Pokuta pre zákazníka bez bločku?

Ak nemáte v rukách bloček z nákupu, daniari vás môžu pokutovať. Tak to vyzerá napríklad v Taliansku či v Chorvátsku a uvažuje sa o tom aj na Slovensku.

25.03.2015 15:00
bloček, bločková lotéria, kaderníctvo,... Foto: ,
Nechať bloček ležať napríklad v kaderníctve v budúcnosti môže byť problém. Daniari zvažujú, že by pred prevádzkou pokutovali zákazníkov bez účtenky.
debata (227)

Danými krajinami sa slovenskí daniari v poslednom období inšpirovali vo viacerých opatreniach. Finančná správa na Slovensku uvažuje nad tým, aby nielen obchodníci boli potrestaní, ak nevydávajú bločky, resp. vydávajú falošné účtenky. V Chorvátsku a Taliansku je pravidlo, že keď si zákazník nezoberie bloček napríklad z reštaurácie a zastaví ho kontrolór, tak má problém nielen daný prevádzkar, ale aj samotný zákazník.

„Uvažujeme aj nad týmto návrhom. Myslím, že by to tiež prispelo k riešeniu nevydávania bločkov z registračných pokladníc. Zatiaľ sme zaviedli opatrenia ako pokuta na mieste, ktorú ak neuhradia, tak majú obchodníci zákaz predaja na 48 hodín,“ povedal v rozhovore pre Pravdu Daniel Čech, generálny riaditeľ sekcie daňovej a colnej Finančnej správy.

Zatiaľ sa pokuty pre zákazníka bez bločku zavádzať nebudú, ale diskusiu daniari otvárajú. Išlo by o značnú zmenu, keďže bločky si teraz berie len časť ľudí, napríklad pre prípadnú reklamáciu výrobku či so zámerom zapojiť sa do bločkovej lotérie. Hromada bločkov však aj tak končí pri pokladniciach alebo ich niektorí obchodníci vôbec nevydajú. Aj šéf Podnikateľskej aliancie Róbert Kičina dlhodobo tvrdí, že pokuty aj pre zákazníka bez bločku by reálne pomohli riešiť situáciu s daňovými únikmi na registračných pokladniciach. Štátu uniká na dani z pridanej hodnoty z registračných pokladníc približne 150 miliónov eur ročne.

No scontrino, no party

Povinnosť brať si bloček pod hrozbou sankcie vstúpila do platnosti v Taliansku ešte v roku 2012. Spolu s týmto opatrením zaviedli aj tzv. tabule hanby. Ak obchodník nevydal zákazníkovi bloček alebo sa neskôr zistilo, že bloček bol falošný, tamojší daniari vyvesia oznámenie o porušení zákona na daný obchod. Obchodník to tam musí mať vystavené ešte mesiac po tom, čo ho na obchod daniari umiestnia. Za posledné roky v krajine vzniklo viacero iniciatív, ktoré mali zabrániť daňovým únikom. Jednou z nich bola kampaň „No scontrino, no party“, čo v preklade z taliančiny znamená „Žiadny bloček, žiadna oslava“.

Mala prinútiť zákazníkov pýtať si za každých okolností bloček a následne ho aj skontrolovať. Kam­paň bola zameraná aj na turistov, ktorí sa často uspokoja aj s ručne vypísaným potvrdením alebo bločkom, na ktorom píše „Non fiscale“, teda v preklade nefiskálny doklad. V tomto prípade ide o bloček, z ktorého obchodník štátu neodviedol daň z pridanej hodnoty.

Česi narazili na odpor ľudí

Aj v susednej Českej republike sa začiatkom roka začalo hovoriť o povinnosti pre zákazníkov brať si za poskytnuté služby či nákup  bločky o zaplatení. S návrhom prišiel minister financií Andrej Babiš. Po vlne kritiky verejnosti však sporný návrh odložil na neurčito. Dôvodová správa zákona totiž tvrdila, že kto si bloček neprevezme, dopúšťa sa porušenia zákona. Nestanovovala však žiadne sankcie ani spôsob, akým by sa preberanie bločkov malo kontrolovať. V Taliansku to funguje tak, že policajti stoja v okolí vytypovaných obchodných domov či podnikov a zastavujú ľudí ešte niekoľko metrov od východu. Kto bloček v ruke nemá, hrozí mu pokuta. „Aj napriek tomu, že ani v pôvodnom znení návrhu zákona uvedená povinnosť prevziať bloček nepočítala so sankciami ani iným trestaním zákazníka, akceptovali sme vznesené pripomienky a z návrhu zákona sme povinnosť zákazníka prevziať si bloček úplne odstránili,“ povedala pre Pravdu hovorkyňa Finančnej správy Českej republiky Petra Petlachová. Česká republika chce vraj zákazníkov motivovať pozitívne, nie ich pokutovať a šikanovať. Pomôcť by malo zavedenie bločkovej lotérie podľa vzoru Slovenska.

