedol výkonný riaditeľ Vinci Marcel Vial.

Dcérska firma Vinci Granvia, a. s. je koncesionárom a Granvia Operation, a. s. prevádzkovateľom R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ako aj na severnom obchvate Banskej Bystrice. Na výstavbe úsekov v rámci PPP sa zúčastňovala aj Eurovia SK. Zástupcovia spoločností nevedeli povedať, či medzi ich slovenskými dodávateľmi pre D4 a R7 môžu byť aj spoločnosti Doprastav, a. s. a Váhostav – SK, a. s., ktoré prešli reštrukturali­záciou.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #D4 #obchvat Bratislavy