Ako na brífingu vo štvrtok povedal líder hnutia Igor Matovič, najprv by mala byť postavená R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu, lebo podľa štúdie uskutočniteľnosti prináša väčšinu sociálno-ekonomických výhod. Obchvat Bratislavy na D4, nielen jeho časť, by sa mal podľa neho stavať až vtedy, keď bude známy termín výstavby tunela popod Malé Karpaty.
„Dovtedy to nemá žiadny zmysel, žiadny prínos, ožobráči to ľudí o peniaze a doprave to reálne nepomôže,“ uviedol Matovič. Keby sa postavila južná časť obchvatu hlavného mesta bez tunela pod Karpatmi, ako to plánuje ministerstvo dopravy v rámci PPP, podľa odborníkov sa presunie asi 10 % tranzitnej dopravy. „Kvôli 10 % dopravy ideme spáchať PPP, čiže pekelne predražený projekt za 4,5 mld. eur,“ vyhlásil Matovič.
Opozičné hnutie navrhuje použiť na stavbu D4 a R7 peniaze na základe otvorenia druhého dôchodkového piliera, prípadne z predaja menšinového podielu štátu v spoločnosti Slovak Telekom a z tzv. Junckerovho fondu Európskej únie. Matovič kritizoval premiéra Roberta Fica pre jeho skoršie tvrdenia o tom, že použitie peňazí z Junckerovho fondu nie je reálne a že môžu ísť najmä na cezhraničné projekty. Líder OĽaNO tvrdí, že Junckerov fond začne fungovať v máji tohto roka a peniaze z neho môžu ísť nielen na cezhraničné projekty.
Matovič pochybuje, že začiatok výstavby D4 a R7 cez PPP o sedem rokov skôr ako z verejných zdrojov bude pre štát výhodnejší. „Výstavba cez súkromníka je o viac ako 900 mil. eur drahšia a cez sfalšované číslo je zrazu o 85 mil. eur lacnejšia. Máme závažné pochybnosti, že v tomto prípade ide o účelový podvod, ktorým chceli prispôsobiť si finálny výpočet tak, aby mohli dať diaľnicu postaviť svojim spriazneným firmám, či už Váhostavu alebo Doprastavu,“ dodal Matovič.
Poslanec Igor Hraško (OĽaNO) spochybnil plánovaný začiatok výstavby D4 a R7 v roku 2016, keďže podľa neho výkup pozemkov bude trvať minimálne tri až štyri roky. „Ak by sa aj schválil PPP projekt na výstavbu R7 a D4, nezačne sa skôr, kým nedostanú stavebné povolenia. Môžeme počítať s tým, že vládny Smer urobí výnimku v rámci stavebného zákona a bude sa môcť začať stavať okamžite,“ predpokladá Hraško.
Jeho stranícka kolegyňa Erika Jurinová kritizovala podmienky verejného obstarávania na koncesionára pre D4 a R7, keď uchádzačom stačí, že dosiahli fázu finančného uzatvorenia PPP a nie aj ukončenie projektu. „Takto vzniká veľké podozrenie, že do tohto projektu sa budú vedieť zapojiť len dve firmy na Slovensku – Váhostav a Doprastav,“ tvrdí Jurinová. Generálny riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík v stredu informoval, že spoločnosť o účasti v tomto verejnom obstarávaní neuvažuje z finančných dôvodov, mala by však záujem byť dodávateľom stavebných prác pre úspešné konzorcium. OĽaNO na základe svojich výhrad k PPP interpelovalo ministra dopravy Jána Počiatka.