Ako dostať elektromobily na cesty? Vláda má plán

Slovensko chce podporiť predaj elektrických a hybridných automobilov. Vláda pripravuje opatrenia, ktoré majú okrem zvýšenia dopytu po týchto vozidlách uľahčiť život ich majiteľom.

17.05.2015 08:00
elektromobil, nabíjacia stanica Foto: ,
Štát chce na elektromobily daňové úľavy a tiež napríklad zvýhodnenie pri parkovaní.
debata (17)

Kým v iných častiach Európy je podpora alternatívnych automobilov samozrejmosťou, u nás je zatiaľ len vo svojich začiatkoch. Na stole sú však prvé oparenia a počíta sa napríklad s tým, že po kúpe elektromobilov nebudú podnikatelia platiť cestnú daň.

Podľa navrhovanej Stratégie elektromobility v Slovenskej republike vláda môže v budúcom a nasledujúcom roku minúť na zvyšovanie záujmu o tieto vozidlá spolu od 200–tisíc až do 1,5 milióna eur. V tomto období malo u nás jazdiť od 600 do 4–tisíc hybridných a elektrických vozidiel. Ministerstvo hospodárstva predpokladá, že v roku 2020 bude po našich cestách jazdiť od 10– do 25–tisíc elektrických a hybridných áut.

Dokument má však aktuálne len charakter odporúčaní a do 26. mája sa nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

„Následne bude predložený do vlády ako informatívny materiál,“ uvádza ministerstvo.

Navrhujú sa daňové úľavy

Súčasťou stratégie je 18 opatrení, ktoré by mali viesť k rozširovaniu vozidiel s alternatívnym pohonom na našich cestách. Jedným z hlavných motivačných stimulov na kúpu, spadajúcim pod tieto opatrenia, je odpustenie dane z motorového vozidla, ktorú platia podnikatelia. Elektromobily aktuálne majú v tomto prípade nulovú sadzbu a hybridné vozidlá polovičnú.

V prípade, že kupovaný elektromobil bude dosahovať výkon vyšší ako 80 kW, vláda novému majiteľovi odpustí registračný poplatok, ktorý sa platí pri prvej registrácii vozidla do evidencie.

Ďalším zvýhodnením pre podnikateľov by mala byť možnosť rýchlejšie tieto vozidlá odpísať z dane. „Cieľom je motivovať súkromný sektor investovať do budovania nabíjacej infraštruktúry a elektrických áut,“ uvádza ministerstvo hospodárstva.

Táto nepriama podpora by mala mať len dočasný charakter, a teda fungovať by mala do roku 2020.

Podpora elektromobilov však nemá ostať len na pleciach súkromného sektora. Vláda chce klásť veľký dôraz na aplikáciu zásad tzv. zeleného obstarávania, ktoré upravuje v zákone o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel. V tomto prípade sa v rámci rozhodovania o nákupe berú do úvahy energetické a environmentálne vplyvy vozidla ako napríklad spotreba a emisie rôznych plynov.

S rozšírením elektromobilov úzko súvisí aj budovanie nabíjacích staníc. „V súčasnosti je výstavba nabíjacích staníc podmienená neprimerane náročným povoľovacím procesom,“ upozorňuje ministerstvo. Na tomto mieste pomôže nová legislatíva, ktorá prinúti staviteľov nových parkovacích miest budovať aj nabíjacie miesta.

„Budovaniu nabíjacích staníc pomôže jednotná právna úprava. Stavebný zákon je starý a pojem nabíjačka elektromobilov nepozná,“ povedal Peter Badík, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

V súčasnosti máme na Slovensku približne 60 nabíjacích staníc a v rámci porovnania so susednými štátmi sme na tom veľmi dobre. Dokument odporúča vybudovať aj Národnú sieť nabíjacích centier.

Výhody pri parkovaní

Majitelia elektromobilov však zažijú úľavy aj inde. Štát im uľahčí parkovanie. Na parkoviskách by mali získať vyhradené parkovacie boxy. Ministerstvo hospodárstva hovorí aj o zvýhodnení hybridov a elektromobilov pri vstupe do centier miest. V tejto súvislosti štát plánuje podporu legislatívy pre zavádzanie nízkoemisných zón v centrách miest.

Väčšie európske metropoly vďaka týmto oblastiam zakazujú vstup starším vozidlám do vybraných častí. Rozhodujúcim kritériom je emisná norma, ktorú spĺňa konkrétne vozidlo, a zaplatenie poplatku za získanie plakety povoľujúcej vstup.

„V súčasnosti platný zákon o ovzduší dáva mestám a obciam kompetenciu určiť konkrétne podmienky regulovania dopravy na svojom území vo všeobecne záväznom nariadení. Nízkoemisné zóny prospievajú kvalite ovzdušia v centrách veľkých miest. Pre menšie mestá považuje rezort zavádzanie takýchto nízkoemisných zón za komplikovaný systém. Napriek tomu dotknuté orgány vrátane ministerstva životného prostredia spolupracujú na tvorbe novej legislatívnej podpory pre ich zavádzanie v mestách, ktoré by sa pre takéto zóny rozhodli,“ uviedol Maroš Stano, hovorca ministerstva životného prostredia.

Rezort hospodárstva chce zvýšiť elektromobilitu Slovenska aj prostredníctvom podpory vedy a výskumu v tejto oblasti. Finančné prostriedky na rozvoj by mali pochádzať z eurofondov. Okrem toho sa budúcnosti môžeme dočkať aj informačnej kampane, ktorá bude v očiach verejnosti vyzdvihovať prednosti elektrických automobilov.

Ministerstvo si navyše od tejto oblasti z dlhodobého hľadiska sľubuje zníženie závislosti Slovenska od dovozu motorových palív. Pri kúpe elektroauta zaplatíte trojnásobok Zatiaľ čo v Holandsku jazdí už takmer 50–tisíc elektromobilov, na Slovensku je to len niečo viac ako sto. Odrádza predovšetkým vysoká vstupná cena a nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc. Slovensko tak zaostáva, aj keď elektroautá sa u nás vyrábajú v bratislavskom Volkswagene. Na ilustráciu, mestské vozidlo VW e–Up! sa predáva za 24–tisíc eur a Up! s tradičným pohonom za 8–tisíc eur. Prevádzka priemerného auta na elektrinu je lacnejšia. Mesačné náklady na palivo pri najazdení 1 666 km mesačne sú pri e–aute 24 eur, pri benzínovom 104 eur a dieselovom 74 eur.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil