Viac ako šesťtisíc áut pôjde zo Sorošky do tunela

Horský priechod Soroška je strašiakom pre mnohých vodičov, ktorí cestujú južným ťahom od Rožňavy smerom na Košice a naopak.

11.05.2015 13:00
Krásnohorské podhradie Foto:
V obci Krásnohorské Podhradie by cestu R2 privítali najmä pre zvýšenie bezpečnosti na cestách.
debata (10)

NDS pripravuje novú časť R2 v úseku Rožňava–Jablonov nad Turňou, ktorá odbremení vyťaženú cestu prvej triedy I/50. Existujúca komunikácia musí denne zvládať limitnú intenzitu dopravy na úrovni 6 500 áut za 24 hodín. Výskumný ústav dopravný uvádza, že z daného počtu je až 1 500 nákladných vozidiel.

Problémy na danom úseku spôsobuje najmä nepriaznivé počasie v kombinácii s hustotou dopravy. V minulom roku polícia na tomto úseku evidovala 14 dopravných nehôd, z čoho osem sa stalo priamo na horskom priechode Soroška. Za prvé tri mesiace tohto roka má Soroška na konte tri nehody. Starostovia spolu s obyvateľmi obcí, cez ktoré cesta prechádza, sa novej rýchlostnej cesty nevedia dočkať.

„Boli by sme radi, keby sa so stavbou začalo čo najskôr. Obec budeme mať bezpečnejšiu,“ uviedol pre Pravdu starosta Krásnohorského Podhradia Peter Bollo, ktorý je aj členom petičného výboru za prípravu a začatie výstavby rýchlostnej cesty.

Nebojí sa ani poklesu záujmu o hrad Krásna Hôrka. „Kto chce prísť a navštíviť našu pamiatku, ten z rýchlostnej cesty odbočí,“ dodal.

Za nevýhodu však považuje nedostatok možností pripojenia sa na rýchlostnú cestu a zjazd z nej. Na 14–kilometrovom úseku by privítal takúto možnosť aj pri obci Lipovník. Národná diaľničná spoločnosť začiatkom týždňa postúpila v procese prípravy rýchlostnej cesty R2 na trase Rožňava–Jablonov nad Turňou, ktorého súčasťou je tunel Soroška.

Vyhlásená bola verejná súťaž na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie, na dokumentáciu pre ponuku a na výkon autorského dozoru. Podľa odhadov NDS by proces prípravy vydania stavebného rozhodnutia mal byť ukončený v roku 2017. Následne prebehne alokácia finančných prostriedkov a obstaranie zhotoviteľa diela. Samotná výstavba potrvá päť rokov. Termín dostavby zatiaľ známy nie je.

Pripravovaný úsek s dĺžkou 14 kilometrov sa začne v mimoúrovňovej križovatke Rožňava, svojím pokračovaním bude kopírovať a križovať existujúcu železnicu. Tunelová rúra s dĺžkou 4 280 metrov odštartuje nad obcou Lipovník. Úsek rýchlostnej cesty sa skončí západne od obce Jablonov nad Turňou napojením na komunikáciu prvej triedy I/50. Súčasťou stavby bude veľké jednostranné odpočívadlo Jovice napojené z oboch strán, 12 mostov, biokoridory a štandardné oplotenie.

Tunel Soroška sa svojou dĺžkou 4 650 metrov zaradí medzi stredne dlhé tunely. R2 po svojej dostavbe bude obsahovať celkovo šesť tunelov, z ktorých práve Soroška bude najdlhší. Celkovo na Slovensku máme, resp. budeme mať 34 diaľničných tunelov. V súčasnosti sú v prevádzke len štyri z nich s celkovou dĺžkou 8 015 metrov. Vo výstavbe je ďalších osem (Ovčiarsko, Žilina, Čebrať, Šibenik, Svrčinovec, Poľana, Považský Chlmec, Višňové).

Doteraz nás najviac stála výstavba tunela Branisko, za ktorý sme zaplatili 7,7 miliardy korún (255,6 milióna eur). Najdrahším zo všetkých diaľničných tunelov bude podľa všetkého stavba Višňové, ktorá sa svojou dĺžkou 7 520 metrov radí k najdlhším. Odhadovaná cena je 409 miliónov eur. Pripravovaný úsek bude súčasťou viac ako 313–kilometrovej rýchlostnej cesty, ktorá sa začína pri Trenčíne, povedie cez Prievidzu, Žiar nad Hronom, Zvolen, Lučenec, Rimavskú Sobotu, Rožňavu a končí sa pri Košických Oľšanoch. V súčasnosti je z celého úseku v prevádzke len obchvat Žiaru nad Hronom, Tornale a obcí Ožďany a Figa.

V plnom profile sa zatiaľ vodiči neprevezú ani po jednom kilometri. Všetky úseky sú v polovičnom profi le. Celkovo ide zatiaľ o 23 929 metrov. Vo výstavbe je viac ako 18 kilometrov plného profi lu rýchlostnej cesty, ku ktorej sa pridáva 9,5 kilometra výstavby v polovičnom profile.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta #diaľnice #Soroška