Roboty nahrádzajú na Slovensku ľudí

Tisíc robotov na tisíc pracovných miest pripadá v novej karosárni bratislavského Volkswagenu. Najväčší domáci automobilový závod tak odštartoval nový trend slovenského priemyslu.

03.06.2015 14:00
Volkswagen, roboty Foto: ,
Aby bol prínos modernizácie plošnejší, uvažuje sa do budúcnosti o dani z robotov.
debata (58)

Už do piatich rokov má byť na Slovensku práve robotika kľúčovou technológiou vo väčšine fabrík zameraných na výrobu automobilových súčiastok. Podľa prieskumu spoločnosti PwC takýto vývoj očakávajú až dvaja z troch top manažérov pôsobiacich v slovenskom automobilovom priemysle.

Roboty sú totiž presnejšie ako ľudia. Na rozdiel od zamestnancov firmy za ne nemusia platiť odvody a vylúčené sú aj hrozby štrajku. Napríklad pre rozdielny postoj k zvyšovaniu platov hrozí aktuálne prerušenie výroby formou ostrého štrajku v trnavskom závode PSA Peugeot Citroën. Robotizácia znižuje náklady na platy a zvyšuje zisky majiteľom fabrík. Aby bol prínos modernizácie plošnejší, uvažuje sa do budúcnosti o dani z robotov. Riešením je tiež vyššie zdanenie firemných príjmov a rozdelenie daní medzi ľudí.

„Roboty štrajkovať nikdy nebudú. Zároveň s postupom technológií sa budú čoraz menej kaziť a ich údržba bude oveľa jednoduchšia. Navyše v trhovej ekonomike konkurencia zabezpečí tlak na znižovanie ich cien a tým pádom sa stanú dostupnejšie pre čoraz väčších okruh firiem,“ načrtol budúcnosť Vladimír Baláž, ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied.

Zavádzanie robotických technológií bolo doteraz na Slovensku sprevádzané vznikom nových pracovných miest. No čo sa týka budúcnosti, najmä ľudia pracujúci v jednoduchej manuálnej výrobe už nemôžu byť takí optimistickí. „Každá automatizácia v dlhodobom výhľade znižuje počet existujúcich pracovných miest. V minulosti bolo veľkou výhodou, že napríklad benzínový motor síce radikálne znížil počet pohoničov, ale zároveň vytvoril nové pracovné miesta šoférov nákladných automobilov. Obávam sa, že teraz to nebude také jednoduché, lebo zo sústružníka veľmi ťažko spravíte programátora zložitého robotického stroja,“ povedal Vladimír Baláž, ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied.

Budúci vývoj zamestnanosti v automobilovom priemysle je pre domácu ekonomiku kľúčový. Výroba osobných automobilov už dnes dáva prácu priamo okolo 66-tisícom Slovákov a nepriamo je od nej závislých až 200-tisíc pracovných miest. Navyše aktuálne je Slovensko v hre o získanie štvrtej automobilky Land Rover, ktorá by vytvorila 8-tisíc nových pracovných miest.

Roboty pracujú lepšie ako ľudia

Podľa predstaviteľov automobilového priemyslu dokážu firmy školiť ľudí na obsluhovanie nových zložitých technológií. „V princípe sa zamestnanci v prípade záujmu dajú zaškoliť na všetko. Otázkou je len dĺžka školenia a čo to firmu bude stáť. V dnešnej tvrdej konkurencii si len veľmi málo podnikov môže dovoliť na vlastné náklady rok až dva školiť vlastných zamestnancov,“ povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. Hlavne menšie podniky nemajú v tvrdom konkurenčnom prostredí dostatok peňazí na vzdelávanie zamestnancov.

Bez obsluhovania robotov ľudia pracujúci v automobilovom priemysle môžu zabudnúť na slušné platy. Roboty totiž zabezpečujú produkciu kvalitných súčiastok. „Pomocou robotov dosiahneme lepšiu kvalitu súčiastok v porovnaní s výrobou ponechanou čisto len na ľuďoch. Ďalej bez problémov splníme prísne nemecké normy, čo nám zabezpečuje rastúci dopyt zákazníkov po kvalitných súčiastkach vyrobených na Slovensku, no a zvýšený dopyt opäť zvládame práve vďaka robotom,“ pokračoval Sinay. No rastúca výroba už dnes nie je sprevádzaná rovnako rýchlo rastúcim počtom pracovných miest. "Napriek rekordne vysokým objednávkam práve vďaka automatizácii prijímame len pár nových zamestnancov,“ uviedol Rastislav Škulec, konateľ spoločnosti Huhn PressTech. Fabrika zameraná na výrobu brzdových doštičiek momentálne zamestnáva okolo 140 ľudí.

