Banková záruka ochráni malých, ale môže zdražiť diaľnice

Kauza ozdravovania Váhostavu ukázala zraniteľnosť malých stavbárov voči veľkým firmám. Štát našiel spôsob, ako malých živnostníkov viac chrániť, na druhej strane to nebude zadarmo.

25.05.2015 12:00
debata (1)

Minimalizovať nevyplácanie pohľadávok subdodávateľom chcú diaľničiari zavedením bankovej platobnej záruky. Službu navyše si banky spoplatnia. Na druhej strane subdodávatelia takto získajú čiastočnú garanciu zaplatenia faktúr.

Opatrenie sa dotkne už tohtoročných súťaží, ktoré diaľničiari plánujú vyhlásiť. Ak zhotoviteľ nebude schopný plniť svoje záruky, zaplatí namiesto neho dodávateľom banka.

„Počas trvania zmluvy o diele bude bankovou platobnou zárukou garantované zabezpečenie finančných záväzkov všetkých priamych subdodávateľov zhotoviteľa až do výšky 20 % zo zmluvnej ceny subdodávky,“ uvádza vo svojom vyhlásení Národná diaľničná spoločnosť.

Úspešný uchádzač o zákazku bude musieť vždy vo svojej ponuke predložiť prísľub banky, ktorá sa zaviaže, že v prípade potreby zaplatí záväzky zhotoviteľa až do výšky 20 % ceny stavby bez DPH. Prísľub musí byť predložený najneskôr ku dňu podpisu zmluvy.

Novinka sa bude týkať už tohtoročných súťaží na výstavbu troch diaľničných úsekov. Prísľub budú predkladať úspešní uchádzači už na stavbu úsekov D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, D1 Prešov, západ – Prešov, juh a D1 Budimír – Bidovce.

Nevýhodou zavedenia bankovej záruky je možné zvýšenie cien stavieb diaľnic. „Predpokladáme, že do určitej miery sa zákazky predražia,“ povedala Edita Novotná, hovorkyňa spoločnosti Strabag. Zavedenie opatrenia zvýši firme náklady, no zaťaží ju aj po administratívnej stránke.

Hovorca Váhostavu Tomáš Halán si myslí, že zavedením nového opatrenia budú mať zvýšené náklady všetky spoločnosti.

O koľko stúpnu náklady spoločností na zabezpečenie záruky, zatiaľ nie je známe. Pri výstavbe však gro ceny spravidla tvorí materiál a práca, financovanie nebýva rozhodujúcou položkou, keď navyše v súčasnosti sú peniaze v Európe mimoriadne lacné. Slovenská banková asociácia sa prostredníctvom svojej hovorkyne k novému zámeru diaľničiarov nevyjadrila z dôvodu nedostatku relevantných informácií. V prípade, že z bankovej záruky bude vyčerpaných viac ako 25 %, diaľničiari môžu od zmluvy odstúpiť.

Na druhej strane však platobná záruka nebude potrebná vždy. Zhotoviteľ ju nemusí získať v prípade, keď priamy subdodávateľ písomne potvrdí, že bankovú platobnú záruku nevyžaduje. Stavebné firmy zavedenie bankovej platobnej záruky neodmietajú.

„Ide o nový nástroj, ktorý vzhľadom na situáciu s platobnou morálkou v stavebníctve bol štát nútený v stavebníctve zaviesť,“ uviedol Halán.

Stavebná spoločnosť Strabag zavedenie nového opatrenia neodmieta, no dodáva, že záväzky voči svojim dodávateľom platí už aj teraz bez daného inštitútu.

Zhotoviteľom stavieb však bude z nového opatrenia vyplývať aj ďalšia povinnosť. Každý štvrťrok budú Národnej diaľničnej spoločnosti predkladať čestné vyhlásenie, v ktorom uvedú, že všetky záväzky voči subdodávateľom splatné za predchádzajúci štvrťrok sú zaplatené načas a v plnom rozsahu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #NDS #Váhostav