Konkurencia prebrala štát

Od príchodu súkromných vlakových dopravcov na trať z Bratislavy či Žiliny do Košíc sa výrazne mení správanie štátnej železničnej spoločnosti.

, 04.03.2015 00:00
vozeň pre deti, ZSSK, vlaky, železnice Foto:
Štátne železnice nasadili do IC vlakov detské vozne.
debata (10)

Lístok na vlak InterCity z Bratislavy do Košíc, za ktorý vlani zaplatil cestujúci 24 eur, ponúka po novom štátny dopravca už aj za necelých desať eur. V IC vlakoch vyčlenil špeciálne kupé pre najmenších, ľuďom rozdáva občerstvenie a od marca pribudli medzi Žilinou a Liptovským Mikulášom dve ďalšie zastavenia – vo Vrútkach a v Ružomberku.

Niektorým cestujúcim dokonca štátna firma ponúka celodenné parkovanie v cene lístka. Konkurencia na trati tak prinútila štát zlepšiť služby v najexpresnejších vlakoch.

„Nie som zástankyňa úplnej liberalizácie, ale Železničná spoločnosť Slovensko až do príchodu súkromných dopravcov nemyslela na cestujúcich. Takže čiastočná liberalizácia je potrebná. U nás ju brzdí hlavne to, že naši politici chcú aj naďalej rozhodovať o miliónoch eur, ktoré idú do železničnej firmy. Veď keby tieto peniaze poslali súkromnej firme, už by nemohli rozhodovať, kto bude vlaky opravovať, vyrábať, upratovať,“ nazdáva sa odborníčka Desana Mertinková zo Železničnej revue.

Okrem štátnych IC vlakov premáva medzi Bratislavou a Košicami súkromný český dopravca RegioJet a z Prahy cez Žilinu smerom na východ Slovenska môžu ľudia cestovať aj so súkromným Leo Expressom.

„Od marca zastavujeme aj v železničných staniciach Vrútky a Ružomberok. Nové zastavenia pridávame na základe požiadavky cestujúcich a sledovania dopravných prúdov. Vrútky sú veľká prestupná stanica a Ružomberok patrí k miestam s najvyšším počtom cestujúcich na severe Slovenska. Úsek Žilina – Liptovský Mikuláš, dlhý 83 kilometrov, bol súčasne najdlhším medzistaničným pásmom na trase IC vlakov, preto, prirodzene, práve tu dochádza k zahusteniu zastávok,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vo Vrútkach a v Ružomberku pritom pri príchode na slovenský trh začali so svojimi súkromnými rýchlovlakmi zastavovať RegioJet a Leo-Express.

Vlaky zadarmo ovplyvnili súťaž

RegioJet pri príchode na slovenské železnice začal predávať lístky z Bratislavy do Košíc už za 9 eur. Štátny dopravca na to reagoval zlacnením lístkov na IC z dovtedajších 24 eur na 12,90 eura pri kúpe cez internet a na 19,90 eur v pokladnici. Lístky do najvyťaženejších spojov RegioJetu sú ale teraz už za 13,30 eur. Súkromník rátal, že s atraktívnymi cenami priláka do svojich žltých vlakov viac cestujúcich, ako mal dovtedy štátny dopravca.

„Priemerná obsadenosť našich vlakov je momentálne viac ako 70 percent. Dostali sme sa do situácie, keď viac ako polovica cestujúcich, s ktorými sme počítali v biznis pláne, teraz jazdí zadarmo,“ tvrdí Radim Jančura, šéf RegioJetu.

Možnosť cestovať vlakmi bezplatne totiž dostala od vlaňajšieho novembra 2,5–miliónová masa ľudí v našej krajine. Cestovať vlakmi zadarmo môžu okrem detí, študentov a starobných dôchodcov aj invalidní, predčasní starobní dôchodcovia, tí čo poberajú vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok a invalidný, vdovský a vdovecký výsluhový dôchodok. Cestovať bezplatne sa však môže len v štátnych rýchlikoch a osobných vlakoch. Vlaky súkromného dopravcu tak nie sú naplnené podľa plánov.

„Zavedenie vlakov zadarmo sa ukázalo ako veľmi účinná zbraň štátu proti súkromníkom na koľajach s jediným cieľom. Ochrániť štátnu firmu pred nechcenou konkurenciou. Vôbec nie je náhoda, že vlakový balíček sa prekrýva s obdobím, keď na slovenské železnice vstúpili noví dopravcovia, ktorí konkurujú štátnej firme na dvoch trasách, z Košíc do Bratislavy a do Prahy. Nielenže jazdia bez nároku na dotáciu, ale opatrenia štátu ich obrali fakticky o všetkých cestujúcich z radov študentov a dôchodcov. To jasne deformuje súťaž,“ komentuje Mertinková.

