Ochranné prvky bánk začínajú ľudí zaťažovať

Možno si to ani neuvedomíte, ale v niektorých bankách musíte pri obyčajnom prevode peňazí cez internet uskutočniť v súčasnosti už asi desať úkonov a naťukať na klávesnici asi 80 znakov, z toho väčšinu číselných.

23.03.2015 14:00
debata (9)

Ide aj o dôsledok útokov hackerov na účty, po ktorých banky prichádzajú so stále novými opatreniami. Voľakedy stačilo dať meno a heslo, konfiguráciu z bezpečnostnej karty, číslo účtu, sumu a platba prebehla. Nedávno pribudol kód z čítačky kariet a medzinárodný niekoľkomiestny formát čísla účtu. Napriek tomu hackeri niektoré účty úspešne napadli cez takzvaný phishing, čo je výraz z anglického fishing. Teda chytanie ľudí prostredníctvom návnady v podobe falošných e-mailov.

Podvodníci sa nezastavia ani pred falošnými správami ohlasujúcimi vedenie súdneho sporu. Ak na ne klient v panike klikne, do počítača si nainštaluje vírus snažiaci sa o získanie hesiel a následné vybielenie bankového účtu. Účinnou ochranou pred zlodejmi je zo strany bánk práve zadávanie mnohých čísel. Napríklad Tatra banka preto najnovšie žiada, aby ľudia dodatočne zadávali z čítačky kariet aj špeciálny kód k samotnej platbe.

Jej hovorkyňa Marína Masárová potvrdila, že zmeny súvisia s útokom na bankové kontá spred pár dní, známom ako phishing. Rozposlaním podvodného e-mailu sa neznámy útočník snažil vymámiť od veriteľov banky prihlasovacie heslo. Stanovisko banky znelo jednoznačne: Ak nechcete, aby váš účet vybielili hackeri, na výzvu nereagujte!

„Nové bezpečnostné nastavenia sa viažu na nedávne udalosti. V záujme našich klientov sme pristúpili k ochrane ich finančných prostriedkov, i keď chápeme, že to môže znížiť mieru komfortu používania,“ objasňuje Masárová kroky, ktoré banka podnikla v súvislosti nelegálnymi aktivitami vo virtuálnom svete. Ak si chcete na účte skontrolovať svoju cifru, musíte po novom zadať až štyri autorizačné údaje. „Aby klient uskutočnil platbu, potrebuje na vstup do internet bankingu svoje meno, heslo a kód z čítačky, pričom je nevyhnutné, aby ju opätovne potvrdil ďalším kódom z čítačky,“ vysvetľuje Masárová.

Službu internet bankingu využíva čoraz viac ľudí. Hoci je možnosť vykonať platbu z pohodlia vašej obývačky mimoriadne lákavá, preniesť peniaze z účtu na účet predstavuje pre mnohých nedobytnú pevnosť. Ochranných prvkov pribúda a to spôsobuje vrásky na čele najmä tým, ktorí dali prednosť modernej technike pred klasickou návštevou banky a ručným vypisovaním príkazov na úhradu.

„Inovácie bánk môžu pre užívateľov predstavovať byrokratickú záťaž. Pri ich zavádzaní tak finančné domy musia počítať aj s rizikom možnej straty svojich klientov,“ povedal Maroš Ovčarik, výkonný riaditeľ Finančného kompasu. Zároveň dodáva, že hoci ide na prvý pohľad o nezmyselnú prekážku, ľudia by mali bankám dôverovať, pretože tie zrejme konajú v záujme ochrany ich peňazí. „Keď niektorá banka sprísni bezpečnostné požiadavky, pravdepodobne má na to nejaký dôvod. V prípade bankových systémov skôr akceptujem hoci aj menšiu administratívnu bariéru, ak je to v prospech bezpečnosti klientov,“ pokračoval Ovčarik. Podľa finančného analytika totiž nie je v hre len povesť jedinej banky, ale celého platobného online systému. „Stačí jeden veľký problém a dôvera v elektronické bankovníctvo padne,“ varoval Ovčarik.

Napríklad klienti VÚB banky majú situáciu s prihlasovaním sa do online bankovníctva o niečo jednoduchšiu. K zhliadnutiu svojho peňažného zostatku vám postačia dva údaje, a to identifikačné číslo a heslo. Pri platení šekov sa nemusíte obmedzovať žiadnou čítačkou kariet a hypotéku môžete uhradiť formou jednoduchej SMS notifikácie. V prípade, ak váš počítač nevyhodnotí vašu aktivitu ako podozrivú, niekedy sa zaobídete dokonca aj bez ďalších bezpečnostných prvkov.

Internet banking je fenomén posledného desaťročia. S mobilom v ruke máte prehľad o svojich financiách a vďaka pár klikom dokážete behom sekundy zaplatiť aj nedoplatok za elektrinu. Stále však treba mať na pamäti, že aj na webe treba byť ostražitý a pri platení cez internet to platí dvojnásobne. Tatra banka upozorňuje, že banka od svojich klientov citlivé údaje nikdy nežiada e-mailom, a preto by ľudia na lživé naliehania apelujúce na zmenu hesla nemali odpovedať.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #banky #internet #hacker