Land Rover sľubuje miliardy

Niekoľko miliárd dolárov by mohol britský Land Rover investovať na Slovensku. Spolu s Poľskom sme v hre o obrovskú automobilovú investíciu, ktorá by mohla stáť pri Nitre. Podľa informácií Pravdy sa už o možnej štvrtej automobilke hovorilo aj na rokovaní slovenskej vlády a investor môže dostať investičné stimuly. Či už vo forme daňových úľav, alebo finančného príspevku k investícii.

22.05.2015 12:00
debata (23)

Automobilová značka Land Rover spolu s Jaguarom patria do portfólia indického automobilového koncernu Tata Motors. Ten aktuálne oznámil, že chce v najbližšom roku investovať takmer tri miliardy dolárov do rozširovania výrobných kapacít. Okrem Slovenska má byť v hre aj Poľsko (viac v článku Príde nová automobilka? Môže dať prácu 8 000 ľuďom). Poľský ekonomický web Puls Biznesu však uviedol, že Slovensko z hry vypadlo a v užšom výbere zostali Poliaci a Česi (viac v článku Jaguar na Slovensko? Nie, k nám alebo do Česka, tvrdia Poliaci).

Prečítajte si komentár Martina Kováčika Test Land Rover.

Verdikt má padnúť do leta a v prípade úspechu zaručuje až 8-tisíc pracovných miest a skok v životnej úrovni ľudí v regióne. Land Rover by mohol prispieť k tomu, že nezamestnanosť v krajine klesne pod 10 percent a zaistí sa ďalší rast celej ekonomiky, zmierni sa napätie vo verejných financiách a vlády by v najbližších rokoch nemuseli ľudí zaťažovať ďalšími úspornými opatreniami, ale bol by priestor na pokles daní.

„Vedenie automobilového koncernu zatiaľ definitívne nerozhodlo o umiestnení nového závodu,“ povedala hovorkyňa automobilky Land Rover Lisa Palmerová.

Slovensko môže byť úspešné. „Práve celková atmosféra v krajine, ktorá praje rozvoju slovenského automobilového priemyslu, láka k nám nové automobilové koncerny. Je tu vybudovaná široká sieť subdodávateľov, môžeme sa pochváliť úspechom troch existujúcich závodov či prijateľnými podmienkami na podnikanie,“ priblížil Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo viac ako 970-tisíc nových automobilov. Po prepočte na tisíc obyvateľov sa práve v krajine pod Tatrami vyrobí najviac automobilov na svete, konkrétne 179.

„Pri pohľade na príspevky už existujúcich závodov automobiliek k HDP predpokladáme, že nová automobilka by mohla priamo zvýšiť HDP Slovenska odhadom približne o 0,5 percenta,“ povedal Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank. Podľa ekonóma ďalší približne rovnako veľký rast by pravdepodobne zaznamenala aj sieť subdodávateľov, či už príchodom nových špecifických dodávateľov viazaných priamo na nový závod, alebo aj v prípade už etablovaných subdodávateľov, ktorí by sa mohli uchádzať aj o dodávky pre novú automobilku. „Slovenský automobilový priemysel, respektíve jeho subdodávateľská časť by mohla čiastočne benefitovať z novej automobilky aj v prípade, ak by Slovensko boj o ňu prehralo, najmä ak by bola automobilka situovaná v tesnej blízkosti slovenských hraníc, pozitívny dopad na ekonomiku by však bol samozrejme výrazne menší,“ dodal Koršňák.

Automobilový priemysel je už dlhé roky motorom slovenskej ekonomiky. „Automobilová výroba predstavuje zhruba 35 percent celkového priemyselného vývozu krajiny,“ priblížila Katarína Muchová, analytička Slovenskej sporiteľne. Vďaka potrebe vysokokvalifi­kovaných robotníkov patria platy v troch domácich automobilových závodoch k najvyšším na Slovensku. Priemerné čisté mzdy zamestnancov trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën sa v minulom roku pohybovali na úrovni 865 eur v čistom. O niečo lepšie na tom boli zamestnanci žilinskej Kie, ktorí v roku 2014 v priemere zarobili 913 eur za mesiac. Najvyššie čisté platy až nad úrovňou 1¤200 eur zarábajú robotníci bratislavskej automobilky Volkswagen.

„Výroba dopravných prostriedkov v roku 2014 poskytla pracovné miesta takmer 66-tisíc ľuďom, čo je v rámci priemyselnej výroby ako takej druhý najväčší počet. Len vo výrobe kovov a kovových konštrukcií pracovalo v priemere viac zamestnancov, približne 97-tisíc,“ povedala Dominika Ondrová, analytička Poštovej banky.

Lenže napríklad aj oceľové plechy vyrábajúce sa vo Východoslovenských železiarňach smerujú na kapoty automobilov. Nepriamo tak od automobilového priemyslu závisí až 200-tisíc pracovných miest. „Nová automobilka bude určite znamenať veľký nápor na vzdelanú pracovnú silu. Tu sa už začíname dostavať na hranicu toho, čo sme schopní ponúknuť novým investorom, a preto je veľmi dôležité rozbehnutie projektu duálneho vzdelávania,“ povedal Sinay. Tento problém by mal vyriešiť v tomto roku rozbehnutý projekt duálneho vzdelávania. „Je naozaj veľmi dôležité, aby si žiaci mohli teoretické vedomosti overovať priamo vo fabrike prácou na riešení konkrétnych zadaní,“ pokračoval Sinay.

O možnostiach postavenia nového automobilového závodu priamo na Slovensku sa priebežne informujú mnohé automobilové koncerny. Jedným z potenciálnych záujemcov je napríklad čínska automobilka Qoros. Automobilka z Ďalekého východu má práve na Slovensku jedinú európsku predajňu automobilov. V budúcnosti by sa tak mohla na Slovensku pokúsiť zopakovať úspech kórejskej automobilky Kia. Táto automobilka totiž svoj jediný európsky závod na výrobu automobilov umiestnila v meste Žilina. Ďalej mala potenciálny záujem o postavenie fabriky aj nemecká legenda BMW. No a krajina pod Tatrami je zaujímavá aj pre výrobcu super športových elektromobilov značky Tesla.

Na Slovensku už dnes pôsobia tri automobilové závody. V Bratislave vyrába Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérie Porsche Cayenne nemecká automobilka Volkswagen. Tá len pred pár dňami slávnostne otvorila novú robotickú karosáreň za 600 miliónov eur zabezpečujúcu rozbehnutie výroby luxusného Bentley a možno aj Lamborghini. Trnavskému závodu PSA Peugeot Citroën zas zveril francúzsky automobilový koncern výrobu nového Citroënu. Malý automobil nižšej triedy má byť podľa oficiálne zverejnených predajných plánov najpredávanejším vozidlom Citroënu v segmente B. Aktuálne sa v trnavskej automobilke vyrábajú vozidlá značiek Citroën a Peugeot 208. Treťou úspešnou automobilkou pôsobiacou v Žiline je Kia. Tento závod vyrába modely Kia cee’d, Venga a Sportage.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #Jaguar #Land Rover #investor