Sľubuje si od toho zvýšenie disciplíny hlavných zhotoviteľov stavieb pri plnení ich záväzkov voči subdodávateľom. K zavedeniu tohto opatrenia diaľničiari pristupujú po tom, čo napríklad veľké stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a. s. (Váhostav) a Doprastav, a. s. neplatili načas svojim dodávateľom na diaľničných stavbách a obe sa dostali do reštrukturalizácie.
„Každý subdodávateľ má mať bankovú platobnú záruku a platby budú kryté aj týmto inštitútom. V prípade, že by tento inštitút začal byť výrazne využívaný, to znamená, že 25 % bankovej platobnej záruky by bolo spotrebovaných, investor (NDS) má právo vypovedať zmluvu hlavnému zhotoviteľovi,“ povedal v utorok generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva. Zo zvyšných 75 % prostriedkov by tak ešte bolo možné získať pohľadávky vzniknuté po tomto termíne.
Na otázku, prečo opatrenie o bankovej platobnej záruke nezaviedli skôr, šéf diaľničiarov odpovedal, že vývoj v stavebníctve treba vnímať v čase. „Národná diaľničná spoločnosť reaguje na situáciu na trhu a snaží sa o to, aby už v rámci súťaží prichádzali zodpovedné ponuky, ktoré v budúcnosti nebudú vytvárať platobné neschopnosti hlavných zhotoviteľov,“ dodal Gajdoš.
Minister dopravy Ján Počiatek zároveň informoval, že banková platobná záruka bude súčasťou zmlúv pri realizácii veľkých projektov. „Bude slúžiť na to, aby vytvárala rezervu na krytie podlžností voči subdodávateľom. V prípade, že prekročí určitú mieru, bude mať investor možnosť vypovedať zmluvu,“ priblížil minister. Subdodávatelia, ktorým hlavný zhotoviteľ nezaplatí, dostanú peniaze z bankovej platobnej záruky. „Malo by to zamedziť špekulatívnej účasti stavebných firiem v našich tendroch, pretože nemôžu rátať, že nezaplatia subdodávateľom. Budú musieť, alebo zo stavby budú musieť odísť,“ dodal Počiatek.
Ak Váhostav predsa len skončí v konkurze, na stavbe úsekov, kde je Váhostav v združeniach, ostatní členovia by po ňom prevzali záväzky a dokončili rozostavané úseky. „Kritickejší je úsek Dubná Skala – Turany, kde je Váhostav sám. Prebieha audit, v akom stave je táto diaľnica rozostavaná, aby sme boli schopní v prípade, že by Váhostav skončil v konkurze, na to reagovať,“ povedal Počiatek. Spomínaný úsek je záverečnej fáze dokončovania, hotový mal byť koncom vlaňajška. „Aj keby Váhostav skončil v konkurze, vedeli by sme sa s tým vysporiadať,“ tvrdí minister. „Počkajme si, aký bude vývoj v tejto veci a Národná diaľničná spoločnosť bude adekvátne reagovať,“ povedal Gajdoš.
V tomto roku má byť postupne odovzdaných do užívania päť diaľničných úsekov v dĺžke 56,5 kilometra, a to v lete, resp. ku koncu roka – D1 Dubná Skala – Turany (16,4 km) pri Martine, obe časti D1 Jánovce – Jablonov (18,5 km) pri Levoči, D1 Fričovce – Svinia (11,2 km) pri Prešove a R2 Pstruša – Kriváň (10,4 km) pri Detve.