„Teším sa na to, že už chýba len krátky čas na sprejazdnenie týchto úsekov, ktoré budú veľkým výdobytkom pre obyvateľov tohto regiónu. Postupne tento rok sprejazdníme tri úseky, konkrétne Jánovce – Jablonov, prvú aj druhú etapu, a trochu ďalej úsek Fričovce – Svinia,“ vysvetlil Počiatek.
Podotkol, že vďaka dokončeniu týchto úsekov tak Slovensko získa ďalší ucelený kus diaľnice od Prešova až po Ružomberok. Práce prebiehajú podľa harmonogramu, čo je dôležité z pohľadu čerpania eurofondov, ale vodičov bude určite zaujímať, na kedy je naplánované otvorenie diaľničného úseku Jánovce – Jablonov.
„Prvá etapa má byť hotová v septembri, druhá vrátane tunela Šibenik v novembri tohto roka,“ dodal Počiatek. Spresnil, že si je vedomý jedenapolročného meškania, ktoré nastalo aj pre tragický pád mosta pri Kurimanoch a výbuch v tuneli Šibenik.
Podľa Počiatka sú spokojní aj zástupcovia Európskej komisie. „Máme precízny plán realizácie celého zásobníka našich projektov, drvivú väčšinu musíme ukončiť v tomto roku. Najzásadnejšou správou je, že máme aj výkonovú rezervu, čiže je zrejmé, že sme schopní vyčerpať všetky prostriedky. Spolu s národným financovaním bolo v roku 2014 vyčerpaných celkovo 591 miliónov eur, čo je najvyššie čerpanie za celé doterajšie obdobie. Plán čerpania na tento rok máme nastavený tak, že dnes nepredpokladáme žiadne prepadnutie peňazí,“ spresnil Počiatek.
No omeškanie má podľa slov generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Jána Gajdoša na svedomí aj zosuv pôdy na jednom zo svahov. Kvôli tomu musia teraz robotníci upevniť oporné múry tak, aby bol svah stabilizovaný, keďže úsek stavajú na geologicky náročnom území.
„Pre vodičov je dôležité, že po otvorení úseku Jánovce – Jablonov ušetria vyše štyri kilometre a dvanásť minút času,“ prezentoval Gajdoš výsledky výpočtov.
Doplnil, že náklady na výstavbu prvej etapy úseku Jánovce – Jablonov predstavujú sumu 60 miliónov eur bez DPH a v prípade druhého úseku ide o sumu 126 miliónov eur bez DPH. Na popradskej železničnej stanici si členovia monitorovacieho výboru pozreli aj moderné súpravy vlakov určených na regionálne trate.
Druhý projekt nákupu vlakových súprav je v plnom prúde, spolu s menšími projektmi obnovy vozňov. „Na konci roku 2015 bude dokopy v regionálnej doprave vďaka eurofondom až 100 nových a modernizovaných vozňov a rušňov, čo znamená, že až 60 % výkonov v regionálnej doprave bude na moderných vlakoch,“ povedal v Poprade minister Počiatek.