Najdlhší tunel v krajine už idú raziť

Základný kameň tunela Višňové pri Žiline, v poradí už tretí za 16 rokov, poklepávali pred 11 mesiacmi. Očakávalo sa, že s razením samotných tunelových rúr sa začne v prvom štvrťroku tohto roku. Podľa diaľničiarov je začiatok razenia najdlhšieho slovenského tunela naplánovaný na koniec tohto mesiaca. Tunel má byť razený z oboch strán.

21.05.2015 16:00
tunel Višňové Foto: ,
Diaľničný tunel Višňové sa má začať raziť koncom mája.
debata (9)

Od posledného poklepania kameňa pred jedenástimi mesiacmi sa na stavenisku robili prípravné práce, prekládky sietí a bolo nutné vypracovať detailný realizačný projekt.

„Muselo totiž dôjsť k úplnému preprojektovaniu tunela a tým aj k získaniu nového stavebného povolenia,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Diaľničiari nateraz zatiaľ žiadny sklz vo výstavbe nepripúšťajú. „V súčasnosti neevidujeme žiadny sklz v harmonograme výstavby tunela Višňové. Zhotoviteľ deklaruje dodržanie zmluvného termínu ukončenia projektu v termíne december 2019,“ dodala Žgravčáková.

Dodržanie termínu je stále ešte reálne aj podľa Štefana Machciníka z Výskumného ústavu dopravného. „Pri prácach takto technicky a technologicky zložitých dochádza k nejakým posunom v harmonograme, avšak tieto posuny môžu byť aj opačným smerom, čiže pri iných činnostiach môžu byť niektoré lehoty skrátené a ten základný termín sa môže splniť,“ uviedol.

Tunel Višňové je jedna z najnáročnejších aj najočakávanejších dopravných stavieb na diaľnici D1. Sedemapolkilo­metrový úsek výrazne ovplyvní dopravu na preťaženom a nehodovom úseku v Strečne. Odborníci po dobudovaní diaľnice očakávajú zníženie dopravnej nehodovosti o dve tretiny. Cesta zo Žiliny do Martina sa má skrátiť približne o 15 minút.

Tunel je súčasťou 13,5 km diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, na ktorý sa presunie tranzitná doprava, ktorá teraz zaťažuje centrum a okolie Žiliny.

Tunel Višňové patrí k najdlhšie pripravovaným a zároveň odsúvaným diaľničným stavbám. Už tri razy mu rôzni ministri poklepávali základný kameň. Tunel sa začal pripravovať ešte v minulom storočí, prvý základný kameň poklepal v roku 1998 minister Mečiarovej vlády Ján Jasovský. Po štyroch rokoch dokončili prieskumnú štôlňu a dlhé roky sa v stavbe nepokračovalo. Pritom už po roku 2005 sa tunelom malo jazdiť.

Pred piatimi rokmi vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny a premiér Robert Fico chceli celý úsek diaľnice od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu dokončovať v roku 2014.

Koncom roka 2011 exminister dopravy Ján Figeľ sľúbil termín zhotovenia 2017.

Podľa posledných prísľubov má byť tunel dostavaný koncom roku 2019.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #tunel Višňové