Rekordne lacné palivá pomôžu aj dovolenkárom

Nízke ceny palív tento rok prajú rozvoju ekonomiky, rastu pracovných príležitostí a najnovšie aj dovolenkárom. Vo štvrtok sa na juhu Slovenska očakáva cez deň oteplenie až na 25 stupňov, čo je hranica pre „letný deň“.

15.04.2015 06:00
debata (3)

S oteplením sa tradične začína čas dovoleniek, ktoré môžu byť tento rok lacnejšie. Aktuálne ceny 1,31 eura za liter benzínu a 1,19 eura za liter nafty sú najnižšie za posledných päť rokov a tak by to malo zostať aj v lete. Palivá sú oproti vlaňajšku zatiaľ lacnejšie asi o 15 centov na liter, čo pri prejazdení napríklad 1 500 kilometrov môže znamenať úsporu 15 eur. Ide o dôsledok lacnej ropy, ktorá prispieva aj k poklesu cien ďalších energií. Denník Pravda už informoval o predpokladanom zlacnení elektriny od budúceho roka asi o tri percentá a plynu o sedem percent.

Vláda sa pondelok vyjadrila, že 7–percentný pokles cien plynu pre domácnosti očakáva od januára 2016. Ropa totiž zlacňuje aj plyn nakúpený v Rusku. Na lacnej rope by sa najbližšie mesiace nemalo veľa zmeniť.

„Na Slovensku budú ceny pohonných hmôt naďalej nižšie oproti minulým rokom a v lete by sa mali pohybovať okolo päťročného minima,“ konštatuje analytik Colosseum Boris Tomčiak, podľa ktorého budú ceny v apríli stagnovať na súčasnej úrovni. Sezónnosť a vyšší dopyt po palivách by ceny následne mali posunúť hore. „V máji a júni by mohlo nastať zdraženie o 5 centov,“ dodáva Tomčiak.

zväčšiť
ceny palív, graf

Ešte viac z lacnej ropy oproti európskym motoristom profitujú vodiči v USA, kde sú palivá najlacnejšie za šesť rokov. Väčšiemu zlacňovaniu palív v Európe bráni klesajúca hodnota eura. To sa oslabuje najmä pre geopolitické napätie medzi Ruskom a Ukrajinou, nadväzujúce sankcie či obmedzenie obchodu, ale napríklad aj tlačenie peňazí Európskou centrálnou bankou.

Pohonné látky u nás boli v úvode roka ešte lacnejšie ako teraz, ale podľa údajov Štatistického úradu posledných osem týždňov v slede dražejú. V súčasnosti je tak podľa údajov Štatistického úradu SR priemerná cena najpredávanejšieho 95–oktánového benzínu na úrovni 1,313 eura za liter, priemerná cena motorovej nafty sa v štrnástom týždni pohybovala na úrovni 1,191 eura za liter a LPG 0,64 eura. Je to stále menej ako v predchádzajúcich rokoch. V závere roka 2013 zaplatili motoristi za 95–oktánový benzín v priemere 1,447 eura za liter a naftu sme si mohli kúpiť za 1,370 eura za liter. A na záver roka 2012 bola cena za liter 95–oktánového benzínu 1,502 eura, liter nafty stál 1,433 eura a za LPG sme platili 0,738 eura za liter.

Ceny pohonných hmôt ovplyvňuje najmä vývoj cien ropy na svetových trhoch a kurz eura oproti doláru. Cena čierneho zlata výrazne klesala od polovice minulého roka. Dôvodom bola prevaha komodity nad dopytom a neochota krajín vyvážajúcich ropu obmedziť ťažbu. V súčasnosti sa cena ropy stabilizovala.

„Ropa v posledných mesiacoch prudko zlacnela v dôsledku obrovského prebytku. V USA sú zásoby rekordne vysoké a hrozí, že pri súčasnom tempe ich zvyšovania budú zásobníky plné do konca mája,“ hovorí Tomčiak.

„V týchto dňoch sú ceny ropy medziročne stále nižšie o približne 45 %,“ dodáva analytička Poštovej banky Dominika Ondrová. Pokiaľ cena májového kontraktu americkej ľahkej ropy WTI stúpla v piatok o 85 centov na necelých 52 USD za barel, cena ropnej zmesi Brent sa v pondelok obchodovala pri cene 59 USD za barel. Ešte v rovnakom období pred rokom sa Brent obchodoval na úrovni 109 dolárov za barel.

„Americká ropa sa nevyváža. Majú tam produkčný boom, preto je v Európe cena ropy vyššia," komentuje dianie Tomáš Mikulík z TRIM Broker.

Do hodnoty palív v Európe vstupuje aj euro, ktorého pokles predražuje pohonné látky na starom kontinente. „Jedným z dôvodov je aj silnejší americký dolár, ktorý tlmí efekt lacnejšej ropy pre „nedolárové“ ekonomiky, keďže ropa sa obchoduje v amerických dolároch. Situácia na trhu s ropou ostane pravdepodobne neistá ešte niekoľko mesiacov. Na svedomí to má predovšetkým prevaha ponuky tejto komodity nad dopytom, neistý výhľad svetovej ekonomiky opierajúci sa aj o pretrvávajúci rusko–ukrajinský konflikt a sankcie medzi Ruskom a EÚ," prízvukuje Dominika Ondrová.

„Karty tiež zamieša júnové zasadnutie Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC), ktorá bude rozhodovať o svojej ďalšej politike. Na základe posledného rozhodnutia sa však ťažbu znížiť nechystá,“ dodáva Ondrová.

Hodnota eura by mala klesať aj podľa Borisa Tomčiaka. Euro začalo klesať v apríli minulého roka z blízkosti úrovne 1,40 dolára za euro a včera oslabilo až na 12–ročné minimum na 1,052 dolára za euro. V medziročnom porovnaní je tak naša mena slabšia takmer o štvrtinu.

„Dôvodom je zlá ekonomická situácia v Európe, pre ktorú musí Európska centrálna banka liať peniaze na trh a tlačiť úrokové sadzby dolu. Naopak, v USA sa sadzby už budú pomaly zvyšovať. Investori teda presúvajú kapitál z Európy do USA,“ tvrdí Tomčiak.

„Oslabenie eura je pre motoristov nepríjemné, keďže pohonné hmoty nezlacneli tak, ako by mohli. Keby sa euro v posledných mesiacoch výrazne neznehodnotilo, tak by mohli byť ceny až o 10 centov na liter nižšie,“ dodáva Tomčiak.

Pod oslabenie eura sa v Európe podpisuje aj deflácia (pokles cien) v eurozóne. Veľa má závisieť aj od vývoja rusko– ukrajinského konfliktu a ďalšieho vývoja v Európe. Očakáva sa však, že euro bude oproti doláru v najbližšom období oscilovať okolo súčasných hodnôt. Analytikov by neprekvapilo, keby sa časom priblížilo až k parite.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #nafta #palivá