Do Košíc aj za 10 eur

Štátny dopravca išiel s cenami lístkov pred pár dňami ešte nižšie a do Košíc sa z hlavného mesta dá dopraviť IC vlakom za 9,90 eura. Za ani nie desať eur však môže cestovať len pár ľudí. Železničná firma nechce konkretizovať, koľko miest v IC vlakoch je za túto sumu.

„Takúto nízku cenu vnímame ako zneužitie dominantného postavenia na trhu. Zvažujeme preto podanie na Protimonopolný úrad,“ tvrdí Jančura. V okamihu, keď už nie sú dostupné lístky za 9,90 eura, ponúka štátny rezervačný systém ľuďom cestu z Bratislavy do Košíc za 12,90 eura. Ak si cestujúci kupuje lístok v deň odchodu vlaku, môže ho cesta vyjsť až na 23,90 eura.

Po nových zastávkach a zmenenom cenníku chce štátny dopravca prilákať do svojich vlakov aj viac rodín s deťmi. V IC vlakoch vyčlenil od marca špeciálny vozeň s kupé pre najmenších.

„Vo vozni je päť kupé, v každom kupé je šesť miest. Kupé majú polepené sklá zvieracími motívmi, rozkladacie stolíky obsahujú hrací plán hry Človeče, nehnevaj sa, a hracie figúrky získajú cestujúci na požiadanie od sprievodcov vo vlaku. Deti dostanú k dispozícii maľovanky a farbičky a na WC je k dispozícii aj prebaľovací pult,“ menuje Morháčová.

Detský vozeň bude súčasťou takmer každého IC vlaku, jedine nedeľný spoj s odchodom z Košíc o pol štvrtej poobede ho nebude mať. „Postupne bude detský vozeň tiež zaradený v troch pároch rýchlikov na trase Bratislava – Žilina – Košice. Bude to rýchlik Horalky Sedita, Čingov a Považan. V opačnom smere to bude rýchlik Čingov, Považan a Okay Elektro. Celkovo budeme mať šesť takýchto vozňov, pričom štyri budeme využívať pre IC vlaky a dva pre rýchliky,“ dodáva Morháčová.

Na deti je už pripravený aj štát

Detské kupé má aj český RegioJet. Je to menšia herňa pre deti, zväčšené kupé obsahuje šesť miest na sedenie. Okrem plyšových miest na sedenie má kupé aj menšie kožené taburetky, na ktoré si deti sadnú, keď chcú sledovať rozprávky v televízore. Súčasťou kupé sú hračky a maľovanky.

Štátny dopravca tak z pohľadu služieb pre rodiny s deťmi ťahá v porovnaní so súkromníkom za kratší koniec, aj keď na druhej strane už boli aj sťažnosti na to, že televízor v detskom kupé súkromného dopravcu nefungoval.

Rýchliky premávajúce na strednom Slovensku by mali do jedného roka dostať atraktívnejšie detské vozne. Zámerom projektu detského vagóna je priniesť malým cestujúcim a ich rodičom dobrodružnú cestu plnú nezabudnuteľných zážitkov a hravou formou im priblížiť zaujímavosti a kultúrne pamiatky jednotlivých miest na trati, po ktorej bude vlak premávať. Pôjde teda o sofistikovanejšie riešenie než len umiestnenie detského stola a stoličiek vo vagóne s farbičkami a kobercom na hranie.

„V súčasnosti prebieha na vozni výmena elektroinštalácie a začína sa proces schvaľovania technického riešenia na Dopravnom úrade. K posunu realizácie projektu detského vozňa, ktorý realizujeme v spolupráci so Súkromnou školou úžitkového výtvarníctva v Kremnici, došlo z objektívnych príčin na strane dodávateľa, ako aj Železničnej spoločnosti Slovensko,“ vysvetľuje Morháčová.

Mertinková dodáva, že štátny dopravca má ešte niekoľko medzier, ktoré ak by sa mu podarilo vyplniť, cestujúcich by pribudlo. „Ešte stále nezaviedli čakárne pre cestujúcich značkových vlakov, cestujúcich v 1. triede, tehotné ženy alebo matky s malými deťmi. Zaostávame aj v budovaní záchytných parkovísk pri staniciach a stojísk pre bicykle,“ vraví odborníčka.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť #železnice #vlaky #RegioJet
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy