Vlakmi zadarmo chce štát prilákať cestujúcich

Bezplatná železničná doprava pre študentov a dôchodcov, ktorá platí od 17. novembra, podľa ministerstva dopravy zvýši počet cestujúcich vo vlakoch.

30.12.2014 10:57
debata (10)

Udržať úroveň cestovania na železniciach by zas malo pridaných 105 vlakových spojov. Niektorí odborníci zavedenie vlakov zadarmo pre vybrané skupiny ľudí označili za populistické, nesystémové, sociálne a ekonomicky nezodpovedné rozhodnutie vlády Roberta Fica.

Ministerstvo dopravy bude musieť ročne kompenzovať najmä dominantnej štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá je už aj tak stratová, miliónové výpadky v tržbách. Daňoví poplatníci tak prispejú na bezplatné používanie vlakov nielen domácim študentom a dôchodcom, ale aj z ďalších krajín Európskej únie. Mnohí plne platiaci cestujúci môžu podľa očakávaní čiastočne prejsť k súkromným vlakovým dopravcom RegioJet či Leo Express.

„Ako sme už viackrát povedali, dnes počítame s minimálnym výpadkom 13 mil. eur. Ak sa ukáže, že výpadky budú väčšie, sme v spolupráci s ministerstvom financií pripravení hľadať ďalšie zdroje na dofinancovanie týchto výpadkov,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Podľa neoficiálnych predpokladov by táto suma mohla byť dvojnásobná.

Bezplatné vlaky budú mať podľa bývalého generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca dopad na nekontrolovateľné zvýšenie straty štátneho prepravcu v budúcnosti. A to napriek snahe jeho súčasného manažmentu o dosiahnutie vyrovnaného hospodárskeho výsledku. „Pre eliminovanie straty na hospodárskom výsledku pre budúce roky bude dôležité, aká metodika bude zvolená na kvantifikáciu kompenzácie zvýšených nákladov. Či bude snaha objektívne kvantifikovať zvýšené náklady alebo bude zvolená metóda štatistických paušálov,“ uviedol Kravec pre agentúru SITA. Manažovanie ZSSK je podľa neho profesionálne, ale skutočné hodnotenie jej vystavia až cestujúci.

Zavedenie bezplatnej prepravy vlakmi pre študentov a dôchodcov považuje za najväčší experiment na železnici v poskytovaní sociálnych zliav pre občanov nariadených štátom. „Nepoznám krajinu s podobným rozsahom cestovania zadarmo. Vzbudzuje oprávnené otázniky o dopadoch na ekonomiku štátneho dopravcu, ale aj na morálku občana. Keď človek za niečo priamo neplatí, nemá to pre neho hodnotu a zároveň deformuje jeho sociálnu integritu, lebo vytvára dojem, že hlavnou úlohou štátu je dávať čo najviac benefitov bezplatne,“ tvrdí Kravec.

Hlavnú výhradu má k dôvodu zavedenia vlakov „zadarmo“. Myslí si, že primárnym cieľom tohto opatrenia vlády nie je ani tak pomoc železnici, ako získanie, resp. nestratenie priazne voličov. „Opatrenie je celoplošné a vôbec nerozlišuje sociálnu potrebu. Cestovanie zadarmo majú tak dôchodcovia s dôchodkom do 200 eur, ako aj nad 1 000 eur. Alebo študenti zamestnaných ako aj nezamestnaných rodičov, študenti, ktorí cestujú do školy či za zábavou,“ kritizuje Kravec. Nesystémovosť tohto opatrenia podľa neho v trhovom prostredí rozbíja všetky ekonomické pravidlá a väzby na integráciu prepravných systémov s autobusovou prímestskou a mestskou dopravou.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #bezplatné vlaky