Počiatek: Diaľnica do Košíc v roku 2019 je reálna

Tunel Višňové - Dubná Skala bol dlhé roky považovaný za gordický uzol diaľnice D1. Najdlhší slovenský tunel sa už konečne začal raziť, vo výstavbe je tiež celý obchvat Žiliny. Je súčasťou diaľnice z Bratislavy do Košíc, ktorá by podľa plánov mala byť hotová v roku 2019. Stihne sa tento termín, keď ďalšie úseky sú ešte vo výstavbe a otáznik visí nad 13,5 kilometra dlhým úsekom Turany - Hubová, ktorý sa ešte nezačal ani stavať? Minister dopravy Ján Počiatek je optimista.

, 10.06.2015 13:00
debata (5)

Bude do konca roka 2019 dokončený celý úsek diaľnice pri Žiline od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu vrátane tunela Višňové?
Je dobrou správou, že sa tunel už reálne razí. Všetko nasvedčuje tomu, že všetky termíny, tak ako sú v zmluve zakotvené, budú dodržané a tým pádom, tak ako sme hovorili, v roku 2019 bude tento úsek spojazdnený a zároveň aj v tom momente by mali byť spojazdnené všetky ostatné úseky, ktoré tvoria južný obchvat Žiliny, teda od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu.

Je už známe, kadiaľ povedie trasa a kedy sa začne stavať úsek Turany – Hubová? Dodrží sa vôbec ten termín výstavby kompletnej diaľnice z Bratislavy do Košíc v roku 2019?
Úsek Turany – Hubová je asi najkomplikovanejší a najzačarovanejší úsek na celej D1. Keďže Národná diaľničná spoločnosť vypísala súťaž na obchvat Prešova, tak veríme, že tá sa nám podarí dosúťažiť v tomto roku a začať výstavbu na prelome roku 2015 – 2016 a tam sa, samozrejme, ten rok 2019 stíha. Posledným kritickým alebo nedoriešeným úsekom je úsek Turany – Hubová. Viete, že keď sa nám konečne podarilo vyriešiť v minulosti environmentálne problémy a našli sme trasovanie, ktoré bolo akceptované aj z pohľadu prírody, došlo k väčšiemu zásahu zo strany prírody a začal sa zosúvať svah a toto zosuvové územie ovplyvnilo trasovanie. Nové trasovanie, ktoré je navrhnuté, je momentálne v procese environmentálneho posudzovania, keby všetko išlo dobre a našli by sme teda uspokojivé opatrenia aj z pohľadu ochranárov, tak si myslím a verím, že by sme tiež do konca tohto roku mohli mať environmentálne posúdenie a v tom prípade sme schopní dostať sa k začiatku súťaženia na tento úsek v priebehu budúceho roku. A pokiaľ by sa to aj podarilo vysúťažiť v budúcom roku, tak ten termín dostavby stále platí do roku 2019.

Ako sa bude financovať tento úsek Turany – Hubová, pretože podľa našich informácií už na to nie sú vyčlenené peniaze v eurofondoch? Bude sa to stavať ako verejno-súkromný PPP projekt?
Ako PPP určite nie. Toto je taký dôležitý úsek, že to si bude musieť každá vláda dať ako absolútnu prioritu a bude musieť na to nájsť prostriedky za akúkoľvek cenu. Pretože bude nelogické, aby 97 percent diaľnice bolo hotových a len tri percentá, čo tvorí kilometrovú dĺžku tohto úseku, by chýbali, a navyše je absurdné, aby tá diaľnica bola takto rozpojená. Priorita každej vlády podľa môjho názoru musí byť D1, tú treba dokončiť, a to je určite aj dôvod, prečo musí nájsť na to financovanie. Ale máte pravdu, že eurofondy ako také už sú rozalokované na všetky diela, ktoré sa v súčasnosti realizujú, alebo tie tri úseky, ktoré sa súťažia, sa dosúťažia tak budú na toto použité.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy