Slováci pomôžu českej Škode s tereniakom

Popri výrobe áut, ktorou Slovensko získalo nálepku „montážnej dielne Európy“, sa začína u nás konečne presadzovať aj výskum.

16.12.2014 08:00
debata (2)

Aktuálnym úspechom slovenských inžinierov je zostrojenie výrobnej linky pre prvý športovo úžitkový automobil (SUV) značky Škoda. Ten česká automobilka plánuje vyrábať v priebehu najbližších dvoch rokov.

„Aktuálne sme vyhrali jeden veľký projekt pre českú automobilku Škoda. Pre nový SUV automobil budeme stavať podstatnú časť výrobnej linky slúžiacej na spájanie karosérie,“ povedal pre Pravdu Martin Kele, generálny riaditeľ Matador Group. Realizácia takého projektu trvá 14 až 16 mesiacov.

O novom modeli škoda SUV sa zatiaľ toho veľa nevie. Na autosalóne v Paríži šéf českej automobilky Winfried Vahlad prezradil len toľko, že v Mladej Boleslavi plánujú vyrábať 7–miestne SUV, ktoré vyplní medzeru medzi Volkswagenmi Touareg a Tiguan. Cenovo sa nové SUV vozidlo bude približovať luxusnej Škode Suberb. Jej cena sa na Slovensku začína tesne nad 22–tisíc eurami a pri luxusnej verzii Laurin & Klement sa vyšplhala až nad 44–tisíc eur.

Spoločnosť Matador Group sa po predaji gumárenskej časti zameriava hlavne na podnikanie vo výrobe automobilov. „Sme schopní vyvinúť a následne aplikovať najnovšie technológie vo výrobe automobilov. To sa potvrdilo napríklad pri výrobe novej Audi Q7, pre ktorú bude naša fabrika vo Vrábľoch jedným z kľúčových výrobcov nitovaných hliníkových dielcov, dodávaných do bratislavského závodu Volkswagenu,“ pokračoval Kele.

Práve pri spúšťaní nových modelov majú slovenskí dodávatelia šancu presadiť sa v dodávkach pre výrobu nového automobilu. „Naším cieľom je mať dodávateľov čo najbližšie k závodu. Ich kvalita a flexibilita sú pre nás preto veľmi dôležité,“ povedal hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík. Až 43,7 percenta komponentov pre automobily má bratislavský závod od dodávateľov pôsobiacich na Slovensku. „Vo finančnom vyjadrení to predstavuje 2,4 miliardy eur ročne,“ priblížil Machalík.

Práve lepšia aplikácia výskumu je budúcnosťou slovenského automobilového priemyslu vytvárajúca nové pracovné miesta u subdodávateľov. „Ak by sa nám podarilo podiel subdodávateľov zo súčasných 40 percent zvýšiť až na 60 percent, slovenská nezamestnanosť by klesla pod 10 percent,“ povedal Jaroslav Holeček, prezident Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku.

Aktuálne je na Slovensku bez práce viac ako 333–tisíc ľudí a miera evidovanej nezamestnanosti je 12,35 percenta. Od začiatku budúceho roka začína výskum na Slovensku podporovať aj štát, keďže fi rmy si budú môcť z daňového základu odrátať 25 percent výdavkov použitých na vedu a výskum. Firma s investíciami vo výške 1 milión eur si tak bude môcť dane znížiť o 250–tisíc eur. No susedná Česká republika umožní znižovať daňových základ až o 100 percent všetkých peňazí investovaných do vedy a výskumu.

Na Slovensku pôsobia aj ďalšie firmy v oblasti výskumu. Až okolo 400 inžinierov na Slovensku zamestnáva spoločnosť Johnson Controls zameraná na výrobu sedadiel do automobilov.

„Základom je pochopenie požiadaviek zákazníka na základe vstupných 3D dát. Napríklad mechanizmus aktívnej hlavovej opierky musí náš inžinier dostať do zadaného tvaru sedačky,“ povedal Ivan Jakubec zo spoločnosti Johnson Controls. Nie je to také jednoduché, keďže finálna podoba sedačky musí spĺňať všetky bezpečnostné normy spolu s požiadavkami zákazníka na výsledný tvar. V minulosti spoločnosť dodávala sedačky napríklad pre Kia Sportage vyrábaný v Žiline.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Slovensko #automobilky