RegioJet nasadí diaľkové autobusy napriek nesúhlasu

, 07.01.2015 16:05, aktualizované: 08.01.2015 06:30

Súkromný dopravca RegioJet chce s autobusmi premávať medzi Bratislavou a Banskou Bystricou cez Nitru napriek tomu, že kraje mu neudelili dopravnú licenciu.

Licenciu RegioJetu odmietol ešte vlani dať bratislavský župan Pavol Frešo, pretože nitriansky región, na názor ktorého musel podľa zákona prihliadať, s diaľkovými autobusmi českého dopravcu nesúhlasil. RegioJet však nakoniec môže získať súhlasné stanovisko od banskobystrického župana Mariána Kotlebu.

Podľa zákona o cestnej doprave, ak trasa autobusovej linky vedie cez územie dvoch alebo viacerých krajov, zmluvu o službách uzatvára ten z nich, na ktorého území je východisková zastávka linky.

RegioJet tak bude premávať namiesto z Bratislavy do Banskej Bystrice na trase Banská Bystrica – Bratislava a späť. „Pán župan Marián Kotleba mi osobne povedal, že jeho kraj bude rozhodovať v súlade so zákonmi a pretože neexistuje žiadny zákonný dôvod licenciu nevydať, je pripravený ju vydať, za čo mu ďakujem,“ povedal Radim Jančura, šéf RegioJetu.

Banskobystrická župa má podľa jeho slov čas na vydanie rozhodnutia o udelení licencie na linku do 14. januára. „Pokiaľ Banskobystrický samosprávny kraj licenciu skutočne vydá, linku spustíme 1. februára 2015,“ doplnil Jančura.

S hovorcom banskobystrickej župy Vladimír Gürtlerom, ako aj so šéfom oddelenia pre styk s verejnosťou Miroslavom Beličkom sa Pravde v stredu nepodarilo spojiť.

Jančura s prechodom na plán B súčasne obvinil bratislavský a nitriansky región z korupcie a klientelizmu. Na území oboch žúp rozmiestnil RegioJet 50 bilbordov, na ktorých Pavla Freša, Milana Belicu a primátora Nitry Jozefa Dvonča označil za zodpovedných za klientelizmus a korupciu v samospráve.

„V Bratislavskom kraji sa ľuďom zodpovedá pán Frešo a ten bilbord tu môže visieť, aj keby neexistoval žiadny problém s udelením licencie na autobusovú linku. Ten bilbord len dáva otázku, či je v danom kraji klientelizmus a korupcia. Ak áno, tak zodpovedný za to je ten, ktorý je tam uvedený, a teda, kto nesie zodpovednosť za kraj,“ vysvetľuje Jančura, ktorý na bilbordy vyčlenil z rozpočtu RegioJetu 100–tisíc eur.

„Postup RegioJetu považujeme za nátlakovú kampaň, ktorou nás pán Jančura núti k vedomému porušeniu zákona,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo.

„Vzhľadom na arogantný postup, aký zvolil pri presadzovaní svojich požiadaviek predstaviteľ spoločnosti RegioJet, kraj sleduje a zhromažďuje medializované informácie vrátane bilbordovej kampane a je pripravený zákonne chrániť svoje dobré meno,“ vraví Oľga Prekopová, hovorkyňa predsedu Nitrianskeho samosprávneho kra­ja.

Podľa Prekopovej síce nitrianska župa licenciu neudeľuje a oprávneným správnym orgánom na rozhodnutie o vydaní licencie je v tejto veci Bratislavský samosprávny kraj, no k záležitosti sa štandardne vyjadroval odbor dopravy nitrianskej samosprávy.

„Ten postupoval v súlade so zákonom s prihliadnutím na záujem obcí. Mesto Nitra poslalo Nitrianskemu samosprávnemu kraju nesúhlasné stanovisko, ktoré kraj poskytol Bratislavskému samosprávnemu kraju ako oprávnenému orgánu na rozhodnutie o vydaní licencie,“ tvrdí Prekopová.

Podľa Jančuru sa primátor Nitry rozhodol v tomto smere pod nátlakom dopravcu Arriva, ktorý tvrdil, že autobusová linka RegioJetu bude v súbehu s ich prímestskými autobusmi Nitra – Sereď – Trnava. Pôvodne totiž RegioJet plánoval zastavovať okrem Nitry na ceste z Bratislavy do Banskej Bystrice aj v Trnave, Seredi, Žarnovici, Žiari nad Hronom a vo Zvolene, neskôr však plány obmedzil len na Nitru a Banskú Bystricu.

Povinnosť zabezpečiť prímestské autobusy má župa a prípadný pokles tržieb by podľa dopravcu Arriva znamenal zvýšené náklady Nitrianskeho samosprávneho kraja na úhradu straty.

„Výška minuloročnej dotácie bola asi 16,1 milióna eur. Presná suma bude známa až po uzavretí a vyúčtovaní roka 2014, v máji tohto roku,“ povedala Prekopová.

Arriva aj primátor Nitry sa však v písomných odôvodneniach pre neudelenie licencie RegioJetu úplne zhodujú. V listoch, ktoré zaslali župe, totiž rovnako píšu, že súčasní dopravcovia neevidujú žiadne podnety ani pripomienky cestujúcich na rozšírenie dopravnej služby na danom úseku, pretože na trase Bratislava – Nitra premáva denne obojsmerne 156 autobusových spojov, na trase Nitra – Banská Bystrica 60 spojov a súčasná situácia sa vyvíja smerom k znižovaniu obslužnosti z dôvodu medziročných poklesov cestujúcich v dôsledku nezamestnanosti a individuálnej dopravy.

„Podľa mňa začal klientelizmus u primátora Nitry. Tie listy a ich vyjadrenia sú veľmi podobné a toto je môj dôkaz o klientelizme. Neviem ešte, či sa obrátim na políciu,“ dodáva Jančura, ktorý chce medzi Bratislavou a Nitrou jazdiť za menej, ako je súčasných 4,60 eura.

Informácie z agentúr nahradil redakčný článok denníka Pravda.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#RegioJet
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku