Slovensko získalo novinku od Citroënu

Nový model menšieho vozidla, vhodného aj do terénu, sa bude vyrábať v trnavskom závode PSA Peugeot Citroën. Podľa informácií Pravdy ide o takzvaný crossover značky Citroën.

12.03.2015 12:00
debata (10)
zväčšiť Najnovší crossover, ktorý bude vyrábaný v... Foto: Citroën
Citroën, crossover Najnovší crossover, ktorý bude vyrábaný v Trnave, by mal byť príbuzný konceptu C–XR (na obrázku). Ten vlani automobilka predstavila v Číne.

Nový automobil nahradí doterajšiu výrobu modelov Citroën C3 Picasso. Vďaka tomu by si malo udržať prácu súčasných 3 500 zamestnancov.

Automobilkám na Slovensku sa aktuálne darí. V prepočte na obyvateľa je v produkcii vozidiel Slovensko automobilovou veľmocou, keď tento rok majú trnavský PSA, žilinská Kia a bratislavský Volkswagen vyrobiť spolu milión áut.

Automobilky aktuálne výrazne prispievajú k tomu, že podľa personálnej spoločnosti Manpower sú vyhliadky v oblasti prijímania ľudí najlepšie za posledné roky. Nezamestnanosť by tento rok mohla klesnúť už na 11,5 percenta, kým ešte pred dvoma rokmi bola až 15 percent.

To, že nový Citroën získala Trnava, oznámil v závode prezident koncernu PSA Peugeot Citroën Carlos Tavares ešte v závere minulého týždňa. Mal byť pri tom prítomný aj premiér Robert Fico, ktorý však ochorel.

Niektorí zamestnanci o novom aute už vedia. „Carlos Tavares potvrdil, že do Trnavy smeruje investícia za 80 miliónov eur, ktorá nám zabezpečí výrobu nového automobilu,“ povedal pre Pravdu Milan Minarech, šéf odborov v trnavskom závode PSA Peugeot Citroën. Menšie vozidlo so zdvihnutým podvozkom sa bude vyrábať iba na Slovensku. Malo by sa zaradiť do segmentu, kde patrí aj Peugeot 2008.

Nové vozidlo je ďalší z míľnikov výroby áut na Slovensku. Naposledy v roku 2012 trnavský závod začal výrobu Peugeotov 208 a v roku 2011 bratislavský Volkswagen vyrobil prvé Volkswageny up! Vlani nemecká automobilka vybrala Bratislavu na výrobu dielov pre Bentley a kompletnú produkciu modelov Porsche Cayenne.

Generálny riaditeľ PSA Carlos Tavares viackrát konštatoval, že dlhodobo nie je možné vyrábať malé automobily vo Francúzsku, pretože silná konkurencia tlačí ceny týchto vozidiel pod výrobné náklady francúzskych závodov. Pre zachovanie konkurencieschop­nosti tak väčšina automobiliek presúva výrobu malých vozidiel do krajín strednej a východnej Európy, z čoho profituje aj Slovensko.

Výroba v trnavskej automobilke momentálne beží na plné obrátky a ľudia pracujú aj v sobotu. Napriek tomu sa vedenie podniku nevie dohodnúť so zamestnancami na zvýšení platov priemerne o 77 eur za mesiac. Po dvojročnom zmrazení platov odbory trvajú na tohtoročnom zvýšení platov o deväť percent a nevylučujú ani ostrý štrajk sprevádzaný prerušením výroby.

Trnavská automobilka v minulom roku vyrobila „len“ niečo nad 255–tisíc vozidiel, kým maximálne výrobné kapacity závodu sú niečo nad 300–tisíc oceľových tátošov. Pre nižšiu výrobu sa vedenie so zamestnancami pred dvoma rokmi dohodlo na 24–mesačnom zmrazení platov. V tomto roku už výroba v trnavskej automobilke beží na plné obrátky.

„Od januára robíme v sobotu ranné aj poobedné zmeny. Nemôžeme mať donekonečna stále viac práce za rovnaký plat. Pre tento rok tak rokujeme o 9–percentnom zvýšení tarifných platov,“ uviedol Minarech. V takom prípade by napríklad čistý nástupný plat operátora výroby vzrástol z 505 na 545 eur na mesiac.

Vedenie trnavskej automobilky nesúhlasí s plošným zvyšovaním platov pre tri roky trvajúcu stratu celej skupiny PSA. Francúzsky automobilový koncern skončil rok 2014 so stratou 555 miliónov eur.

„Dôležité je, že pri zvyšovaní príjmov dávame prednosť individuálnemu zvyšovaniu s cieľom motivovať k výkonu a oceňovať plnenie konkrétnych cieľov pred celoplošným zvyšovaním tarifných miezd,“ povedal Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia.

Podľa vedenia fabriky individuálne odmeňovanie počas dvoch predchádzajúcich rokov zdvihlo 64 percentám zamestnancov ich mzdy priemerne o 44 eur za mesiac.

Ako kompromis k odbormi požadovanému plošnému zvyšovaniu platov vedenie automobilky ponúklo všetkým zmenovým zamestnancom vyplatenie jednorazových odmien vo výške 320 eur. Peniaze navyše by zamestnanci v prípade dohody dostali už v apríli 2015.

Priemerné platy zamestnancov trnavskej automobilky sa bez započítania manažmentu minulý rok pohybovali na úrovni 865 eur v čistom. O niečo viac, takmer 913 eur za mesiac v čistom, zarobili v roku 2014 zamestnanci žilinskej automobilky Kia. Najvyššie priemerné platy, až okolo 1 200 eur za mesiac, minulý rok v čistom mali zamestnanci bratislavskej automobilky Volkswagen.

Na minulotýždňovom autosalóne v Ženene trnavská automobilka predstavila dve novinky. Prvou bol facelift Peugeot 208. Druhou Citroën C3 Picasso vo vyhotovení bi–ton, čo je dvojfarebná karoséria.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Trnava #automobilky #PSA Peugeot Citroën