V Poľsku pri stavbe diaľnice brali úplatky od subdodávateľov

Pracovníci firmy, ktorá mala na starosti stavbu úseku poľskej diaľnice A1 k českým hraniciam, sa priznali, že vzali úplatky od subdodávateľov vo výške takmer 600 000 zlotých (150-tisíc eur). Uviedol to v stredu poľský denník Gazeta Wyborcza s odvolaním sa na prokuratúru.

30.04.2015 07:00
debata (5)

Stavbu malo na starosti konzorcium Alpine Bau, v ktorom bola aj česká firma Alpine stavebná spoločnosť, spolu s rakúskou Alpine Bau GmbH a Alpine Bau Deutschland AG. Z článku nie je jasné, či do korupčných praktík boli zapletení aj pracovníci českej firmy.

Úsek diaľnice v dĺžke necelých 19 kilometrov, nadväzujúci na českú diaľnicu D1, stál 272 miliónov eur, ktoré z dvoch tretín zaplatila Európska únia. Podľa poľskej prokuratúry prinajmenšom časť zo 130 poľských firiem, pracujúcich na stavbe v úlohe subdodávateľov, podplácala za uzatváranie kontraktov aj prižmurovanie očí nad používaním menej kvalitných materiálov či nad výsledkami skúmania odobratých vzoriek. Všetko sa vraj oslavovalo v agentúrach, dodávajúcich prostitútky.

„Išlo predovšetkým o to, že niektorí dodávatelia dodávali kamenivo a betón horšej kvality, ako mali predpísané v zmluvách. Na stavbe sa síce čas od času odoberali vzorky, ale negatívne výsledky sa tajili. Samozrejme, tiež za úplatky,“ vyhlásil podľa denníka Gazeta Wyborcza nemenovaný zdroj oboznámený so zákulisím stavby.

Podľa denníka napríklad manažér Andrzej P. z Alpine Bau, ktorý mesačne zarábal 14 000 zlotých (približne 3 500 eur), si prišiel na ďalších 130 000 zlotých (32 500 eur) z úplatkov, vyplácaných každý mesiac po faktúre za dodávku kameniva. O čosi menej si privyrobili jeho kolegovia.

Prokurátori obvinili z úplatkárstva 16 pracovníkov Alpine Bau, ako aj subdodávateľov, ktorí korumpovali. Desiatka obvinených sa priznala a chce prijať trest bez nutnosti absolvovať súdny proces.

Generálne riaditeľstvo poľských ciest a diaľnic na škandál zareagovalo ubezpečením, že diaľnica podľa výsledkov vyšetrovania „spĺňa normy a je bezpečná“.

Sliezsky úsek A1 mal byť hotový do konca roka 2010, ale plne odovzdaný do prevádzky bol až vlani v máji, podotkol denník.

Česká firma o sebe na svojich internetových stránkach uvádza, že si v roku 2010 zmenila názov z Alpine stavebná spoločnosť CZ na Alpine Bau CZ. V roku 2014 – po úpadku rakúskej materskej spoločnosti Alpine Bau v roku 2013 – sa stala súčasťou skupiny PSJ.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #diaľnice