Časť študentov a dôchodcov sa už zadarmo neodvezie

Štátny železničný dopravca začal počas víkendu po prvýkrát využívať v rýchlikoch limit pre cestujúcich zadarmo. Na vlastnej koži to pocítili aj cestujúci nočným rýchlikom z Bratislavy do Košíc.

15.12.2014 20:00 , aktualizované: 16.12.2014 07:00
cestovanie, vlaky, rýchliky Foto: ,
Limity zavádza štátny dopravca len v diaľkových rýchlikoch.
debata (182)

Nie všetci študenti či poberatelia dôchodkov sa dostali do rýchlika bez zaplatenia, a ak nechceli čakať na ďalší spoj, museli si cestu riadne uhradiť. Vo vlaku sa totiž naplnila interná kvóta železníc na bezplatných cestujúcich.

To, prirodzene, vyvolalo v uličkách rýchlika Zemplín rozhorčenie bezplatne cestujúcich, pretože štátny dopravca dosiaľ počet študentov a dôchodcov nelimitoval. "Cieľom opatrenia je zabezpečiť nepreplnenosť vlakov v predvianočnom období. A takisto vyrovnanosť možnosti cestovať pre platiacich aj neplatiacich,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Šéf železníc Pavol Gábor minulý týždeň naznačil, že nad kvótami uvažujú. "Zatiaľ sme nemuseli zavádzať limity. Máme pripravené úseky a vlaky, koľko percent z kapacity musíme vyčleniť pre bezplatných a riadne platiacich, ale zatiaľ sa to obišlo aj bez limitov. Ak bude situácia, že budú obsadené všetky miesta na sedenie a významná časť ľudí bude stáť, tak limity zavedieme,“ hovoril pred týždňom Gábor.

Limity zavádza dopravca len v diaľkových rýchlikoch, aby sa vyhol nežiaducim situáciám, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť a pohodlie cestujúcich. Napríklad v rýchliku s kapacitou vyše 600 miest v bežný pracovný deň vyčlení dopravca 80 percent pre cestujúcich zadarmo. Zvyšok bude určený pre ľudí, ktorí nemajú nárok na bezplatné cestovanie. Počas cestovania v špičke by mal byť počet miest zadarmo o čosi nižší.

Toto opatrenie malo pôvodne platiť od začiatku fungovania bezplatnej prepravy, teda od 17. novembra, no cestujúcich vraj dosiaľ nebolo toľko, aby sa musel vytvárať pomyselný zoznam, ktorí ešte môžu ísť vlakom zadarmo a ktorí už nie.

Cestovať vlakmi zadarmo pritom môže od novembra 2,5 milióna ľudí v našej krajine. Okrem detí, študentov a starobných dôchodcov nemusia za vlak platiť ani invalidi a predčasní starobní dôchodcovia, no ani tí, ktorí poberajú vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok či poberatelia invalidných, vdovských a vdoveckých výsluhových dôchodkov. Okrem slovenských dôchodcov a študentov nemusia za osobné vlaky a rýchliky na našom území platiť ani penzisti a mladí študujúci z krajín Európskej únie. Zatiaľ sa však registrovalo na bezplatnú prepravu vyše 350-tisíc cestujúcich, čo je 15,5 percenta ľudí, ktorí majú právo na získanie preukazu na cestovanie zadarmo.

To, že je vo vlakoch viac ľudí než obvykle, a títo tak dali prednosť železnici pred cestou, už hlásia aj autobusoví dopravcovia. V diaľkovej autobusovej doprave nastal pokles na celom Slovensku a rušenie niektorých spojov diaľkovej dopravy je teda len otázkou času. Napríklad dopravca SAD Prievidza úplne ukončil k 14. decembru prevádzkovanie linky medzi Prievidzou a Bratislavou. "Naša diaľková doprava je dlhodobo na okraji prežitia. Po zatvorení linky sa vodičov pokúsime umiestniť v inom druhu dopravy, aby sme ich nemuseli prepustiť,“ priznal Michal Danko, generálny riaditeľ spoločnosti. Priemerne hovoria autobusové spoločnosti o 10-percentnom úbytku cestujúcich z diaľkových spojov, niektorým autobusom však chýba až 20 percent ľudí.

Pokles cestujúcich v regionálnej autobusovej doprave však zatiaľ taký výrazný nie je. "V Prešovskom kraji sme na niektorých linkách zaznamenali úbytok cestujúcich až do 8,8 percenta. Na iných linkách evidujeme zníženie počtu cestujúcich na úrovni okolo 2,5 percenta,“ tvrdí Jozef Kičura, generálny riaditeľ SAD Prešov.

Na viac ľudí vo vlakoch sa železničný dopravca pripravil zaradením vyše stovky nových vlakov v grafikone. V diaľkovej doprave pribudlo od nedele 24 spojov a v regionálnej 79 spojov. Cestujúci sa tak vo vlakoch tlačili pomenej. Napríklad vysokoškoláčka Monika Anyalaiová cestovala včera na obed z Nitry do Nových Zámkov a ďalej do Komárna. "Z Nitry išiel vlak prázdnejší, cesta bola pohodlnejšia ako obvykle. Vlak bol tiež novší, predtým tu chodila motorka,“ vraví študentka. Vlaky medzi Banskou Bystricou a Zvolenom takisto nepraskali ráno vo švíkoch. Na trase pribudli navyše dva ranné osobné vlaky a jeden expres. Poobede zase medzi Banskou Bystricou a Zvolenom idú dva expresy a jeden osobný vlak navyše oproti predchádzajúcemu grafikonu. Pohodlnejšie sa ráno dopravili aj ľudia cestujúci z Trnavy do Bratislavy. Na tejto trati vypraví dopravca po novom o jeden rýchlik navyše. V bratislavskom regióne celkovo pribudlo 12 osobných vlakov, 16 rýchlikov a 9 expresov.

Vlaky navyše bude železničný štátny dopravca realizovať na báze variabilných nákladov, teda za náklady na použitie infraštruktúry, energie, personál a údržbu. Vyjde ho to zhruba na 11 miliónov eur. Celková štátna dotácia na bezplatnú prepravu, a teda aj na zavedenie ďalších vlakov, je 13 miliónov eur a už teraz je isté, že nebude postačovať.

© Autorské práva vyhradené

182 debata chyba
Viac na túto tému: #študenti #cestovanie #Dôchodcovia #vlaky zadarmo