Výpredaje stlačili ceny niektorých tovarov až o 70 percent, bežné sú zľavy od 20 do 50 percent. Do veľkých bratislavských nákupných centier vyrazili ľudia už prvý deň po sviatkoch.
Boli medzi nimi aj rodičia stredoškoláka Milana. Od starých rodičov dostal ako darček peniaze a túžil si za ne kúpiť športovú obuv. Nepochodil však. Nemali totiž jeho číslo, aj keď topánky v cene sto eur boli za polovičnú cenu.
„Máme viac zákazníkov ako pred Vianocami a takisto vyššie tržby. Zdá sa, že časť zákazníkov cieľavedome odložila nákupy a počkala si na výpredaje,“ povedala pokladníčka v jednej z predajní nákupného centra Avion.
So zľavou sa predávali aj hračky. Mladá dvojica hľadala v predajni podarúnok pre deti príbuzných, ktorých šli navštíviť v rámci vianočných prázdnin.
„V jednom obchode sme kúpili synovcom košele po 5 a 7 eur, keď predtým stáli každá 15 eur, bola to dobrá kúpa,“ neskrývala radosť mladá mamička. V pánskych odevoch známej českej fi rmy svojich starých zákazníkov lákali e–mailovými správami.
„Asi polovica oslovených ľudí reaguje a príde si niečo kúpiť,“ povedala vedúca predajne. Výpredaje sa stali súčasťou obchodnej stratégie. „Nie vždy je však 70–percentná zľava zľavou z reálnej ceny výrobku. Tá sa najprv nadsadí a potom sa zníži,“ poukazuje na jeden z trikov Ľubomír Drahovský, analytik spoločnosti Terno. Je to parketa pre obchodnú inšpekciu. Zákazníci by však mali byť obozretní a porovnať parametre výrobku s jeho podozrivo nízkou cenou.