Slovensku sa darí

Bratislavský Volkswagen v piatok otvoril novú robotickú karosáreň za 600 miliónov eur. Na tisíc robotov pripadá aj tisíc nových pracovných miest. Nové investície a viac práce sú v automobilovom priemysle momentálne typické. Popri oživení služieb to začína pociťovať aj celá slovenská ekonomika, ktorá v prvom štvrťroku rástla až o 3,1 percenta, čo bolo najviac zo všetkých 19 štátov používajúcich spoločnú menu euro.

18.05.2015 07:00
Volkswagen, karosáreň, Audi Q7, roboty Foto: ,
Novej karosárni v bratislavskom Volkswagene dominujú roboty.
debata (6)

Slovensko má vyhliadky, aby tento aj budúci rok patrilo k najrýchlejšie rastúcim štátom v celej EÚ. Vláda chce dobré časy podľa premiéra Roberta Fica využiť, aby ich cez sociálne balíčky pocítili aj bežní ľudia. Kabinet zatiaľ znížil odvody pre ľudí s nižšími príjmami či zaviedol vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov. Na budúci víkend by v ďalšom balíčku mala vláda oznámiť dovolenkové poukážky na podporu domáceho turizmu či dotácie na zamestnanosť v slabších regiónoch.

Podpora má smerovať aj do zavádzania najmodernejších technológií, čo je zárukou zamestnanosti aj ziskov pre investorov. Po investícii vo Volkswagene jedine na Slovensku dokážu roboty pomocou špeciálneho zvárania trením spájať oceľ s hliníkom. Výsledkom sú nové ľahšie karosérie zabezpečujúce slovenskú výrobu všetkých karosérií najluxusnejších SUV od Volkswagenu. Teda aj takých renomovaných značiek, ako sú Audi, Porsche, Bentley, Volkswagen a do budúcna možno aj Lamborghini.

„S najmodernejšími spájacími i robotickými technológiami, výrobou ľahkých konštrukcií a s vysokokvali­fikovanými pracovníkmi sa Volkswagen Slovakia zaraďuje na špicu automobilového priemyslu v celosvetovom meradle,“ povedal Albrecht Reimod, predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia.

Rast slovenskej ekonomiky tak nebude odkázaný len na domáci dopyt. Ten totiž pre zastavenie poklesu cien začína tak trochu strácať dych. Doplniť ho môžu práve pracovné príležitosti vytvorené spúšťaním výroby nových automobilov. Trnavskému závodu PSA Peugeot Citroën zveril francúzsky automobilový koncern výrobu nového Citroënu. Malý automobil nižšej triedy má byť podľa oficiálne zverejnených predajných plánov najpredávanejším vozidlom Citroënu v segmente B.

Veľká dôvera v tri automobilové závody vyrábajúce na Slovensku katapultuje smerom nahor tvorbu nových pracovných miest u subdodávateľov. Eurostyle Systems Slovakia zamestnáva v Liptovskom Mikuláši aktuálne 100 zamestnancov.

„Naša fabrika je zameraná na výrobu plastových dielcov pre interiéry automobilov. Spustenie výroby nového automobilu v trnavskej fabrike PSA Peugeot Citroën pre nás v roku 2016 znamená šancu na vytvorenie 70 nových pracovných miest,“ povedal Vladimír Lopušniak, riaditeľ Eurostyle Systems Slovakia. V najnovšom prieskume očakávajú nárast tržieb až dvaja z troch domácich dodávateľov automobiliek. „Momentálne máme rekordne vysoké objednávky od našich zákazníkov,“ uviedol Rastislav Škulec, konateľ spoločnosti Huhn PressTech.

Fabrika zameraná na výrobu brzdových doštičiek momentálne zamestnáva okolo 140 ľudí a počíta s prijímaním ďalších ľudí. Novú verziu predávaného Kia Sportage plánuje pravdepodobne už na budúcoročnom autosalóne v Ženeve predstaviť aj žilinský závod Kia Slovakia. Domáci dodávatelia tak majú dosť priestoru na získanie nových zákaziek vo všetkých troch automobilkách.

Pre silný rast priemyslu ekonomickí analytici v tomto roku počítajú so znižovaním nezamestnanosti. „Očakávame, že priemerná miera nezamestnanosti za tento rok by mohla dosiahnuť úroveň 12,3 percenta,“ povedala Katarína Muchová, analytička Slovenskej sporiteľne. Ekonómovia odhadujú, že v minulom roku až 43 percent tržieb z priemyselnej produkcie vytvorili práve firmy podnikajúce v automobilovom priemysle. Od výroby automobilov je tak na Slovensku závislých až 200-tisíc pracovných miesť.

No prílišná závislosť od automobilového priemyslu má aj svoje riziká prejavujúce sa hlavne v časoch finančnej krízy spojenej s nižším nákupom nových automobilov. V roku 2008 tak Slovensko zaznamenalo prudký nárast nezamestnanosti. Zopakovanie tohto scenára je momentálne málo pravdepodobné.

„Orientácia na jedno odvetvie a prílišná koncentrácia samozrejme môže byť problém. Slovensko však stále je v bode, keď má priestor na rozvoj a rast,“ povedala Marek Gábriš, hlavný analytik ČSOB banky. V eurozóne najrýchlejší hospodársky rast Slovenska zatiaľ nestačil na susedné Poľsko a Českú republiku.

Postavenie novej karosárne vyšlo bratislavský závod Volkswagenu na 600 miliónov eur. Je to najvyššia investícia v 24-ročnej histórii tohto závodu. „Aj to je určite dôvodom, pre ktorý sa Slovensko môže dnes tešiť vynikajúcim hospodárskym výsledkom. Zároveň je karosáreň jednoznačným dôkazom, že Slovensko nie je len montážnou dielňou, ale ľudia tu nájdu prácu aj pri používaní najmodernejších technológií,“ povedal počas slávnostného otvorenia slovenský premiér Robert Fico. Úroveň automatizácie novej karosárne dosahuje až 90 percent. V závode tak ľudia môžu stretnúť vozíky, ktoré bez vodičov dovezú vysokokvalifi­kovaným operátorom výroby všetky potrebné súčiastky.

Vďaka potrebe vysokokvalifi­kovaných robotníkov patria platy v troch domácich automobilových závodoch k najvyšším na Slovensku. Priemerné čisté mzdy zamestnancov trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën sa v minulom roku pohybovali na úrovni 865 eur v čistom. O niečo lepšie na tom boli zamestnanci žilinskej Kie, ktorí v roku 2014 v priemere zarobili 913 eur za mesiac. Najvyššie čisté platy až nad úrovňou 1 200 eur zarábajú robotníci bratislavskej automobilky Volkswagen.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #HDP