Zrušenie osobnej železničnej dopravy podľa krupinských aktivistov mnohým ľuďom skomplikovalo život, preto sa už dávnejšie usilujú o jej oživenie. Najnovšie rozbehli petíciu, v ktorej sa dožadujú obnovenia osobných vlakov na tejto trati. Podnietilo ich k tomu nedávno spustené bezplatné cestovanie pre študentov a seniorov.
Osobné vlaky na trati Zvolen – Šahy zrušili v roku 2003 pre nedostatok cestujúcich. Odvtedy sú ľudia odkázaní na autobusy. Predseda petičného výboru Dušan Németh tvrdí, že úplné zrušenie osobnej dopravy nebolo opodstatnené a vlaky v špičkách boli primerane vyťažené.
Pozrite si zmeny vo vlakovej doprave od nedele 14. 12. 2014. Na stránkach Železničnej spoločnosti nájdete nový vlakový cestovný poriadok 2014/2015
„Na tejto trati jazdilo sedem párov vlakov. Nechceme obnovenie spojov v takom počte ako predtým, ale aspoň v dopravných špičkách, aby ich mohli využívať študenti, ľudia do práce aj kúpeľní hostia, ktorí cestujú do kúpeľov v Dudinciach. Autobusy sú ráno a popoludní preplnené. Niektoré dediny, kadiaľ vedie táto trať, sú dokonca cez víkend a sviatky doslova odrezané od sveta, pretože tam nejde nijaký autobus a ľuďom to komplikuje život,“ zdôvodňuje petíciu.
Naposledy petíciu neúspešne spisovali pred piatimi rokmi. „Je veľa študentov z obcí pozdĺž tejto trate, ktorí cestujú do škôl, rovnako aj seniorov, ktorí by mohli vlakom bezplatne cestovať k lekárom do Krupiny, Zvolena alebo Šiah,“ uviedol Németh s tým, že železničná trať je funkčná a udržiavaná, pretože stále slúži nákladnej železničnej doprave.
Petíciu za pár dní podporilo cez internet vyše 1 700 ľudí. V súčasnosti ju prostredníctvom petičných hárkov rozbiehajú priamo v obciach. Ukončiť ju plánujú začiatkom januára a hárky odovzdajú ministerstvu dopravy. Na stranu aktivistov sa postavili aj samosprávy.
„Naši občaneprinia nemôžu byť znevýhodnení ja ani jednu ponuku. XR140771 oproti iným na Slovensku, keď tu existuje železničná trať, ktorú by mohli využívať seniori a študenti na bezplatné cestovanie,“ povedal krupinský primátor Radoslav Vazan. Myslí si to aj starosta Hontianskych Moraviec Rudolf Gabryš. „Najmä pre mladých a dôchodcov by to teraz bolo zaujímavé. Spoje by sa určite naplnili,“ hovorí.
Starostka obce Hontianske Tesáre Dana Kohútová poukazuje aj na ďalší problém, ktorý by sa u nich takto vyriešil. „Do Dvorník, ktoré patria pod našu obec, zachádzajú cez týždeň len školské autobusy, jeden ráno, jeden popoludní a cez víkendy tam nechodia vôbec. Vlak by určite pomohol, lebo je tam železničná zastávka,“ povedala.
Keď ministerstvo dopravy petíciu dostane, bude sa ňou zaoberať. Uviedol to hovorca rezortu Martin Kóňa s tým, že v súvislosti so uvedením sociálnych zliav v železničnej doprave očakávajú aj ďalšie petičné akcie.
„Vnímame ich ako pochopiteľnú reakciu na zvýhodnené cestovanie pre vybrané skupiny obyvateľov. Náš zámer prijatých opatrení v železničnej doprave však zostáva rovnaký, a to je dosiahnutie optimálnej koordinácie medzi vlakmi a autobusmi,“ povedal.
Kóňa zdôraznil, že dlhodobým zámerom rezortu je zahusťovanie spojov na železnici. „Rozhodujúcim faktorom pri pridávaní vlakov je záujem cestujúcich na konkrétnych tratiach. Nepovažujeme za správne, aby sme dotované vlaky zavádzali tam, kde v minulosti došlo k ich rušeniu práve z dôvodu nízkej obsadenosti vlakov, pričom sa tam dlhodobo etabluje autobusová doprava,“ dodal.
V prípade, že by rezort dopravy uvažoval o spustení osobnej dopravy na trati Zvolen – Šahy, muselo by sa podľa Kóňu najskôr investovať do obnovy železničných staníc a zastávok. Nemalé finančné prostriedky by boli potrebné aj na rekonštrukciu dopravnej infraštruktúry, najmä pre zvýšenie traťovej rýchlosti a bezpečnosti