Vlakov pribudne. Ľudia sa budú menej tlačiť

Roky šetrenia, škrtania tratí a rušenia spojov strieda obdobie enormného zvýšenia počtu vlakov. V regiónoch v nedeľu 14. decembra s novým grafikonom pribudne 105 nových vlakových spojení.

10.12.2014 06:00
debata (6)
zväčšiť
vlaky, mapa

Existujúce trasy sa zahustia a vlakov, kde si ľudia nevedia nájsť miesto na sedenie a musia sa tlačiť, by malo ubudnúť. Štátny dopravca sa tiež púšťa do výraznej obnovy vozňov a v priebehu budúceho roka mu do vozového parku pribudne deväť nových poschodových vlakov zo Škodovky a 20 nových dieselových vlakov zo ŽOS Vrútky pre prímestskú a regionálnu dopravu. Zo ŽOS Trnava dostane aj tridsiatku zrekonštruovaných vozňov 2. triedy, ktoré budú použiteľné aj pre rýchliky.

Pozrite si zmeny vo vlakovej doprave od nedele 14. 12. 2014. Na stránkach Železničnej spoločnosti nájdete nový vlakový cestovný poriadok 2014/2015

Viac rýchlikov a osobných vlakov v regiónoch je reakcia štátu na veľký záujem študentov a penzistov o bezplatnú prepravu, ktorá platí od 17. novembra. Rezort dopravy si u štátneho dopravcu objednal na budúci rok vyše 30 miliónov vlakových kilometrov. Oproti roku 2014 je to navýšenie o 1,7 milióna vlakokilometrov.

„Kým prvé týždne po zavedení bezplatnej dopravy sme sa sústredili na zvýšenie kapacity vlakov prostredníctvom pridávania vozňov do súprav, teraz dochádza k reálnemu zahusteniu dopravy o nové spoje. Kapacita zásadne narastie,“ tvrdí Pavol Gábor, šéf Železničnej spoločnosti Slovensko.

Reálne sa do posilnenia zatiaľ premietne 1,4 milióna vlakokilometrov, ostatok bude rezerva pre prípadné ďalšie navýšenie osobnej dopravy. Denne má v cestovnom poriadku pribudnúť v diaľkovej doprave takmer 10–tisíc a v prímestskej doprave 15–tisíc miest na sedenie.

Pridané vlaky budú rozdelené do všetkých ôsmich krajov, pričom polovica navýšenia smerovala do diaľkových vlakov a ostatok do regionálnej prímestskej dopravy. Na porovnanie, po zavedení vlakov zdarma pre študentov a dôchodcov sa ukazuje, že denne vlakmi chodí asi o 25–tisíc cestujúcich viac, a to zrejme najmä na úkor autobusov. Časť vlakov je však stále vyťažená podpriemerne, aj keď v špičke, naopak, vlaky aj po pridávaní vozňov často praskajú vo švíkoch.

Napríklad v banskobystrickom regióne pribudne 23 nových vlakov, z toho osem rýchlikov. Na trase Zvolen – Košice pôjdu počas celého týždňa každé štyri hodiny a v nedeľu poobede vyjdú rýchliky smerom do Košíc každé dve hodiny. V rannej špičke zase dopravca pridáva expresy. Medzi Zvolenom a Žilinou tak pôjde spolu 18 zrýchlených a expresných vlakov. Ráno sa tak cestujúci dostanú do Zvolena každú hodinu a poobede do Žiliny takisto každú hodinu. Medzi Prešovom a Humenným budú zase vlaky premávať vo dvojhodinovom takte. K všetkým vlakom od Humenného končiacim v Prešove zabezpečil štátny dopravca prípoje a zaviedol nový ranný vlak z Humenného do Prešova a nový poobedný vlak z Prešova do Humenného, ktoré doplnia hodinový takt na linke Prešov – Humenné.

Vlaky nie sú poloprázdne

„Na Slovensku sa často rozpráva, že vlaky chodia poloprázdne. České dráhy vykazujú 25–percentnú obsadenosť, švajčiarske železnice 27,5 percenta, rýchlovlaky Deutsche Bahn zase 46 percent. Sú to však iba priemerné čísla, lebo vlaky v špičke sú všade preplnené. A dopravná obsluha nemôže fungovať tak, že sa vlak vypraví až vtedy, keď je plný,“ vysvetľuje Desana Mertinková, odborníčka zo Železničnej revue.

