Spolkový snem v piatok v Berlíne schválil zákon, ktorý zavádza ročný diaľničný poplatok vo výške od 22 až do 130 eur, pre ekologicky šetrnejšie vozidlá bude nižšia. Spoplatnenie dopadne hlavne na zahraničných vodičov, pretože Nemcom sa o ročné mýto zníži daň z vlastníctva vozidla. Poplatky predražia aj cestovanie slovenských vodičov na sever a juhozápad Európy.
Okrem ročných poplatkov budú mať zahraniční vodiči možnosť zaplatiť za desaťdňové alebo dvojmesačnej užívanie diaľnic. Výška desaťdňového poplatku by mala byť podľa typu auta medzi piatimi a 15 eurami, výška dvojmesačného poplatku medzi 16 a 30 eurami.
Nemecko nebude vydávať diaľničné známky, ktoré by sa lepili na čelné sklo. Systém bude elektronický a zaplatenie jazdy po diaľnici budú kontrolovať mýtne brány snímaním registračnej značky vozidla. Poplatky za použitie diaľnic bude podľa ministerstva dopravy možné zaplatiť cez internet alebo na čerpacích staniciach.
Chystané spoplatnenie nemeckých diaľnic pre osobné autá je v súlade s právom Európskej únie. Pred hlasovaním o prijatí príslušného zákona to povedal nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt. Berlín podľa neho zavádza to isté, čo v iných krajinách už platí. Nemecká opozícia aj niektoré európske krajiny zákon kritizujú, pretože spoplatnenie v skutočnosti dopadne iba na cudzincov.
„Mýto pre osobné autá je konformné s európskym právom, verte tomu konečne,“ povedal Dobrindt v prejave k poslancom. Podľa neho vláda návrh preverila a nenašla rozpory s únijnými predpismi. „Keď robíme to, čo dnes vo všetkých ostatných európskych krajinách je možné alebo už realizované, potom to musí zodpovedať európskym zásadám,“ uviedol.
Podľa ministra spoplatnenie diaľnic znamená, že rozvoj dopravnej infraštruktúry budú do budúcnosti financovať jej používatelia, a nie všetci daňovníci. Podľa Dobrindta Európska komisia takýto prístup od členských štátov vyžaduje.