Premiérove „vlaky do práce za menej“ meškajú

Cestovanie vlakom malo byť od nového roka výhodnejšie aj pre ľudí, ktorí sa takto dopravujú denne za prácou. Zvýšenú, až 50–percentnú zľavu namiesto 35 percent pri traťových predplatných lístkoch sľúbil premiér Robert Fico na júnovom sneme vládnej strany, keď ohlásil aj bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov. Pracujúci však naďalej cestujú za pôvodné ceny týždenníkov a mesačníkov.

09.01.2015 13:45
bezplatné vlaky, stanica Foto: ,
Pracujúci mali mať pri predplatných lístkoch na vlak od Nového roka zvýšenú, až 50–percentnú, zľavu, namiesto zľavy 35 percent. Ešte si musia chvíľu počkať.
debata (19)

„Predpokladáme, že toto opatrenie bude realizované v priebehu roku 2015. Ako budú nastavené pravidlá, respektíve podmienky, to v tejto chvíli nevieme povedať,“ priznáva Zuzana Červená zo Železničnej spoločnosti Slovensko.

Napríklad ak niekto cestuje do práce z Prešova do tridsať kilometrov vzdialených Košíc osobným vlakom, každodenná kúpa lístka tam aj späť ho za týždeň vyjde na vyše 18 eur a mesačne na vyše 70 eur. S týždenným predplatným lístkom zaplatí teraz cestujúci za túto trasu vyše 12 eur, mesačník ho vyjde na necelých 42 eur. Ak by od 1. januára 2015 platilo vládne opatrenie, mesačné a týždenné lístky by boli ešte lacnejšie a dochádzanie do práce vlakom by motivovalo viac ľudí.

„Platí, že toto opatrenie začne platiť začiatkom roka, teda už v jeho prvých týždňoch. V súčasnosti ministerstvo dopravy dolaďuje posledné kroky,“ tvrdí Erik Tomáš, šéf tlačového odboru na Úrade vlády.

Pracujúci na budúci rok bezplatne?

Od zavedenia bezplatnej prepravy vlakmi pre študentov a dôchodcov sa počet cestujúcich železnicou zvýšil priemerne o 23–tisíc denne. Na bezplatnú prepravu sa však zatiaľ zaregistrovala len zhruba šestina tých, ktorí majú nárok na cestovanie zadarmo. Šéf železničnej spoločnosti Pavol Gábor však očakáva, že počet zaregistrovaných ľudí na bezplatnú prepravu sa bude ešte zvyšovať. Vláda totiž plánuje od roku 2016 zaviesť bezplatné vlaky aj pre pracujúcich cestujúcich.

Od 17. novembra má možnosť cestovať vlakmi bezplatne 2,5 milióna ľudí v našej krajine. Cestovať vlakmi zadarmo môže okrem detí, študentov a starobných dôchodcov aj ďalšia vyše tristotisícová skupina ľudí. Vláda odobrila bezplatné lístky aj pre invalidných, predčasných starobných dôchodcov, no aj pre tých, čo poberajú vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok. Nakoniec odobril štát vlaky zadarmo aj pre invalidných, vdovských a vdoveckých výsluhových dôchodcov.

Okrem slovenských dôchodcov a študentov však nemusia za osobné vlaky a rýchliky na našom území platiť ani penzisti a mladí študujúci z krajín Európskej únie. Slovensko tak umožnilo cestovať vlakmi bezplatne miliónom Európanov.

Dopravca počet cestujúcich limituje

Do vlakov sa však nemusia dostať všetci. Železničný dopravca si vie kapacitu pre bezplatne cestujúcich prispôsobiť.

„Existuje interný mechanizmus, keď limitujeme miesta pre bezplatných vo vybraných rýchlikoch na dlhšie vzdialenosti. Máme nastavenú hranicu, po ktorú sa vydávajú cestovné lístky za nulu. Keďže potrebujeme platiacich cestujúcich, nie je možné vyčleniť celú kapacitu iba pre neplatiacich cestujúcich,“ vraví Gábor.

Na vlastnej koži to ako prví v polovici decembra minulého roka pocítili cestujúci nočným rýchlikom Zemplín z Bratislavy do Košíc. Nie všetci študenti či poberatelia dôchodkov sa dostali do rýchlika bez zaplatenia a ak nechceli čakať na ďalší spoj, museli si za cestu riadne zaplatiť.