Vzhľad bločkov sa môže zmeniť

Chorváti okrem pokutovania jednak obchodníkov, ale aj samotných zákazníkov, keď si neberú bločky, prišli ešte s jedným zásadným opatrením v tejto oblasti. Ešte v roku 2013 úplne zmenili v krajine podobu bločkov. Tamojší daniari tak chceli docieliť, aby kontrolovali nielen to, či obchodníci z účteniek odvádzajú štátu DPH, ale taktiež či platia za svojich zamestnancov sociálne poistenie. Po novom musia obchodníci v krajine na účtenke uvádzať nielen sumu, DKP (daňový kód pokladnice, pozn. red.), čas vydania účtenky, logo ministerstva financií, ale aj meno predavača, ktorý účtenku zákazníkovi vystavil. Na Slovensku to robia niektorí obchodníci už teraz, stretnúť sa s tým môžu zákazníci najmä v baroch či v reštauráciách.

Daniel Čech, generálny riaditeľ sekcie daňovej a colnej Finančnej správy, už pred časom potvrdil, že sa chce Slovensko v tomto smere inšpirovať Chorvátskom. V krajine tento zavedený systém umožňuje štátu lepšie skontrolovať platenie sociálneho poistenia zamestnávateľa za svojho zamestnanca, a takisto pre samotného obchodníka dodržiavanie pracovného času jeho ľudí. Zatiaľ slovenská Finančná správa nepotvrdila, že opatrenie zavedie do praxe.

Najdôležitejším opatrením, ktoré v Chorvátsku ešte v roku 2013 zaviedli, je elektronická evidencia tržieb, ktorá do tamojšej štátnej kasy za jeden rok priniesla o 48 percent vyšší výber daní. Postupne k tomuto smeruje vláda aj na Slovensku. Od tohto roka napríklad prišiel štát s opatrením, aby sa na trh dostali len také registračné pokladnice, ktoré budú môcť mať online prepojenie na daniarov. Ministerstvo financií tým chce lepšie kontrolovať tržby obchodníkov a zabrániť ich kráteniu.

Všetky obchodné prevádzky na Slovensku pritom musia od januára 2014 mať okrem pokladnice v predajni aj komunikačný kábel, ktorý prepojí registračnú kasu s počítačom. Daniari takto efektívnejšie skontrolujú údaje fiškálnej pamäte z pokladnice, ktorá uchováva údaje o všetkých platbách. Kábel však netreba mať pri pokladniciach, ktoré sa k počítaču pripájajú bezdrôtovo. Od januára minulého roka je tiež zakázané mať na predajnom mieste pokladnicu, ktorá nie je uvedená do prevádzky. Tým chce štát zabrániť vydávaniu falošných bločkov a podvodom s DPH.

Chorváti zaviedli výnimky, Slovensko tiež

Chorvátske ministerstvo financií chcelo predísť tomu, aby nová povinnosť elektronickej evidencie tržieb doslova finančne nezruinovala menších obchodníkov, a tak zaviedlo výnimky pestovateľom predávajúcim svoje poľnohospodárske produkty, med a kvetiny na trhoch. Tie sú pre Chorvátsko typické. Podobne na to chce ísť aj Slovensko. Obchodníci, ktorí vydajú za mesiac do 1¤000 registračných bločkov, budú môcť od apríla tohto roka využívať tzv. virtuálnu registračnú pokladnicu. Štát chce touto elektronizáciou docieliť, aby do dvoch až štyroch rokov nové typy pokladníc vystriedali na trhu klasické pokladnice. Týkať sa to má od apríla zatiaľ len tých, ktorí vypadnú zo zoznamu výnimiek pri využívaní registračných pokladníc. Do tejto kategórie patria podnikatelia v ubytovacích službách, ale aj lekári, veterinári, zubári, exekútori či notári. Daniari odhadujú, že tento rok by mohlo byť takto elektronicky prepojených až okolo 40-tisíc podnikateľov. Tí podnikatelia, ktorí už vlani používali klasickú registračnú pokladnicu, a do tohto zoznamu nepatrili, môžu virtuálnu pokladnicu začať používať až od 1. januára 2016.

