Cenová vojna, ktorú vlani začal RegioJet tým, že núkal cestujúcim lístok z jedného konca Slovenska na druhý za deväť eur, sa tak pomaly končí. Odborníci spľasnutie cenovej bubliny očakávali, keďže jej trvanie by zrejme poslalo všetkých prepravcov do straty.
Atraktívnu cenu ponechal súkromník len v spojoch, ktoré nepraskajú vo švíkoch, teda buď v skorých ranných hodinách, alebo začiatkom týždňa. Vo štvrtok či v piatok, keď sa z Bratislavy do Košíc presúva veľká časť národa a naopak, keď v nedeľu cestujú nazad, sa môžu ľudia po novom odviezť už za zvýšených 13,30 eura.
„Na začiatku februára sme upravovali cenové pásma. Sumu 9 eur za cestovný lístok sme zachovali pri vybraných spojoch,“ potvrdila pre Pravdu hovorkyňa RegioJetu Radka Šťávová.
Prečítajte si názor Mariána Repu Čerešnička na torte.
Deväťeurový lístok navyše získa cestujúci len pri kúpe cez internet. V kamennej prevádzke Pravde potvrdili, že tu cestujúcim ponúkajú automaticky len lístky od 13,30 eura a viac.
Štátny dopravca, ktorý má na hlavnej trase takisto vlaky InterCity, upravoval vlani svoje ceny smerom nadol, pretože sa chcel pustiť do boja o cestujúcich s RegioJetom.
Lístky na vlak z Bratislavy do Košíc začala Železničná spoločnosť Slovensko predávať o desať eur lacnejšie ako dovtedy. Za obyčajný lístok do Košíc vlakom InterCity platili ľudia 22 až 24 eur a po zmene cenníka si pýtajú železnice 12,90 eura. Tí, čo cestujú štátnymi vlakmi IC pravidelne a majú vernostnú kartu, môžu mať lístok do Košíc od 9,90 eura. O cestujúcich z Košíc do Prahy zase štátne železnice bojujú so súkromným Leo- Expressom. Na túto trasu preto nasadili v spolupráci s Českými dráhami superrýchle Pendolino.
RegioJet musel cestovné vo svojich žltých vlakoch zdvihnúť zrejme preto, lebo jeho hospodárske výsledky nie sú také, ako plánoval. Ceny upravil aj na trase z Košíc do Prahy, kde takisto na začiatku jazdil za 9 eur. Po novom sa za túto sumu dá z východného Slovenska do Českej republiky odviezť len v slabšie dni, koncom týždňa sa lístky predávajú od 18,20 eura.
Radim Jančura pred časom tvrdil, že si za lístky môžu pýtať atraktívnejšie ceny z toho dôvodu, lebo náklady na prevádzku trate majú o 40 percent nižšie.
„Ak štátny dopravca nezačne proti nám výrazne cenovo bojovať a rezort dopravy prehodnotí plánované cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov, vieme byť ziskoví už o 3 mesiace,“ vravel vlani Jančura.
Od 17. novembra však cestujú rýchlikmi a osobnými vlakmi študenti a dôchodcovia bezplatne a ich značná časť prestala využívať práve dopravu vlakmi InterCity, kde by museli platiť.
Vlaky zadarmo nabúrali plány
Možnosť cestovať vlakmi zadarmo dostalo celkovo 2,5 milióna ľudí v našej krajine. Môžu to využiť deti, študenti stredných a vysokých škôl, starobní dôchodcovia a takisto všetci tí, čo poberajú predčasný starobný dôchodok, vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok. Vláda nakoniec odobrila bezplatné lístky aj pre invalidných, vdovských a vdoveckých výsluhových dôchodcov. Okrem slovenských dôchodcov a študentov nemusia za osobné vlaky a rýchliky na našom území platiť ani penzisti a mladí študujúci z krajín Európskej únie.
Obsadenosť štátnych vlakov InterCity je po zavedení bezplatnej dopravy 75 percent, RegioJet ich má obsadené na 72 percent. Obidvaja dopravcovia vravia, že sú to čísla, s ktorými ich plány nepočítali.
Aby pre cenový ošiaľ, ktorý rozprúdil RegioJet, neodišli zo štátnych InterCity vlakov ešte ďalší cestujúci, štátne železnice okrem lacnejších lístkov prišli s novými triedami či personálom, ktorý pomôže odniesť batožinu do vlaku. Dopravca zaviedol okrem prvej a druhej triedy aj triedy 2 plus a 1 plus. V bežnej druhej triede sa ponúka nápoj a noviny zadarmo, v triede 1 plus je však v cene lístka okrem nápoja a novín aj trojchodové menu.
RegioJet okrem balenej vody, kávy či mätového čaju ponúka aj zábavný portál. Súkromník nakúpil aj nové vozne, ktoré pre neho vyrobila rumunská vagónka. Cena jedného vozňa sa vyšplhala na rovný jeden milión eur. Tento vozeň bude prevádzkovaný ako klasická druhá trieda.
„V súčasnosti máme k dispozícii jeden vozeň Astra. Ďalších deväť vagónov dostaneme v priebehu prvého polroka 2015, vtedy plánujeme aj ich nasadenie do prevádzky. Všetkých desať vozňov Astra bude jazdiť na trasách Košice – Žilina – Praha a Bratislava – Žilina – Košice,“ hovorí Šťávová.
Žltými vlakmi za viac aj do Prahy, čiernymi nie
Na trase Košice – Praha sa zase zvádza boj o cestujúceho medzi LeoExpressom, RegioJetom a Pendolinom, ktoré prevádzkujú České dráhy spolu so slovenským štátnym dopravcom. Lístok na superrýchle Pendolino, ktorému trvá cesta z Košíc do Prahy najmenej, stojí od 18 do 23 eur. Trasu zvládne za menej ako 6,5 hodiny. LeoExpress ponúka lístky od 17 do 23 eur v silnejšie dni, mimo špičky sa dá z Košíc do Prahy odviezť aj za 12 eur.
„Akčných cestovných lístkov za 12 eur však máme v každom vlaku len niekoľko. Čím skôr si teda lístok cestujúci kúpi, tým je väčšia pravdepodobnosť, že cestovný lístok bude k dispozícii. Čím skôr je však k odchodu vlaku a zároveň sa zvyšuje jeho obsadenosť, tým rastie aj cena. S cenovými hladinami sme však nehýbali,“ tvrdí Petra Valentová z LeoExpressu.
LeoExpress jazdí z Prahy do Košíc denne o 14.35, Pendolino vyráža už ráno o 6.35. Z Košíc do Prahy zase LeoExpress ide v noci o 23.14, Pendolino poobede o 14.52. RegioJet z Košíc do Prahy vyráža raz denne o 8.05, v opačnom smere o 7.48. Štátne vlaky InterCity jazdia z Bratislavy do Košíc každý deň 4–krát – prvý vlak o 9.37, potom o 13.37 a 17.37. V opačnom smere premáva InterCity vlak v časoch 5.24, 9.24, 15.26. RegioJet nasadil vlaky s odchodom z Bratislavy v časoch o 5.50, 11.50 a 17.50 a z Košíc vyrážajú o 5.17, 11.17 a 17.17.
Kým štátny dopravca zastaví po Bratislave v Trnave, Trenčíne, Žiline, Liptovskom Mikuláši, Poprade, Spišskej Novej Vsi, Kysaku a v cieľovej stanici Košice, RegioJet má zastávok viac. Pribudla Považská Bystrica, Vrútky a Ružomberok. Štátny dopravca zvažuje, že by zastavoval aj na zastávkach medzi Liptovským Mikulášom a Žilinou. Do úvahy pripadá Ružomberok či Vrútky.