Slovnaft môže testovať inú ako ruskú ropu

Rekonštrukciou ropovodu Adria, spájajúceho chorvátsky prístav Omišalj so slovenskými Šahami, sa otvorili Slovnaftu nové možnosti na dodávky ropy.

17.02.2015 16:30
debata (12)

Slovenská rafinéria sa zatiaľ spolieha na dodávky ruskej ropy cez Ukrajinu, ale zároveň priznala, že ako záložný plán má testovanie iných druhov ropy a jej prepravu práve Adriou. Ropovod Adria by sa naplnil v prípade, že by zlyhali dodávky cez Ukrajinu, kde sú vzhľadom na konflikt s proruskými separatistami stále veľké riziká.

Alternatíva testovania inej ako ruskej ropy v Slovnafte tak môže byť za určitých okolností aktuálna. S prepravou ruskej ropy cez Ukrajinu zatiaľ problémy nie sú. Ale v prípade plynu Slovensko dostáva od septembra 2014 stále až o polovicu ruského plynu menej, ako si objednáva. Problém nemá byť pri plyne na ukrajinskej, ale na ruskej strane.

zväčšiť
ropa, Slovnaft, Adria

„Ak by nebolo možné dopraviť do Slovnaftu rovnaký typ ropy, ako v súčasnosti spracováva, na zaistenie, aby rafinéria v čase krízy dokázala zásobovať slovenský trh ropnými produktmi, je testovanie spracovania iných druhov ropy, prípadne ropných zmesí pravdepodobné,“ priznal hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Úvahy o tom, koľko by stálo prebudovanie systémov Slovnaftu, ktoré sú teraz nastavené na spracovanie ruskej ropy, sú však podľa rafinérie predčasné.

„Testovanie preukáže skutočnú flexibilitu rafinérie, ako aj to, či sú potrebné investície do ďalšieho zvýšenia flexibility rafinérie a v akej miere,“ dodal Molnár. Cieľom prípadného testovania spracovania iných typov ropy je podľa Molnára nájsť ropu alebo ropnú zmes, ktorej spracovanie by dokázalo v prípade krízy pokryť dopyt slovenského trhu.

„Hľadanie alternatívnych typov ropy závisí predovšetkým od štruktúry dopytu po jednotlivých druhoch ropných produktov na Slovensku,“ upozornil hovorca Slovnaftu.

Ropné tankery by pritom do Omišalju mohli teoreticky dopraviť aj ruskú ropu, ktorú využíva Slovnaft.

Ropnú trasu cez Adriu na Slovensko analyzovala vláda už vlani, keď sa vyostril konflikt na Ukrajine a bolo otázne, či k nám bude ďalej prúdiť ruská ropa. Vtedy vláda tvrdila, že trasa cez Adriu by bola ročne z hľadiska nákladov za ropu drahšia asi o 100 miliónov eur. Do obnovy Adrie išlo 70 miliónov eur.

„Rekonštrukcia ropovodu Adria a s ním aj 9,04 km rekonštruovaného ropovodu na území SR slúžia zatiaľ len ako záložná trasa v prípade akýchkoľvek problémov s dodávkami, resp. tranzitom ropy na 440 km dlhom úseku ropovodu Družba na našom území,“ skonštatovala spoločnosť Transpetrol v písomnom stanovisku.

Hoci napríklad Česká republika zdroje ropy diverzifikovala, u nás sa podobné udalosti nechystajú ani po tom, čo sa na konci minulého roku hovorilo o rekonštrukcii ropovodu Družba pre zanedbaný stav. Spoločnosť Transpetrol teraz konštatuje, že ropovod je v dobrej kondícii. Prepravná sieť vraj investuje do bezpečnosti systému nemalé prostriedky. Aké, Transpetrol neuviedol.

„Ide o kontinuálne investície a celý proces opakujúcich sa činností vrátane mimoriadne detailného monitoringu prostredníctvom aplikácie najmodernejších informačných systémov s unikátnou vypovedacou schopnosťou nielen o stave samotného potrubia, ako aj okolia, v ktorom sa nachádza, a mnohých ďalších informácii a údajov. Tie sú na základe odborných analýz a posudzovaní základom pre rozhodovanie príslušných odborníkov a manažmentu spoločnosti o charaktere, rozsahu či čase údržby. Aj na základe týchto a mnohých iných dôvodov nie je v súčasnosti potrebná rekonštrukcia ropovodu Družba na našom území,“ píše sa v reakcii Transpetrolu.

Slovnaft počíta s ruskou ropou. „Vďaka technológii vieme z jedného litra ropy získať až 8,5 decilitra benzínu a nafty. Zvyšok tvoria výrobky s menšou pridanou hodnotou ako vykurovací olej alebo asfalt,“ konštatuje Molnár. Spoločnosť investovala do technického vybavenia, ktoré skonštruovali presne pre typ ruskej ropy Ural, od roku 2000 podľa údajov Slovnaftu viac ako miliardu eur.

Ropovod Adria v súčasnosti nevyužíva ani Česká republika. Pre denník Pravda to potvrdilo ministerstvo priemyslu a obchodu.

„Hlavným zdrojom je u nás ropa z Ruskej federácie typu REB, ktorá sa na celkovom importe podieľa z dvoch tretín. Ostatná tretina predstavuje import ľahkej, nízkosírnej ropy predovšetkým z kaspickej oblasti. Ropovod Adria nebol na dovoz do Českej republiky využívaný,“ konštatuje Miroslav Kynčl z tlačového oddelenia Ministerstva priemyslu a obchodu Českej republiky. Česko má prístup aj k rope z tankerov z jadranského prístavu Terst, odkiaľ môže ropa ísť cez Taliansko, Rakúsko a Nemecko do Česka.

Reverzný tok ropovodu Adria pritom vytvára prostriedky na reverzný tok ropy z územia SR do Maďarska a krajín Balkánu. Ani tento tok momentálne v prevádzke nie je.

„Transpetrol však vedie rokovania, aby v budúcnosti mohla tadiaľ prúdiť ropa z ropovodu Družba na Slovensku až na Balkán. Využitie tejto možnosti závisí od viacerých faktorov, a to tak na strane dodávateľov, ako aj odberateľov tejto suroviny. Spoločnosť Transpetrol uvíta každú možnosť na zvýšenie objemov prepravy ropy na ním spravovaných úsekoch ropovodov. Tomu zodpovedá aj maximálne úsilie zodpovedných pracovníkov a manažmentu na poli ekonomickej a obchodnej diplomacie v segmente,“ píše sa v poskytnutom stanovisku spoločnosti.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #ropa #Slovnaft