Vozne využijú hlavne pre diaľkové vlaky z Prahy do Žiliny a Budapešti a medzi Bohumínom a Břeclavou. Informáciu serveru iDnes.cz potvrdila hovorkyňa Českých dráh Katarína Šubová. Podľa serveru chcel ojazdené vagony tiež konkurenčný český súkromný dopravca RegioJet, České dráhy ho ale preplatili.
„Vozidlá v týchto dňoch postupne preberáme. Zhruba tridsiatka z nich bude hneď nasadená do prevádzky zatiaľ ako posily,“ uviedla Šubová. Využitím rakúskych vagónov na spoje do Žiliny, Budapešti a z Bohumína do Břeclavi získajú České dráhy voľné vozidlá, s ktorými počítajú napríklad na vlaky medzi Prahou a Českými Budějovicami.
Z päťdesiatky rakúskych vozidiel je 41 osobných, 12 z nich je pre pasažierov v prvej aj druhej triede, zvyšok len pre druhú. Ďalšie štyri vagóny sú reštauračné a päť je pre autovlaky, opísala hovorkyňa. Podľa serveru iDnes doteraz jazdili vo vlakoch InterCity a EuroCity rakúskych dráh.
České dráhy vrátane posledných 50 vozov kúpili od rakúskych ÖBB doteraz 130 použitých vagónov. V Rakúsku vozne zaobstarávajú od roku 2011. Tento rok na jar chceli od rakúskych dráh získať 80 vozňov, časť z nich ale pred uzatvorením dohody medzi ČD a ÖBB kúpil RegioJet podnikateľa Radima Jančura. Český štátny dopravca tak nakoniec dostal len 25 osobných rýchlikových vozňov a deväť ležadlových vozňov pre nočné vlaky.
Jančura odkazuje Českým dráham: Vaša kúpa je nevýhodná
Majiteľ železničného dopravcu RegioJet Radim Jančura označil konečnú kúpnu cenu vozňov za nevýhodnú. Ďalšie peniaze podľa neho České dráhy zaplatia za úpravy vagónov. Podľa štátneho dopravcu žiadne zásadné investície do vozňov nie sú nutné a väčšina z nich pôjde rovno do prevádzky. Dráhy 50 vagónov získali za 14,4 milióna eur, ponuka RegioJetu sa podľa Jančuru zastavila na 13 miliónoch eur.
Jančura poukázal na to, že medzi kúpenými vagóny je päť vozňov pre autovlak, ktoré sú teraz podľa neho na trhu neuplatniteľné. Tvrdí, že zhruba 120 000 eur budú musieť dať České dráhy na úpravu vozidiel a postupne ich ešte rekonštruovať za približne štvrť milióna eur. Cena za jeden vagón sa podľa Jančuru vyšplhá až na 700 000 eur.
„To už je pre nás lepšie zaobstarať si nové vagóny, ktoré stoja milión eur a amortizujú sa za 30 rokov,“ uviedol Jančura. Podľa neho štátny podnik chcel vagóny kúpiť za každú cenu, len aby ich nezískal konkurenčný RegioJet.
„Konkurenční dopravcovia neustále zverejňujú rôzne nepodložené výpočty a odhady, ktoré sa týkajú národného dopravcu a ktoré nevychádzajú z reálnych podkladov,“ uviedla hovorkyňa Českých dráh Kateřina Šubová. Dráhy podľa nej vozne zakúpené od rakúskeho štátneho dopravcu Österreichische Bundesbahnen využijú predovšetkým v diaľkovej medzinárodnej preprave, čím sa uvoľnia komfortnejšie vagóny pre vnútroštátne spoje nižšej kategórie.