Na diaľnicu do Košíc chýba pol miliardy eur

Najdlhší tunel Višňové pri Žiline, ktorý v utorok začali raziť, už nie je najväčším diaľničným problémom krajiny. Je reálne, že tunel sa dokončí podľa plánu v roku 2019. Či v rovnakom roku bude konečne plynulá celá diaľnica z Bratislavy do Košíc, ako sľubuje rezort dopravy, však ešte nie je isté. Podľa informácií Pravdy totiž štát nemá v eurofondoch na najbližšie roky 500 až 700 miliónov eur na 13,5 km úsek D1 Turany – Hubová za Martinom.

10.06.2015 13:00
tunel Višňové, diaľnice Foto: ,
Na severe krajiny sa diaľnica D1 „zahryzne“ do čarokrásnej prírody. Komplikované úseky prichádzajú na rad ako posledné.
debata (34)

Prednosť totiž dostali pripravenejšie a menej komplikované úseky a za Turanmi sa pre zosuv svahu stále hľadá vhodná trasa. Ide o obrovskú sumu, ktorú chce minister dopravy Ján Počiatek získať zo štátneho rozpočtu.

Ministerstvo financií s tým však nepočíta a náhla potreba týchto peňazí by zrejme vyvolala dosahy na dane či radikálne škrtanie výdavkov. Počiatek v utorok pre Pravdu potvrdil, že vyriešiť to bude musieť budúca vláda hneď po zvolení, lebo ak sa pri Turanoch nezačne stavať na budúci rok, diaľnica do Košíc v roku 2019 nebude.

„Toto je taký dôležitý úsek, že to si bude musieť akákoľvek vláda dať ako absolútnu prioritu a bude musieť na to nájsť prostriedky za akúkoľvek cenu,“ uviedol Počiatek.

Tento rok bude D1 plynulá z Prešova až do Ružomberka a hotový bude aj úsek Dubná Skala – Turany. Rozbehnutý a do roku 2019 reálny je obchvat Prešova aj úseky Hubová – Ivachnová, Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a nadväzujúci úsek s tunelom Višňové.

V prípade úseku Turany – Hubová je podľa informácií Pravdy najviac v hre pôvodný povrchový variant s dĺžkou 13,5 km s tunelom Rojkov, ktorý má stáť 755,38 milióna eur bez dane. Odhaduje sa však, že pri tendri môže cena klesnúť k pol miliarde eur.

Okrem toho však v rámci posudzovania existuje aj možnosť odklonov. Jeden zo subvariantov rieši oblasť zosuvu pôdy tunelom Malá Fatra, druhý odkláňa trasu od Rojkovského rašeliniska a posiela diaľnicu do tunela Rojkov skôr. Po zapracovaní subvariantu by cena podľa odhadov mala byť 737,58 mil. eur. Najdrahšie by sa diaľnica postavila v prípade, ak štát bude musieť stavať takmer 6–kilometrový tunel Korbeľka. V tomto prípade by sa cena úseku vyšplhala na 877,7 mil. eur bez dane a termín dostavby by sa reálne posunul na rok 2021.

Unesie výstavbu štátna kasa? „Štát si bude musieť určiť výdavkové priority. Do úvahy prichádza aj verejno–súkromný PPP projekt. Ide o vysokú sumu. Mohol by si to rozrátať aj na fázy alebo natiahnuť na dlhšie časové obdobie,“ povedal Marek Gábriš, analytik ČSOB. Štátna pokladnica by však v budúcnosti nemusela zvládnuť splácať ďalší PPP projekt bez toho, aby došlo ku konsolidácii. Minister Počiatek však uviedol, že PPP projekt neprichádza do úvahy, keďže štát už na 30 rokov spláca R1 a bude podobne splácať aj obchvat Bratislavy D4 a súvisiacu diaľnicu R7.

