Tatry prichádzajú aj o poľských turistov

Hotely a zjazdovky v Tatrách sú chudobnejšie už nielen o návštevníkov z Ukrajiny či Ruska, ale prichádzajú aj o poľských turistov. Tí v minulosti za slovenskou zimou cestovali lietadlami poľskej spoločnosti Eurolot, ale po zrušení linky nemajú alternatívu.

, 12.02.2015 20:00, aktualizované: 13.02.2015 07:00
Vysoké Tatry, lietadlo, letisko, Poľsko, turisti, Foto:
Poľský Eurolot do Popradu už rok nelieta. Lety z Poľska zvažuje teraz Wizz Air.
debata (12)

Už počas vlaňajšej zimy Eurolot lietal do Popradu menej ako obvykle, v marci 2014 sa lety na Slovensko stopli a koncom tohtoročného marca letecká spoločnosť končí nadobro. Pritom v zimných sezónach vedela v minulosti dopraviť do Tatier aj viac ako dvetisíc Poliakov.

"Pre vysoké straty spoločnosti už neexistuje žiadna možnosť ako krachu zabrániť. Cestujúcim, ktorí si zakúpili letenky po 31. marci 2015, budú vrátené peniaze v plnej výške, alebo im bude ponúknutý let inou leteckou spoločnosťou,“ potvrdila hovorkyňa Eurolotu Karolína Bursa.

Minuloročný vývoj cestovného ruchu bol veľmi zlý, prispela k tomu situácia na Ukrajine, nedostatok snehu na svahoch a stále slabá propagácia krajiny. Na Slovensko prišlo až o 13 percent zahraničných turistov menej ako rok predtým.

„Odkedy sa začal problém na Ukrajine, upozorňovali sme na to, že nastanú zmeny v návštevnosti. Vieme, že títo ľudia patria k návštevníkom hôr v zime, čiže zimná sezóna bola reálne ohrozená, čo sa aj potvrdilo,“ povedal v nedávnom rozhovore pre Pravdu šéf Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák.

"Určite sme prišli o časť poľskej náročnej klientely, ktorá chce veľmi rýchlo a komfortne pricestovať do lyžiarskeho strediska. Ťažko povedať, o aký počet poľských turistov prichádzame teraz, keď z Poľska do Tatier sa už vôbec nelieta, ale počas najlepšej sezóny v rokoch 2011 a 2012, keď premávali priame lety z Gdanska a Varšavy do Popradu, priletelo zhruba 2 500 turistov. Išlo o solventných poľských turistov, ktorí boli ubytovaní v štvorhviezdič­kových hoteloch v Tatrách,“ povedal Ján Bošnovič, zahraničný zástupca Slovenskej agentúry pre cestovný ruch vo Varšave.

Bošnovič hovorí, že v minuloročnej zimnej sezóne priletelo z Gdanska do Popradu linkou Eurolotu zhruba 200 lyžiarov.

„Tým, že nepremáva letecká linka z Gdanska, respektíve Varšavy do Popradu, sa výrazne zhoršil komfort cestovania zo vzdialených poľských regiónov do Tatier. Let z Gdanska do Popradu trval zhruba 80 minút a z Varšavy 60 minút. Cesta autom v zimnom počasí z Gdanska do Tatier trvá 10 až 12 hodín a z Varšavy 7 hodín,“ vysvetľuje Bošnovič.

Na poľskom trhu chce klientov Eurolotu osloviť letecká spoločnosť Wizz Air. Tá už štyrikrát do týždňa lieta medzi Popradom a Londýnom. „Už v jeseni minulého roku sme začali rokovania s poľskými mestami, v rokovaniach budeme pokračovať aj v tomto roku. Možný termín začatia prevádzkovania novej linky by mohol byť v rámci zimnej sezóny 2015/2016,“ tvrdí Ivana Herkeľová, riaditeľka popradského letiska.

Herkeľová zároveň potvrdila, že žiadne ďalšie rušenia liniek z letiska Poprad – Tatry tento rok nenastanú. Do Popradu totiž od vlaňajšieho decembra mieria aj lietadlá z lotyšskej Rigy, dopravcu airBaltic.

Eurolot mal finančné problémy už niekoľko rokov. Dopravca napríklad nedokázal konkurovať spoločnosti OLT Express, ktorá na poľskom trhu pôsobila iba rok od júla 2011 do augusta 2012, no ponúkala lety v rámci Poľska len za 99 zlotých, čiže zhruba za 25 eur. Eurolot sa snažil ceny znižovať, spôsobilo mu to však veľké fi nančné problémy.

„Viac ako dva mesiace sme analyzovali, ako by sa firma mohla udržať, ale prišli sme k záveru, že na trhu nemáme šancu. Obrátili sme sa aj na renomovaného finančného poradcu, ktorý len potvrdil, že Eurolot nemá model, ktorým by na seba vedel zarábať,“ vyjadril sa pre poľské médiá Adam Ambrozik, riaditeľ oddelenia reštrukturalizácie a pomoci z poľského ministerstva národného majetku.

Eurolot mal v roku 2012 stratu vo výške 40 miliónov eur. Výsledky z roku 2013 neboli zverejnené. Strata za rok 2014 má byť údajne ešte vyššia ako roky predtým. Na Slovensko nelieta Eurolot od marca 2014. Počas vlaňajšej zimnej sezóny, od januára do marca, však Eurolot chartrovo lietal pre poľskú cestovnú kanceláriu. „Pre slabú minuloročnú zimu a ekonomické problémy Eurolotu už počas tejto sezóny letecká linka nepremávala,“ dopĺňa Bošnovič.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #turisti #Lety #Vysoké Tatry
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy