Slovnaft už nevidí priestor na zlacňovanie pohonných látok

Hoci niektoré štatistiky uvádzajú, že ceny pohonných látok patria u nás k najvyšším v okolitých krajinách, palivá by sa zlacňovať už nemali.

04.02.2015 20:00 , aktualizované: 05.02.2015 07:00
debata (64)

To, že k poklesu cien by už nemalo dôjsť, skonštatoval šéf rafinérie Slovnaft Oszkár Világi. Podľa neho ceny už dosiahli dno. Na základe cien Slovnaftu sa na Slovensku väčšinou riadia aj ostatné čerpacie stanice. Podľa neho ceny už dosiahli dno.

zväčšiť
benzín, nafta, graf

Slovnaft znižuje ceny pohonných látok od leta minulého roka. Benzín tak zlacnel o 28,3 centa za liter a nafta o 24,3 centa. Hoci ceny benzínov a nafty lavírujú podľa výkyvov cien ropy na svetových trhoch, vplyv má na ne aj vývoj meny. Posledné mesiace cena ropy prudko klesala, najmä dôsledkom jej nadprodukcie. Hodnota palív síce nie je vždy najvyššia oproti okolitým krajinám, ale posledných pár týždňov sa cenový rozdiel zväčšoval. Podľa šéfa Slovnaftu sa však zlacňovanie skončilo. Ceny ropy na svetových trhoch totiž už opäť začali rásť.

„Momentálne sú tie ceny stabilizované a dosiahli sme dno,“ skonštatoval doslova Oszkár Világi. Slovenskí motoristi však majú mať aj ďalšie mesiace priaznivé ceny, keďže Slovnaft pristupuje k zmenám oproti niektorým iným zahraničným trhom oneskorene. Zvyčajne tak u nás ceny klesajú pomalšie ako v Česku, ale na druhej strane aj pomalšie rastú v čase, keď ceny ropy stúpajú.

Za jeden z dôvodov, prečo je cena pohonných látok na Slovensku vyššia ako v okolitých krajinách, považujú analytici najvyššiu spotrebnú daň za benzín u nás, spotrebná daň za naftu patrí k priemerným. Minister financií Peter Kažimír však priestor na znižovanie spotrebných daní nevidí a podobne je na tom aj minister hospodárstva. Spotrebná daň pritom vstupuje do cenotvorby z približne päťdesiatich percent.

„V súvislosti s konsolidáciou verejných financií je veľmi dobré si uvedomiť dopad spotrebnej dane na štátny rozpočet. V tejto fáze neuvažujeme o znížení spotrebnej dane,“ skonštatoval minister hospodárstva Pavol Pavlis.

Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií zase tvrdí, že cena palív je u nás najvyššia aj po odpočítaní daní. Rozdiel vo výslednej cene oproti Maďarsku podľa výpočtov inštitútu predstavuje až 15 percent. Spoločnosť Slovnaft argumentuje tým, že znížila svoje ceny od začiatku roka v prípade benzínu o 10,5 centa na liter, čím reagovala na klesajúci trend na medzinárodných trhoch. V ostatnom období priemerné ceny palív na čerpacích staniciach Slovnaftu boli nižšie ako priemerné ceny na Slovensku.

„Ceny blízko hraníc, je to obchodná politika subjektov, ktorí tam podnikajú. Vždy sa snažia byť lacnejší, aby uchytili turistov, ktorí idú do Viedne, alebo do určitej vzdialenosti Rakúska. Momentálne sú ceny na Slovensku v priemere rovnaké ako priemer Rakúska,“ hovorí Oszkár Világi. V skutočnosti ale podľa posledných štatistík Európskej komisie z 26. januára stojí v Rakúsku benzín Natural 95 v priemere 1,11 eura za liter a na Slovensku je aktuálna cena 1,20 eura za liter (nafta stojí u nás 1,05 eura). Po očistení od daní je rozdiel medzi cenou na Slovensku a Rakúsku 4 centy v prospech Rakúšanov.

Analytik inštitútu ekonomických a spoločenských analýz Martin Vlachynský si myslí, že cenový vývoj je na Slovensku ovplyvnený aj rozličnou dynamikou trhu ako v okolitých krajinách. „Možno sa u nás pomalšie vypredávajú zásoby alebo spotrebitelia menej agresívne vyhľadávajú nižšie ceny, to sú len dohady. Netreba z toho robiť žiadne rozsiahle závery, tá dynamika sa prejaví aj na opačnom konci, teda pri raste cien,“ konštatuje analytik Vlachynský.

Podiel jednotlivých zložiek na výslednú cenu palív je takisto v rôznych krajinách rozdielny. Slovnaft pritom v súčasnosti ovláda 24 percent trhu a vo veľkoobchode zásobuje približne dve tretiny slovenského trhu.

© Autorské práva vyhradené

64 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovnaft #ceny pohonných hmôt