Zástupcovia ropných spoločností Slovenska a Maďarska, ako aj premiéri oboch krajín Robert Fico a Viktor Orbán slávnostne otvorili zrekonštruovaný ropovod Adria/ Barátság I. Ten po 40 rokoch potreboval obnovu.
Prepojkou dlhou 128 kilometrov, z ktorej väčšia časť leží v Maďarsku, môže ropa prúdiť z Maďarska do slovenského mesta Šahy a tam sa napojiť na existujúci ropovod Družba. V Maďarsku prepojka ústi do ropovodu Adria smerujúceho do Chorvátska, kde ropovod môžu plniť ropné tankery.
Slovensko by takto teoreticky mohlo nahradiť dodávky ropy z Ruska, aj keď by išlo o drahšiu alternatívu. Susedné Česko však napríklad diverzifikovalo svoje zdroje ropy a plynu aj na úkor ceny, len aby krajina nebola závislá od energií z Ruska. Česko tak odoberá aj nórsky plyn a má tiež prístup k rope z tankerov z jadranského prístavu Terst, odkiaľ môže ropa ísť cez Taliansko, Rakúsko a Nemecko do Česka.
Ropnú trasu cez Adriu na Slovensko analyzovala vláda už vlani, keď sa vyostril konflikt na Ukrajine a bolo otázne, či k nám bude ďalej prúdiť ruská ropa. Vtedy vláda tvrdila, že trasa cez Adriu by bola ročne z hľadiska nákladov za ropu drahšia asi o 100 miliónov eur.
Na Slovensku zástupcovia Slovnaftu považujú južnú ropnú trasu smerujúcu až do Šiah len za rezervnú. Slovnaft spracúva ruskú ropu z ropovodu Družba.
Ropovod Adria spája Slovensko s Maďarskom a následne Chorvátskom. Do Chorvátskeho prístavu Omišalj sa tankermi môže dostať napríklad aj ropa z Líbye, Kurdistanu, Saudskej Arábie alebo Iraku. V prípade problémov s ropovodom Družba by starý ropovod do Šiah stačil len na pokrytie domácej spotreby, dve tretiny produktov sa podľa údajov Slovnaftu vyvážajú totiž do zahraničia. Zrekonštruované potrubie by však už potreby Slovnaftu pokrylo naplno.
„Rekonštrukcia zvýšila prepravnú kapacitu z 3 miliónov ton ropy ročne na 6 miliónov ton ropy ročne – čo je dostatočné množstvo na pokrytie potrieb Slovnaftu,“ konštatuje hovorca Slovnaftu Anton Molnár.
Slovnaft má pritom stále záujem o ruskú ropu. „Vďaka technológii vieme z jedného litra ropy získať až 8,5 deci benzínu a nafty. Zvyšok tvoria výrobky s menšou pridanou hodnotou ako vykurovací olej alebo asfalt,“ konštatuje Molnár. Spoločnosť navyše tvrdí, že investovala do technického vybavenia, ktoré skonštruovali presne pre typ ruskej ropy Ural, od roku 2000 viac ako miliardu eur.
Z Chorvátskeho prístavu Omišalj môže teoreticky tiecť aj ruská ropa, ktorá sa tam dostane takisto tankerom. Hoci má ropovod Adria slúžiť len ako rezervný zdroj komodity pre Slovnaft, v materskej spoločnosti Mol už testovali napríklad aj ropu z Kurdistanu.
Rozšírením kapacity prepojky na ropovod Adria sa otvárajú aj väčšie možnosti pre Česko. To už ropu z tankerov plávajúcich Jadranských morom čerpá. Na poplatkoch môže získať aj štátny Transpetrol. Ropa totiž môže prúdiť nielen smerom k nám, ale aj od nás na juh. Rozšírením kapacity sa reverzným chodom bude dať prepraviť ropa aj do Srbska či Bosny.
Energetické prepojenia Slovenska s Maďarskom boli aj témou stretnutia slovenského a maďarského prezidenta v polovici decembra minulého roku. Nové prepojenie má podľa Andreja Kisku zvýšiť energetickú bezpečnosť krajín. Maďarský prezident vtedy na margo ropovodu Adria poznamenal.
„Dokáže v budúcnosti dodávať slovenskej rafinérii väčšie množstvo a kvalitnejšiu ropu,“ skonštatoval János Áder.
Rekonštrukcia ropovodného prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom si vyžiadala na oboch stranách spoločnú investíciu 70 miliónov eur. Podieľali sa na nej Skupina MOL na maďarskej strane a prepravca ropy Transpetrol na slovenskej.