Ministerstvo financií chce vďaka virtuálnym pokladniciam zabrániť tomu, aby si napríklad lekár z menšieho mesta, ktorý nemá veľa pacientov, musel kupovať registračnú pokladnicu, ktorá ho môže vyjsť až na 400 eur. Ak má lekár v ambulancii počítač s tlačiarňou a k tomu si stiahne do mobilu či smartfónu mobilnú aplikáciu, tak klasickú pokladnicu potrebovať nebude. Pôjde o online program, ktorý bude zadarmo prístupný na webovej stránke Finančnej správy. Po novom má online pokladnice bezplatne certifikovať a servisovať Colný úrad Bratislava.

Obchodníkom pri vydaní zlého dokladu hrozí pokuta od 330 až do 3¤300 eur pri prvom porušení, pri druhom môžu udeliť pokutu až do výšky 6 600 eur. Pri treťom pochybení môžu prevádzku zatvoriť a obchodníkovi odobrať živnostenské oprávnenie.

Slovenské recepty na boj s daňovými únikmi na registračných pokladniciach

  • Bločková lotéria – Od 1. septembra 2013 môžu spotrebitelia prihlásiť bločky do lotérie a vyhrať zaujímavé finančné výhry. Má to prinútiť obchodníkov zakaždým vydať pokladničný bloček
  • Sprísnenie  a zefektívnenie daňových kontrol – Od októbra 2013 pri treťom zistení daniarov, že obchodník nevydáva bločky, mu bude odobraté živnostenské oprávnenie, pokuty za nevydanie bločku sa zvýšili až na 6 600 eur
  • Sprísnili sa kontroly softvérov – Platí od októbra 2012. Výrobcovia, dovozcovia a predajcovia elektronických registračných pokladníc musia daniarom predložiť softvérové a technické vybavenie. Servisné organizácie musia ukladať pri výmene fiskálnej pamäte údaje z nej na dátové médium
  • Zavedenie pokút „na mieste“ – Platí od januára 2014. Namiesto súčasných pokút v blokovom konaní platia pokuty udelené na mieste rozhodnutím, ich splatnosť sú tri dni
  • Povinnosť zaviesť komunikačný kábel k pokladnici – Platí od januára 2014. Predtým ukladal obchodník údaje z registračnej pokladnice do počítača, teda fiskálnej pamäte, až pri nahadzovaní dennej uzávierky. Po novom je každý jeden záznam po vydaní bločku zákazníkovi automaticky ukladaný do pamäte pokladnice
  • Obchodníci musia vyvesiť bločky – Platí od januára 2014. Obchody, reštaurácie či bary musia vylepovať vo svojich prevádzkach pokladničný blok z ich pokladnice. Daniari by sa mali pri kontrole prevádzok zamerať na to, či je blok umiestnený na viditeľnom mieste a spĺňa všetky náležitosti.
  • Virtuálna registračná pokladnica – Platí od apríla 2015. Ide o bezplatný online program do počítača či smartfónu. Štát chce elektronizáciou docieliť, aby do dvoch až štyroch rokov nové typy pokladníc vystriedali na trhu klasické pokladnice. Vďaka virtuálnym pokladniciam budú mať daniari záznam o každej jednej transakcii hneď, ako sa zrealizuje. Obchodník nemusí robiť denné uzávierky.

Česi remeselníkom ustupujú, slovenskí daniari nie

Vyše 300-tisíc českých živnostníkov nebude musieť evidovať tržby prostredníctvom elektronickej evidencie tržieb. Tú zavádza Česká republika od roku 2016. Výnimka sa týka remeselníkov a ďalších drobných podnikateľov. Český minister financií Andrej Babiš tak reagoval na tlak zamestnávateľských združení, ktoré namietali, že to môže byť práve pre túto skupinu likvidačné. Tamojší podnikatelia si totiž budú musieť rovnako ako na Slovensku v prípade virtuálnej registračnej pokladnice zakúpiť prenosnú tlačiareň. Softvér, aplikácia a spojenie s finančnou správou ich bude stáť 100 až 300 českých korún (3,60 až 11 eur) mesačne. Na Slovensku daniari výnimky zavádzať nechcú. Mať virtuálnu registračnú pokladnicu bude dobrovoľné, systém by mal byť zadarmo, pričom aj servisovanie virtuálnych pokladníc bude vykonávať Colná správa v Bratislave bezplatne. Česi si od nového systému evidovania tržieb sľubujú, že vďaka tomu im pritečie do štátneho rozpočtu na dani z pridanej hodnoty minimálne o 10 miliárd českých korún (365 miliónov eur) viac ako dosiaľ. Pôvodne plánovali, že posielať kópie elektronických bločkov finančnej správe bude všetkých 600-tisíc tamojších firiem. Výnimku však nakoniec okrem remeselníkov dostali aj majitelia horských chát bez možnosti pripojenia na internet alebo vodiči autobusu.

© Autorské práva vyhradené

227 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #bloček