Ochranári protestujú proti údolnému variantu

V prípade úseku Turany – Hubová majú obe možnosti, či už s odklonmi, alebo bez nich, svoje za a proti. Kým údolný variant je lacnejší, ochranári tvrdia, že viac zaťaží prírodu.

„Údolný variant má veľmi veľa ochranárskych a technických problémov. Tunel Malá Fatra je nešťastné riešenie, pretože v jeho blízkosti je jaskyňa Ľudmila. V prípade jeho výstavby môže dôjsť k jej zavaleniu či poškodeniu,“ povedal Jozef Ridzoň, ochranársky manažér Slovenskej ornitologickej spoločnosti/Bir­dLife Slovensko. Okrem toho diaľnica môže ohroziť výskyt rysov alebo medveďov.

V podstate sa rozhoduje, či pôjde diaľnica povrchom cez údolie Váhu, alebo štát vybuduje tunel Korbeľka. Ak chce štát stihnúť termín výstavby do roku 2019, musí začať stavať už na budúci rok.

„Ja si myslím, že je zbytočné hľadať termíny. Najdôležitejšie je vybrať si variant. Stihnúť rok 2019 je teoreticky možné,“ povedal Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného úradu dopravného. Optimistickým predpovediam odporuje ochranár Ridzoň, ktorý si myslí, že problematický úsek bude hotový v roku 2022 až 2023.

Dobrou správou na D1 je po roku prípravných prác razenie tunela Višňové pri Žiline, ktorý by sa tak mohol dokončiť do roku 2019. Diaľničný tunel je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a odbremení od tranzitnej dopravy mesto Žilina a nehodový úsek popod Strečno. Tunel v roku 2019 je reálny, hovorí Ľubomír Palčák. „Podľa mňa ide všetko podľa harmonogramu. Tento úsek sa rozbieha, a ak sa nič nestane, tak bude hotový načas,“ uvádza.

Štát aktuálne stavia sedem úsekov D1

„Na diaľnici D1 sa celkovo stavia sedem úsekov, to znamená máme tri úseky na východe, je tam Ružomberok a v okolí Žiliny máme ďalšie tri úseky rozostavané,“ uviedol Milan Gajdoš, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. Úsek Fričovce – Svinia by mal byť podľa plánov hotový v októbri tohto roka.

Diaľnica pri Levoči vo dvoch úsekoch Jánovce – Jablonov má byť otvorená v septembri, respektíve v novembri 2015. Jej výstavbu zdržalo niekoľko udalostí, medzi ktoré patrí pád mosta pri Kurimanoch alebo zosuv pôdy. Práce prebiehajú aj na úseku Hubová – Ivachnová, vďaka ktorému diaľnica obíde mesto Ružomberok.

„Komplikácie trošku zostávajú na úseku Hubová – Ivachnová, kde bude nutné dôjsť k pretrasovaniu samotného tunela, tak aby jeho západný portál vyústil v území, ktoré je stabilné, tak aby nebola ohrozená samotná výstavba a, samozrejme, ani samotné dielo,“ hovorí Gajdoš.

Tunel Čebrať by sa mal predĺžiť približne o 50 %, kým pôvodne mal mať viac ako dva kilometre. Najbližšie bude nový úsek vodičom k dispozícii medzi Dubnou Skalou a Turanmi, zhotoviteľ má jeho sprejazdnenie zabezpečiť do konca júna. Ani výstavba tejto časti sa nezaobišla bez komplikácií. V máji 2014 nepriaznivé počasie poškodilo časť stavby. Diaľnica D1 v úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka má byť dostavaná v roku 2018. Na ňu bude nadväzovať úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové.

Okrem nevyriešeného úseku Turany – Hubová tak ostávajú už len dva úseky na východe Slovenska, ktorých výstavba sa blíži. Ide o obchvat Prešova, na ktorý NDS nedávno vyhlásila súťaž na zhotoviteľa, a tesne pred Košicami úsek Budimír – Bidovce, ktorý je v procese stavebného konania.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice