Fio bankaFio banka

V Prahe sa už môžete voziť po novej trase metra A

V Prahe v pondelok po šiestich rokoch od začiatku stavby zahájili prevádzku novej časti metra na trase A.

06.04.2015 21:59
Praha, metro, otvorenie Foto:
Slávnostné otvorenie ďalšej časti trasy A pražského metra.
debata (10)

Šesťkilometrové predĺženie metra od pôvodnej konečnej stanice Dejvická do Motola so štyrmi novými stanicami dopoludnia slávnostne otvorili český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčová (za ANO) a vedením dopravného podniku. Prví cestujúci prešli novým úsekom popoludní.

Pre verejnosť sa nové stanice otvorili krátko pred 15:00 h. Napríklad stanica Bořislavka na začiatku nového úseku bola pri zahájení prevádzky plná. Súpravy odviezli už v prvých minútach stovky ľudí. V utorok čakajú Pražanov v súvislosti s predĺžením metra ešte zmeny cestovných poriadkov nadväzujúcich autobusov a električiek.

Premiér pri otvorení metra v novej stanici Nádraží Veleslavín sľúbil, že štát pomôže hlavnému mestu so zlepšovaním dopravnej infraštruktúry, vrátane výstavby ďalších staníc metra a s využívaním prostriedkov z Európskej únie.

„Myslím si, že na ďalšiu výstavbu najmä pražského metra by mal v najbližších rokoch prispieť štátny rozpočet,“ uviedol Sobotka. Primátorka sľub ocenila. „Ďakujem v mene Prahy a verte mi, že sa na vás veľmi skoro obrátime,“ povedala.

Sobotka sľúbil Prahe pomoc štátu aj s modernizáciou železničného spojenia na Letisko Václava Havla v Ruzyni, ktoré by malo nadväzovať na metro práve v stanici Nádraží Veleslavín.

Modernizácia podľa premiéra vyjde lacnejšie ako predĺženie metra na letisko. Nové stanice ale majú podľa premiéra zmysel, pretože odľahčia povrchovú dopravu a zabezpečia lepšie spojenie do motolskej nemocnice.

Stavba predĺženia trasy metra A sa začala v roku 2009 a stála zhruba 20 miliárd korún. V novom úseku metra vznikli štyri zastávky – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnica Motol. Podobne ako u niektorých málo vyťažených staníc na linke metra C budú súpravy aj v predĺženom úseku metra A jazdiť v obmedzenom režime. V niektorých hodinách cez nové stanice prejde len polovica súprav.

Kritici tvrdia, že nasmerovanie metra do motolskej nemocnice nebolo šťastnou voľbou, najmä v situácii, keď chýba priame spojenie na letisko. Mesto navyše oproti pôvodným sľubom nepostavilo pri nových staniciach ani jediné záchytné parkovisko.

Terčom kritiky je tiež stanica Nádraží Veleslavín kvôli chýbajúcim pohyblivým schodom z haly na povrch. Generálny riaditeľ Dopravného podniku Jaroslav Ďuriš povedal, že bezbariérový vstup bude vybudovaný v rámci modernizácie železničného spojenia. Upozornil, že určité bariéry sú aj v staniciach Florenc, Dejvická a Zličín a že Veleslavín má bezbariérový prístup, pretože je tam výťah.

„Podľa mňa je to nafúknutý problém,“ uviedol Ďuriš. Cestujúcim, ktorí pôjdu na Ruzyň, majú pomáhať plánovaní nosiči batožiny. Podľa Ďuriša je to iniciatíva letiska.

V utorok ráno sa zmení cestovný poriadok autobusov a električiek, najmä na území Prahy 5 a 6. Cestujúcich na letisko prvýkrát povezie autobusová linka číslo 119. Aj ďalšie autobusy budú namiesto na zastávke Dejvická začínať a končiť jazdu na Veleslavíne, prípadne na stanici Bořislavka.

So sprevádzkovaním zhruba šesťkilometrového úseku metra síce nemalo vedenie mesta také problémy ako s približne rovnako dlhým cestným tunelom Blanka, napriek tomu má aj táto stavba svoje úskalia. Problémy sú s čerpaním európskej dotácie vo výške sedem miliárd korún. Okrem kontroly ministerstva financií sa stavbou zaoberá aj Najvyšší kontrolný úrad a Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže.

Nové stanice metra A sa od seba vizuálne líšia. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petriny majú na obložení stien nástupíšť rôzne odtiene červenej farby. Zelenobiela stanica Nemocnice Motol zase na rozdiel od nich leží takmer na povrchu. Jej nástupište má presklenú strechu a vchádza sa doň priamo z ulice.

Pražské metro s tromi linkami ročne prepraví stovky miliónov cestujúcich. V roku 2013 to bolo 584 miliónov ľudí, v priemere teda 1,6 milióna denne. Vedenie mesta dlhodobo plánuje stavbu štvrtej trasy do Písnice, ktorá bude označená ako D.

Štát sa na dostavbe metra bežne finančne podieľal ešte v 90. rokoch, kedy už podstatná časť peňazí išla z magistrátu a európskych fondov. Praha po roku 1990 do predlžovania metra investovala podľa tlače takmer 63 miliárd korún. Sobotka pomoc štátu pre výstavbu trasy D prisľúbil už vlani v októbri.

Štyri nové stanice

Bořislavka
Aj keď je najbližšie pôvodnej konečnej trasy metra A, dokončená bola až ako posledná – raziace štíty smerom od Vypichu tadiaľ prešli až na záver svojej trasy. Pôvodne mala byť stanica nazvaná Červený vrch, v priebehu projektu sa však jej názov zmenil. Stanica sa nachádza 26,7 metrov pod úrovňou Európskej ulice, celková dĺžka stanica je 193 metrov.

Nádražie Veleslavín
Dominantou stanice sú ručičkové nástenné hodiny, ktoré symbolizujú spojenie stanice metra a železnice. Stanica sa stane novým hlavným prístupovým bodom na Letisko Václava Havla a nachádza sa pri nej autobusový terminál. Stanica je umiestnená pod povrchom v hĺbke 19,4 metra.

Petřiny
Najhlbšia zo všetkých nových staníc sa nachádza 35 metrov pod povrchom. Priestor nástupišťa navodzuje dojem mestskej ulice, podlaha je odkazom na vzory historických dlažieb a chodníkov centra hlavného mesta. Najvýraznejším prvkom nástupišťa je betónový monolit nad dvojicou výťahov na konci nástupišťa – bublina s plastickým názvom stanice. Druhým dominantným prvkom nástupišťa je originálne poňatý objekt dozorných stanice.

Nemocnica Motol
Nemocnica Motol je jedinou vyhĺbenou stanicou na novom úseku a ako jediná je osvietená denným svetlom. Na vestibul, ktorý je unikátne umiestnený pod úrovňou nástupišťa, priamo nadväzuje podchod smerujúci k Fakultnej nemocnici Motol. Stanica sa nachádza v hĺbke len 5,6 metrov pod povrchom a dĺžka zastávky je 160 metrov.

Zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Praha #metro