Ako uviedol na tlačovej besede po stretnutí s ministrom hospodárstva predseda predstavenstva Slovnaftu Oszkár Világi, toto zníženie bolo podľa dostupných štatistík výraznejšie ako celkový slovenský priemer.
"Aj to svedčí o fakte, že na Slovensku je pomerne široká konkurencia, ako v oblasti maloobchodu, tak aj veľkoobchodu,“ uviedol Világi, podľa ktorého dlhodobé ceny pohonných látok na Slovensku sú pod priemernými cenami Európskej únie.
Minister hospodárstva Pavol Pavlis sa bol v Slovnafte pozrieť na cenotvorbu, keďže v ostatnom období sa v médiách zniesla na ceny benzínov a nafty na Slovensku kritika. Minister v cenotvorbe bratislavskej rafinérie nenašiel žiadne podozrivé praktiky. Pavlis sa na stretnutí s najvyššími predstaviteľmi Slovnaftu oboznámil s tým, že každá krajina pristupuje k tvorbe cien s iným časovým odstupom. "V prípade Slovenska sa viackrát ukázalo, že ceny majú tendenciu pomalšie rásť, keď ceny ropy prudko stúpajú, čo je z pohľadu spotrebiteľa férovejší prístup, zvlášť keď si uvedomíme, že z dlhodobého hľadiska ceny ropy a palív na burzách skôr stúpajú ako klesajú. Budeme vývoj cien sledovať aj v budúcnosti. Budeme pozorne sledovať, či v prípade stúpajúcich cien ropy na svetových trhoch Slovnaft ceny pohonných látok veľmi rýchlo nezvýši,“ dodal Pavlis.
Slovnaft už v súčasnosti nevidí ďalší priestor na zlacňovanie pohonných látok aj vzhľadom na vývoj cien ropy na svetových trhoch, ktoré sa vrátili k rastu. "Momentálne tie ceny sú zastabilizované a dosiahli sme dno,“ dodal Világi. Podľa neho však slovenskí motoristi budú mať aj ďalšie mesiace priaznivé ceny pohonných látok, keďže Slovnaft pristupuje k zmenám cien oneskorene.
Slovnaftom zverejnené štatistiky ukázali, že v Európe sú krajiny, kde je rozdiel medzi najlacnejším a najdrahším benzínom či naftou aj 30 centov a krajiny, kde je rozdiel menej ako 10 centov. "Slovensko patrí do tej druhej skupiny, pričom z pohľadu spotrebiteľa sa tiež zdá, že je to vhodnejšie, keďže má možnosť kupovať palivá na celom území za porovnateľné ceny a nie je tak znevýhodnený tým, ak býva vo vzdialenom kúte Slovenska, kam je doprava z rafinérie drahšia,“ doplnil Pavlis.
Slovnaft v súčasnosti ovláda zhruba 24-percentný podiel na trhu s predajom pohonných látok. Aj keď minister nemá právomoc zasahovať do cenotvorby súkromných predajcov benzínov či nafty, po návšteve Slovnaftu sa nechystá do ďalších rafinérií. "My sme prišli na návštevu do Slovnaftu vzhľadom na medializované informácie, že sú podozrenia, že bratislavská rafinéria ovplyvňuje cenu na základe nejakých dohôd. V tejto fáze zatiaľ neuvažujeme o tom, že by sme vstúpili do rokovania aj s inými spoločnosťami. Do budúcnosti to však nevylučujem,“ povedal Pavlis.
"Na Slovensku existuje silne liberálny trh. Cenotvorba nasledovala celoeurópske obchodné trendy a nie denné výkyvy na burzách,“ konštatoval Világi, ktorý rázne odmietol kartelovú dohodu medzi predajcami pohonných látok pôsobiacich na Slovensku. Minister Pavlis na záver upozornil, že lacnejší benzín či nafta v okolitých krajinách môže veľakrát pochádzať od neznačkových predajcov, ktorí predávajú pohonné látky s nižšou kvalitou.