Od marca 2018 nové autá musia vedieť volať na tiesňovú linku

Európsky parlament v utorok schválil zavedenie systému núdzového volania pre automobily. Vo všetkých nových vozidlách by mal byť systém eCall, napojený vozidla na linku tiesňového volania 112, umiestnený od konca marca 2018.

29.04.2015 06:45
debata (3)

Podľa europoslancov umožní novinka rýchlejšie a efektívnejšie zachraňovať životy ľudí pri nehodách a povedie k zníženiu nákladov. Niektorí politici však dali najavo obavu z možného zneužitia súkromných údajov vodičov.

Zariadenie automaticky upozorní záchranárov, hasičov a policajtov na vážnu dopravnú nehodu, ku ktorej dôjde na území ktoréhokoľvek z 28 členských štátov únie. Záchranné zložky tak podľa europoslancov budú môcť rýchlejšie rozhodnúť o efektívnom spôsobe zásahu a predísť zbytočným prieťahom. Zavedenie systému je podľa spravodajkyne návrhu Oľgy Sehnalovej dôležitým krokom k zníženiu úmrtnosti na cestách a závažnosti zranenia pri nehodách.

„Systém eCall, ako verejná služba, ktorá bude všetkým občanom poskytovaná zdarma bez ohľadu na typ či obstarávaciu cenu vozidla, k naplneniu tohto cieľa prispeje,“ uviedla česká sociálnodemokra­tická europoslankyňa.

Vlani podľa štatistík zomrelo pri dopravných nehodách na území členských štátov Európskej únie približne 25 700 ľudí. Systém eCall by podľa svojich zástancov mohol každoročne znížiť počet mŕtvych na cestách o desatinu.

Systém sa začne zavádzať až o tri roky, pretože je najprv potrebné zabezpečiť vo všetkých krajinách dostatočnú infraštruktúru; napríklad to, aby všade fungovala linka 112.

Systém eCall potom zaistí vodičom čo najrýchlejšiu starostlivosť nielen pri nehodách v domovskom štáte, ale aj v zahraničí. Ak sa systém spustí vplyvom nehody, budú záchranným zložkám automaticky zasielané základné údaje ako je typ vozidla, typ používaného paliva, čas nehody, presná poloha vozidla a počet cestujúcich.

Kritici systému vyčítajú, že podľa nich povedie k obmedzeniu súkromia vodičov, pretože bude možné ľahko zistiť pohyb ich vozidiel. Toto riziko však bude podľa zástancov návrhu minimalizované tým, že systém bude aktívny len v prípadoch núdze.

Niektorí najmä liberálni poslanci však upozorňovali na to, že bude ťažké zabezpečiť stopercentnú ochranu informácií zhromažďovaných v rámci eCall. „Každý systém, ktorý uchováva dáta, môže byť zneužitý. Uchovávanie dát by malo podliehať osobnému rozhodnutie,“ vyhlásil český člen europarlamentu Stanislav Polčák z TOP 09.

Navrhované pravidlá boli pre podobné kritiky pred schválením upravené tak, aby záchranné zložky nemohli údaje o volaní prostredníctvom eCall odovzdávať ďalej bez predchádzajúceho súhlasu konkrétneho vodiča. Firmy vyrábajúce telekomunikačné zariadenia budú musieť tiež zabezpečiť, aby boli dáta uchovávané vo formáte umožňujúcom ich trvalé vymazanie.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #Europarlament #eCall