Pri Žiline má stáť nový most

Oprava mosta na hlavnom severnom ťahu zo Žiliny do Česka a Poľska skomplikovala dopravu medzi Žilinou a Kysucami. Doplácajú na to najmä obyvatelia žilinskej mestskej časti Vranie. Práve tadiaľ sa rozhodli obchádzať vodiči opravovaný úsek.

21.05.2015 07:00
Vranie, cesta Foto: ,
Cesta vo Vraní je úzka, prejazd je zložitý a komplikuje ho aj zosuv pôdy pod komunikáciou.
debata

Kolóny a chaos na úzkej ceste bez chodníkov sú každodenným pravidlom najmä cez dopravnú špičku ráno a popoludní. Vodičov od jazdy cez Vranie neodradí ani to, že cesta je úzka, kľukatá, rýchlosť je tam znížená na 30 kilometrov za hodinu, navyše sa komunikácia pod náporom áut začala v jednom úseku a práve v tom najužšom mieste zosúvať.

Vodiči cestu cez Vranie volia preto, že sa chcú vyhnúť kolónam na opravovanom hlavnom ťahu. Rekonštrukcia tam potrvá do júna.

„Keď sa sem všetci vodiči, ktorým sa nechce čakať pri moste v Brodne, nahrnú, tak je zápcha aj vo Vraní. Autá sa nemajú v úzkom úseku ako obísť, tak je tu nervozita. Nehovoriac o chudákoch chodcoch, pretože tu nie sú žiadne chodníky. Najhoršie je to ráno, keď majú ísť deti do školy,“ hovorí jeden z obyvateľov mestskej časti 60–ročný Ján.

Ľudia sa už roky sťažujú na neúnosnú situáciu. Kolóny v mestskej časti sa tvoria vždy, keď sa hlavný ťah cez Kysuce do Česka a Poľska opravuje alebo keď sa na ňom stane nehoda. Tranzitní vodiči sa automaticky presúvajú na úzku cestu do Vrania, a domáci obyvatelia trpia.

„Tu je hluk, otrasy, popraskané steny, prašnosť. Cesta vôbec nie je určená na takú záťaž, zvláda akurát tak len miestnu dopravu,“ dodáva obyvateľ.

Cesta sa už nemá kam rozšíriť. Obyvatelia v minulosti niekoľkokrát protestovali proti preťaženej doprave, blokovali cestu a dosiahli len čiastočné riešenia ako zákaz nákladnej dopravy, obmedzenie rýchlosti na kritických úsekoch na 30 kilometrov za hodinu a výstavbu oporného múru. Hlavne však chceli zákaz pre tranzitnú dopravu, čo sa im vybojovať nepodarilo. K takému kroku bude môcť mesto pristúpiť až po roku 2017.

„Doteraz sme tak nemohli urobiť, pretože cesta smerom na Kysuce sa rekonštruovala z prostriedkov Európskej únie a z pohľadu trvalej udržateľnosti projektu nebolo možné obmedziť dopravu,“ uviedol žilinský primátor Igor Choma. Pripomenul, že zosuv pod cestou chcú stabilizovať ešte tento rok.

„Máme pripravenú projektovú dokumentáciu a tento rok bude komunikácia zastabilizova­ná,“ tvrdí.

Choma vidí ďalšie riešenie pre Vranie aj v novom moste ponad rieku Kysuca, tak aby tranzitná doprava vôbec nešla cez Vranie. Most by podľa primátora mohla vybudovať Národná diaľničná spoločnosť.

„Zhotoviteľ časti diaľnice D3 by z vlastných zdrojov urobil minimálne do konca výstavby diaľnice v katastri Žiliny nové premostenie cez Kysucu niekde pod Vraním,“ povedal.

Neďaleko Vrania sa totiž práve stavia diaľnica D3, čo tiež prinieslo dopravné obmedzenia na miestnej komunikácii. Diaľničiari o návrhu mesta Žilina na vybudovanie mosta vedia a budú o riešení s mestom ešte rokovať. Upozornili však, že jeden provizórny oceľový most ponad Kysucu neďaleko Vrania už stojí a zatiaľ slúži pre stavenisko diaľničného tunela.

„Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti je prijateľné presmerovať dopravu na už zrealizovaný most a zatiaľ neuvažujeme s realizáciou nového stavebného objektu – dočasného mosta. Každé presmerovanie dopravy však podlieha schvaľovaciemu procesu a vyjadreniu všetkých zainteresovaných strán, čiže aj mesta Žilina,“ informovala hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Žilina