Štát na bezplatnú prepravu vyčlenil zatiaľ 13 miliónov eur, no táto suma by pravdepodobne mala byť značne vyššia. Zhruba 11 miliónov eur totiž bude stáť zavedenie stovky nových vlakov do grafikonu.

„Vlaky navyše budeme realizovať na báze variabilných nákladov, teda za náklady za použitie infraštruktúry, energie, personál, údržbu. Vyjde to zhruba na 11 miliónov eur. V novembri a začiatkom decembra sme prijímali nový vlakový personál, keďže práce je viac. Hospodárenie bude lepšie ako minulý rok. No bude to ťažké,“ hovorí Gábor.

Strop na vlaky zadarmo nie je

Pri určení výšky dodatočnej dotácie do železničnej dopravy vychádzal dopravca z prepočtov, o koľko tržieb príde, keď nebude po 17. novembri inkasovať cestovné od študentov, penzistov a poberateľov dôchodkov. Išlo o sumu približne 12 miliónov eur. Keď sa k tejto sume pripočítajú náklady na zavedenie vlakov navyše, dotácia od štátu by mala dosiahnuť vyše 23 miliónov eur, teda o 10 miliónov eur viac, ako štát pôvodne plánoval.

To, že 13 miliónov eur na bezplatnú prepravu nebude stačiť, priznal aj minister dopravy Ján Počiatek. Povedal, že štát zatiaľ nemá určenú hranicu, koľko ďalších miliónov eur je schopný naliať do rozpočtu dopravcu ako kompenzáciu za bezplatné cestovanie vlakmi.

Obavy, že bezplatná doprava pre študentov a penzistov ešte viac prehĺbi stratu železníc, sa však nenaplnia. Gábor totiž predpokladá, že vlaňajšok uzavrú s nižšou stratou, ako sa pôvodne plánovalo.

„Strata by sa mala pohybovať do 6 až 6,5 milióna eur. Je to menej ako v roku 2013 a menej, ako bol plánovaný výsledok na rok 2014,“ vraví Gábor. V roku 2013 bola železničná firma v strate 7,1 milióna eur a v roku 2014 mal mínus siahať podľa plánov do výšky 9,5 milióna eur.

Zrušené trate bezplatné vlaky neoživia

Lokálky, ktoré boli málo obsadené, sa pred časom dostali veľmi rýchlo na zoznam nechcených a postupne sa doprava na tratiach, kde vlaky s pár ľuďmi premávali, zastavila. Týkalo sa to tratí z Veľkých Kapušian do Bánoviec nad Bebravou, zo Spišských Vlách do Spišského Podhradia, z Prievidze do Nitrianskeho Pravna, z Plavča do Starej Ľubovne, z Trenčianskej Teplej do Lednických Rovní, zo Šale do Nededu, z Plešivca do Muráňa či z Trebišova do Vranova nad Topľou.

Bezplatne cestovať vlakmi do práce či do škôl chcú však aj ľudia, kde na železničné koľaje obrazne povedané sadá prach a spisujú petície. Štát im však nevyhovie.

„Vnímame rôzne aktivity na tratiach, kde bola doprava v minulosti zastavená. Nemáme v úmysle rozptyľovať ťažko nadobudnuté vlakové výkony na zastavené trate. Bol by to problém, pretože výkony by chýbali na tratiach, ktoré sú obsluhované významným počtom cestujúcich a úseky, kde bola vlaková doprava zastavená začiatkom minulého desaťročia by bolo potrebné zrekonštruovať, na čo nemáme peniaze. Vlakovú dopravu netreba obnovovať tam, kde nie je, len preto, že cez mesto vedú koľaje a vlaky sú bezplatné,“ vysvetľuje Jiří Kubáček z ministerstva dopravy.

Za obnovu železničnej dopravy bojujú najnovšie petíciou v Gemeri. Cestujúci chcú oživiť trate Plešivec – Muráň, Plešivec – Slavošovce, Plešivec – Rožňava a Rožňava – Dobšiná, ktoré boli zrušené postupne od roku 2003. Cieľom petície je zmierniť diskriminačný charakter prijatého balíčka a obnoviť železničnú osobnú dopravu na železničných tratiach, ktoré sú v prevádzkyschopnom stave a v regióne, kde existuje dostatočný potenciál cestujúcich.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #bezplatné vlaky