Vláda podporí vyšetrovanie Váhostavu

Nový fond by mal pomáhať firmám, ktoré pri veľkých zákazkách nedostanú zaplatené za prácu. Peniaze do fondu by mal požičať štát. Ide o jedno z opatrení, ktoré ohlásil premiér Robert Fico ako reakciu na problémy spoločnosti Váhostav.

27.03.2015 20:00
Robert Fico Foto: ,
Premiér Robert Fico sa na tlačovej konferencii venoval Váhostavu a jeho reštrukturalizácii.
debata (103)

Tá v rámci svojho ozdravného plánu uhradí menším dodávateľským firmám a živnostníkom len 15 percent ich pohľadávok v sume 15,7 milióna eur.

Váhostav, ktorý buduje viaceré úseky diaľnic, sa dostal do problémov vlani v jeseni. O ochranu pred veriteľmi požiadal súd. Odpísaním časti svojich záväzkov sa tak chcel vyhnúť hrozbe konkurzu.

Firma nakoniec skončila v reštruktura­lizácii. Vládna strana Smer a opozícia sa teraz obviňujú, kto za to môže. Premiér vyslovil aj podozrenie z podvodného kriminálneho správania sa manažmentu spoločnosti. Prípadom sa už zaoberá Generálna prokuratúra. Fico povedal, že toto vyšetrovanie vláda podporí.

Do budúcna predseda vlády navrhuje, aby sa firmy v reštruktura­lizácii nemohli zapojiť do tendrov na verejné zákazky. Ďalším opatrením je, že firmy budú platiť DPH až po tom, ako im zaplatia partneri všetky faktúry. Rezort financií zvažuje zriadiť neštátny fond, ktorému by štát poskytol návratnú finančnú pomoc a z každého verejného obstarávania by do fondu plynulo isté percento. Spoločnosti by sa tak poisťovali pred prípadmi reštrukturalizácie.

"Akonáhle sa niekto bude nachádzať v reštruktura­lizácii, nebude sa môcť zúčastniť tendra, ak pôjde o nejakú verejnú zákazku,“ povedal premiér. Podľa hovorcu Úradu pre verejné obstarávanie Jána Mažgúta sa s takýmto riešením počíta v novom zákone o verejnom obstarávaní, ktorý už prešiel pripomienkovaním. Platiť by mal od 1. januára budúceho roka. Rezort spravodlivosti podľa hovorkyne Alexandry Donevovej plánuje v najbližšom čase predložiť zmeny zamerané na zvýšenie ochrany veriteľov. Novelizovať by sa mal Obchodný zákonník, ako aj zákon o konkurze a reštrukturalizácii.

V rokoch 2006 až 2014 bolo podľa Fica podaných celkovo 781 návrhov na reštrukturalizáciu, súd povolil 526. Poškodených procesom ozdravenia Váhostavu je 90 živnostníkov s celkovou pohľadávkou 4,3 milióna eur. Na obchodných partnerov z radov právnických osôb pripadá ďalších 100,3 milióna eur.

Podľa Fica firmy museli vedieť, že pri takých nízkych cenách, ktoré vysúťažili, nebudú môcť platiť subdodávateľom. "V prípade manažmentu týchto firiem vrátane Váhostavu, ktoré podpisovali za vlády Ivety Radičovej zmluvy takéhoto charakteru, mohli mať motív ísť do podvodu,“ vyhlásil v piatok premiér.

Nový šéf Váhostavu Marián Moravčík ešte vlani v októbri pre Pravdu povedal, že firma bola zle riadená. "Zlé hospodárenie bolo napríklad pri nakupovaní služieb a tovarov a pri slabej kontrole ich dodávok,“ poznamenal Moravčík s tým, že našiel nepochopiteľné riešenia vedenia. Generálna prokuratúra informovala, že v súčinnosti s Národnou kriminálnou agentúrou operatívne preverujú okolnosti, ktoré predchádzali reštrukturalizácii a tiež samotnému procesu reštrukturalizácie Váhostavu. "Zároveň bol vydaný pokyn netrestnému odboru Generálnej prokuratúry SR, aby prokurátor z hľadiska pôsobnosti v netrestnej oblasti zvážil vstup do reštrukturali­začného konania,“ uviedla hovorkyňa prokuratúry Andrea Predajňová.

Premiér vidí problém v cenách diaľnic vysúťažených za bývalej vlády. Ako príklad uviedol úsek D1 Dubná Skala – Turany. Štátna expertíza, vypracovaná na ministerstve dopravy, hovorila, že predpokladaná hodnota zákazky je 334 miliónov eur, vysúťažila sa však za necelých 138 miliónov eur. Rozdiel bol takmer 60 percent. Na ďalšom úseku D1 Jánovce – Jablonov bol rozdiel 37 percent. Na úseku D1 Fričovce – Svinia bol rozdiel medzi predpokladanou a zmluvnou hodnotou zákazky 46 percent.

Exminister dopravy a šéf KDH Ján Figeľ odmieta, že by tlačil na firmy pri tendroch. „Robert Fico znovu klame ako boľševik. Ako právnik by mal vedieť, že ceny v súťaži neurčuje minister, ale transparentná medzinárodná súťaž,“ povedal Figeľ. Ako ďalej uviedol, vysúťažené ceny diaľnic boli porovnateľné s okolitými štátmi a spĺňali všetky kritériá.

Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka firmy dávali ceny dobrovoľne s plnou vážnosťou. „Myslím si však, že polovičné zníženie ceny je už za hranicou rozumu. Súťaž sa môže hýbať niekde okolo 20 – 30 percent, ale viac ako polovičné zníženie oproti predpokladanej cene, sa už niekde prejaviť musí,“ dodal Palčák.

© Autorské práva vyhradené

103 debata chyba
Viac na túto tému: #reštrukturalizácia #Váhostav #živnostníci