No znižovanie pracovných miest pre neustálu robotizáciu zasa tak skoro nepríde. „Osobne si myslím, že ľudské oči roboty v najbližších rokoch nenahradia, ale aj my zaznamenávame rast automatizácie výroby,“ povedal Vladimír Lopušniak, riaditeľ Eurostyle Systems Slovakia. Fabrika zameraná na výrobu plastových dielov do automobilov počíta v roku 2016 s vytvorením 70 nových pracovných miest na spustenie výroby nového modelu automobilu v trnavskej fabrike PSA Peugeot Citroën. Francúzsky automobilový koncern zveril slovenskému závodu výrobu v budúcnosti najpredávanejšieho Citroënu. Od nového automobilu si koncern PSA Peugeot Citroën sľubuje získanie dominantného postavenia v predaji malých automobilov nižšej triedy, označovaných ako segment B. Nový automobil by mal vyzerať ako malý crossover vhodný do mesta aj terénu, ktorý bude o niečo menší ako súčasná terénna novinka automobilky Citroën C4 Cactus.

Tlak na vzdelanie robotníkov

Najnovšie zvažuje postavenie nového závodu pri Nitre aj anglická automobilka Land Rover. Práve ustavične sa zvyšujúca produkcia automobilov v strednej Európe bude v najbližších rokoch vytvárať čoraz väčší tlak na vzdelávanie robotníkov pracujúcich v automobilovom priemysle. Podniky sa k vzdelávaniu študentov v praxi uchýlia hlavne vtedy, ak je to ekonomicky výhodné. „Preškoliť absolventa školy s netechnickým vzdelaním na programátora CNC stroja trvá rok až dva. Navyše firmu takáto investícia vyjde až na 31,5 tisíca eur. Ak žiakom stredných škôl poskytneme troj- až štvorročnú prax, vyjdú nás náklady na ich vzdelanie na 6,8 tisíca eur,“ priblížil riaditeľ spoločnosti Milba Peter Chudoba. Podnik preto už v roku 2014 spolu s ďalšími 6 firmami nadviazal spoluprácu s učilišťom v Zlatých Moravciach pri poskytovaní praktickej výučby priamo v závode.

Od septembra 2013 spustil na Slovensku nemecký systém duálneho vzdelávania bratislavský závod Volkwagenu. Po skončení strednej školy tak žiaci môžu priamo vo fabrike absolvovať dvojročný vzdelávací kurz v odboroch mechatronik, elektrotechnik pre automatizačnú techniku a priemyselný mechanik. „Veľký dôraz sa kladie na prax, ktorá tvorí až 80 percent vyučovania, a len zvyšných 20 percent je teória,“ priblížil hovorca Volkswagen Slovakia Vladimír Machalík. Vlastné vzdelávanie študentov začala najväčšia domáca automobilka práve pre zavádzanie zložitých robotických technológií. Po skončení štúdia majú žiaci nielen istú prácu, ale získajú aj certifikát akreditovaný Slovensko-nemeckou obchodnou komorou, ktorý im otvára nové pracovné možnosti v nemecky hovoriacich krajinách.

„Menšie firmy si však väčšinou nemôžu dovoliť samostatne financovať vzdelávanie žiakov, ak si chcú udržať konkurencieschop­nosť. Preto je dôležité, aby štát aj naďalej podporoval duálne vzdelávanie,“ dodal Sinay. Firmy za poskytnutie 400 hodín praxe automaticky získavajú daňovú úľavu vo výške 3¤200 eur. Zároveň aj praxujúci žiaci majú nárok na mzdu vo výške od 1,09 do 2,18 eura za hodinu. Firmy žiakom môžu dobrovoľne vyplácať aj podnikové štipendiá ako určitú formu motivácie pre dlhodobé zotrvanie v podniku aj po skončení školy. Ako prvé začali ešte bez štátnej podpory presadzovať na Slovensku systém duálneho vzdelávania podniky patriace pod rakúske a nemecké firmy. Práve ekonomiky týchto štátov dnes ťažšia z nízkej nezamestnanosti zabezpečenej v praxi využiteľným vzdelaním študentov. Zo slovenských firiem si tradíciu vlastnej odbornej strednej školy dlhé roky udržiavajú Železiarne Podbrezová.

© Autorské práva vyhradené

58 debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #Volkswagen #robot