Podľa nej má štát v súčasnosti dostatočný vozový park len na vypravenie vlakov mimo špičky. „Špička sa vie riešiť čiastočne, vozňami v zálohe. Najdlhší osobný vlak však môže mať 10 až 12 vozňov, dlhší byť nemôže. Vtedy by mal dopravca pridať celý vlak, ale na to nemá objednané vlakokilometre od štátu,“ dopĺňa.

Podľa Gábora sú vlaky v globále plné priemerne na 25 až 30 percent. „Počas týždňa sú, prirodzene, časy, keď je ľudí vo vlakoch viac či menej. Takisto počas roka sú hluché obdobia a zase časy, keď je nápor na vlaky väčší, napríklad pred sviatkami. Ale v Európe je to presne tak isto ako u nás,“ dodáva Gábor.

„Vlaky navyše budeme realizovať na báze variabilných nákladov, teda za náklady za použitie infraštruktúry, energie, personál, údržbu. Vyjde to zhruba na 11 miliónov eur. V novembri a začiatkom decembra sme prijímali nový vlakový personál, keďže práce je viac. Hospodárenie bude lepšie ako minulý rok. No bude to ťažké,“ hovorí Gábor.

Vlani bol dopravca v strate 7,2 milióna eur. Celková štátna dotácia na bezplatnú prepravu, a teda aj na zavedenie ďalších vlakov, je 13 miliónov eur. Pri určení výšky dodatočnej dotácie do železničnej dopravy vychádzal dopravca z prepočtov, o koľko tržieb príde, keď nebude po 17. novembri inkasovať cestovné od študentov, penzistov a poberateľov dôchodkov. Išlo o sumu približne 12 miliónov eur. Keď sa k tejto sume pripočítajú náklady na zavedenie vlakov navyše, dotácia od štátu by mala dosiahnuť vyše 23 miliónov eur, teda o desať miliónov eur viac, než štát pôvodne plánoval.

To, že 13 miliónov eur na bezplatnú prepravu nebude stačiť, priznal aj minister dopravy Ján Počiatek. Povedal, že zatiaľ nemá štát určenú hranicu, koľko ďalších miliónov eur je schopných naliať do rozpočtu dopravcu ako kompenzáciu za bezplatné cestovanie vlakmi.

Jazdiť zdarma chce už 352–tisíc ľudí

V prípade nedotovaných IC vlakov železnice v snahe zmazať stratu rušia ranný spoj z Bratislavy na východ a ubudne aj jeden poobedný IC vlak z Košíc.

Za lístok v osobných vlakoch a rýchlikoch nemusí od polovice novembra platiť vyše 2,5 milióna Slovákov. „Zatiaľ sa registrovalo na bezplatnú prepravu 352–tisíc cestujúcich a je to 15,5 percenta ľudí, ktorí majú právo na získanie preukazu na cestovanie zadarmo,“ konkretizoval Gá­bor.

Kým sa študenti a penzisti nevozili zadarmo, cestovalo vlakmi denne priemerne 123–tisíc ľudí. Aby sa železničný dopravca predovšetkým v diaľkových rýchlikoch vyhol nežiaducim situáciám, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť a pohodlie cestujúcich, môže zaviesť limity. Napríklad v rýchliku s kapacitou vyše 600 miest v bežný pracovný deň môže vyčleniť dopravca 80 percent pre cestujúcich zadarmo. Zvyšok by bol určený pre ľudí, ktorí nemajú nárok na bezplatné cestovanie. Počas cestovania v špičke môže byť počet miest zadarmo o čosi nižší.

„Zatiaľ sme však nemuseli zavádzať limity. Máme pripravené úseky a vlaky, koľko percent z kapacity musíme vyčleniť pre bezplatných a riadne platiacich, ale zatiaľ sa to obišlo aj bez limitov. Ak bude situácia, že budú obsadené všetky miesta na sedenie a významná časť ľudí bude stáť, tak limity zavedieme,“ hovorí Gábor.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #bezplatné vlaky