Pomôžu licencie od Národnej banky Slovenska vyčistiť trh od úžerníckych nebankoviek?
Ja sa na to pozerám z trochu iného uhla. Na Slovensku už nemajú nebankové spoločnosti takmer komu požičať. Dokonca si robia zoznamy ľudí, ktorí majú prácu, ale nemajú žiadne pôžičky, lebo im ešte môžu požičať. Veľkým nebankovým spoločnostiam bude vyhovovať, ak sitom Národnej banky Slovenska neprejde polovica zo súčasných nebankových spoločností, lebo v tom prípade im ostane viac voľných klientov. Samozrejme, na jednej strane je dobré, ak sa trh vyčistí od problémových nebankoviek, ale na konci bude veľa závisieť od toho, aká prísna bude Národná banka Slovenska voči veľkým nebankovým spoločnostiam.
S akými problémami sa v praxi stretávate pri ochrane ľudí pred problémovými nebankovkami?
Napriek tomu, že už v roku 2011 bolo zakázané pri poskytovaní spotrebných úverov dávať ľuďom podpisovať zmenky, v praxi sa stále stretávame s týmto problémom. Niektorí ľudia sú dokonca takí neopatrní, že nebankovej spoločnosti podpíšu bianko zmenku, do ktorej si samotná nebankovka dopíše výšku dlžnej sumy. Takúto zmenku najčastejšie predá vymáhačskej spoločnosti. Tá si peniaze začne pýtať päť až sedem rokov po podpise zmenky, keď si ľudia vôbec nepamätajú, že niečo také podpísali. Preto ľudí vždy upozorňujeme, nech v žiadnom prípade nepodpisujú nebankovým subjektom zmenky, a už vôbec nie, ak v nich nie je uvedená celková výška dlhu.
Aké sú ďalšie časté problémy?
Ďalším častým problémom je dohoda o zrážkach zo mzdy. Tá býva automaticky uzatvorená už pri podpise úverovej zmluvy. V prípade meškania so splácaním úveru musí firma svojmu zamestnancovi každý mesiac zraziť zo mzdy sumu požadovanú nebankovou spoločnosťou. Problém je v tom, že nebankové spoločnosti si často dajú zraziť sumu zvýšenú o úžernícke úroky a rôzne nezákonné poplatky. V tomto prípade sa klient bráni veľmi ťažko, keďže dohodu o zrážkach podpísal hneď pri uzatvorení zmluvy a až súd môže rozhodnúť o nezákonnom obohacovaní nebankovej spoločnosti.
Okrem nebankových spoločností riešite aj iné problémy.
Napríklad pri mobilných operátoroch je častým sporom predaj mobilného telefónu za euro. Keď klient prestane splácať dohodnutú sumu, žiadajú po ňom vrátiť celú sumu za telefón, bez ohľadu na opotrebenie prístroja. Podľa nás bez zohľadnenia už zaplatených splátok ide zo strany mobilných operátorov o bezdôvodné obohacovanie.
Čo môže pomôcť v boji proti nepoctivým nebankovým spoločnostiam?
Pri ochrane pred nebankovými spoločnosťami je veľmi dôležité šírenie osvety. Ľudia vôbec nevedia posúdiť, čo má zmluva obsahovať, aké sú férové úverové podmienky, čo ich čaká, keď prestanú splácať úver. Väčšinou sa zamerajú len na výšku mesačnej splátky a o koľko celkovo preplatia úver. Všetky riziká by im mali vysvetliť obchodní zástupcovia nebankoviek, ktorí sú však platení z provízií za uzatvorené zmluvy a nemajú záujem varovať ľudí pred možnými rizikami. Veľkým problémom je aj slabá vymožiteľnosť práva a rozhodovanie slovenských súdov. V tej istej veci dokáže jeden súd rozhodnúť v prospech spotrebiteľa a ďalší podrží nebankovku. Veľmi by pomohlo nejaké zjednotenie súdnych rozhodnutí.