Úseky diaľnice pri Martine a Levoči majú byť hotové v lete

Meškajúce diaľničné stavby na D1 Dubná Skala - Turany a prvý úsek Jánovce - Jablonov by mali byť hotové v lete.

19.04.2015 12:44
debata (9)

Generálny riaditeľ stavebnej spoločnosti Váhostav – SK, a.s. (Váhostav) Marián Moravčík potvrdil, že oba stratové úseky pri Martine a Levoči odovzdajú 30. júna a 1. septembra. Váhostav sa pre nesplatené záväzky svojim dodávateľom aj na iných stavbách dostal do reštrukturalizácie, aby sa vyhol konkurzu. Z dlhov nezabezpečeným veriteľom, malým firmám a živnostníkom, v objeme 104,7 mil. eur si chce odpísať 85 %.

Prvý, západný úsek D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9 kilometrov stavia Váhostav v združení s českou firmou Bögl a Krýsl, k.s. od leta 2011. Obe firmy v ňom majú polovičný podiel. Diaľnicu pri Levoči sa zaviazali postaviť za takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 63,3 % z odhadovaných nákladov. Kilometer úseku má tak v priemere stáť 6,7 mil. eur. Pôvodne mal byť hotový do konca roka 2013, no pre tragédiu na stavbe diaľničného mosta pri Kurimanoch v novembri 2012 sa termín ukončenia stavby predĺžil do júla 2014, ale ani ten stavbári nedodržali.

Zhotoviteľom stavby úseku D1 Turany – Dubná Skala v dĺžke 16,4 km je sám Váhostav od konca roka 2011. Zmluvná cena prác na tomto úseku vo výške 137,75 mil. eur predstavuje 41,15 % oproti pôvodnej predpokladanej hodnote. Priemerná cena stavby po prepočte na 1 km dosahuje 8,4 mil. eur. Váhostav mal stavbu ukončiť do konca minulého roka, termín ani v tomto prípade nestihol a požiadal o predĺženie lehoty.

Váhostav sa v súčasnosti podieľa na stavbe spolu šiestich diaľničných úsekov, z toho na piatich v združeniach s inými partnermi. Súhrnné zmluvné ceny výstavby týchto úsekov v dĺžke takmer 75 kilometrov dosahujú 1,360 mld. eur bez dane. Váhostav má na týchto diaľničných stavbách vykonať práce za 542,8 mil. eur, čiže zhruba 40 % z celkového objemu. V združeniach s partnermi má spoločnosť podiely od 30 % do 50 %.

„Váhostav do konca februára prestaval a zinkasoval 189,3 mil. eur a do konca výstavby týchto šiestich projektov prestavia ešte 353,4 mil. eur,“ uviedol hovorca Váhostavu Tomáš Halán. Spoločnosť sa ohradila voči tvrdeniam viacerých politikov a médií, že má zazmluvnené diaľničné zákazky v hodnote 1,5 mld. eur.

Okrem dvoch uvedených úsekov D1 pri Martine a Levoči má Váhostav zastúpenie na stavbe ďalších štyroch úsekov. V združení na stavbu D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka ri Žiline v dĺžke 11,3 km má Váhostav podiel 32 % (136,7 mil. eur). Zmluvná cena tohto úseku je 427,2 mil. eur bez dane, čiže 87,6 % z pôvodných odhadovaných nákladov. Partnermi Váhostavu na tejto stavbe sú Doprastav, a.s., Strabag, s.r.o. a Metrostav, a.s. Združenie s tým istým zložením stavia aj úsek D3 Svrčinovec – Skalité v dĺžke 12,3 km a Váhostav má v ňom podiel 36 % (116,8 mil. eur). Zmluvná cena stavby je 329,9 mil. eur bez dane, čo je 90,2 % z predpoklada­nej ceny.

Úsek D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku v dĺžke 15,3 km stavia Váhostav s českou firmou OHL ŽS, a.s. Stavba má zmluvnú cenu 227,3 mil. eur bez dane, čo predstavuje 48,8 % odhadovaných nákladov, a Váhostav má na nej podiel 30 % (68,2 mil. eur). V združení na stavbu rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň v dĺžke 10,4 km je Váhostav spolu so Strabagom a Doprastavom. Podiel Váhostavu na tejto stavbe je 30 % (53,4 mil. eur). Firmy sa zaviazali úsek pri Detve postaviť za 178 mil. eur, čiže 78,5 % z predpoklada­nej ceny.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice