Bitku sankcií automobilky prežili. Uspeli na Západe

Sankčná prestrelka medzi Európskou úniou a Ruskom nebude mať pre slovenskú ekonomiku vážne priame škody. Pôvodne sa po zavedení vzájomných obchodných sankcií očakávalo, že tri slovenské automobilky, ktoré sú motorom ekonomiky, stratia odbyt v Rusku a doplatia na to. V skutočnosti si však za Rusko našli náhradné západné trhy.

09.12.2014 12:00
debata (31)
zväčšiť
Výroba automobilov na Slovensku, graf

Žilinskej Kii sa darí lepšie predávať autá na západe a juhu Európy, bratislavský Volkswagen žne úspechy s elektrickými vozidlami zase na severe Európy a orientácia na európskeho zákazníka sa vypláca aj trnavskému PSA Peugeot Citroën.

Po tom, čo EÚ obmedzila Rusku za jeho postup na Ukrajine lacné európske úvery a Rusko odvetne zastavilo dovoz európskych potravín, bola nálada horšia. V Rusku sa pribrzdili investície a záujem o kúpu nových áut klesol o vyše desatinu. Napriek tomu sa obavy, že v dôsledku toho naše automobilky vyrobia tento rok „len“ 930– tisíc nových áut, kým vlani to bolo 987–tisíc vozidiel, nenaplnia.

„V tomto roku na Slovensku vyrobíme viac ako 960–tisíc automobilov, hoci už sa počítalo s nižším počtom,“ povedal Jaroslav Holeček, prezident Zväzu automobilového priemyslu.

Počíta sa s tým, že lepšia výroba sa prejaví aj na platoch v automobilkách a v nadväzujúcich odvetviach. Tri domáce automobilky majú 41–percentný podiel na priemyselnej výrobe Slovenska a na výrobu oceľových tátošov je priamo aj nepriamo nadviazaných až vyše 200–tisíc pracovných miest.

Napriek tomu bitka sankcií EÚ a Ruska, ktorá podľa mnohých odborníkov nemá víťaza, ubrala z hospodárskeho rastu Európy aj Ruska. Napríklad Nemecku Medzinárodný menový fond pôvodne odhadoval budúci rok rast ekonomiky 1,7 % a naposledy ho znížil na 1,5 %. Na nemeckú ekonomiku je slovenské hospodárstvo nadviazané oveľa viac ako na ruskú.

Napriek tomu aj obmedzenie vývozu áut do Ruska mohlo byť pre Slovensko ekonomickým problémom. Do Ruska smerovalo v minulom roku každé piate auto vyrobené v žilinskom závode Kie, ktorá v jeseni 2014 ohlásila pokles ruského dopytu, čo pre 3–tisíc zamestnancov znamenalo riziko nevyplatenia koncoročných prémií. Automobilka totiž vyplatenie jednorazovej odmeny 470 eur v hrubom na zamestnanca podmienila prekonaním minuloročnej produkcie, teda vyrobením viac ako 313–tisíc automobilov.

Namiesto Ruska na iné trhy

„Počas prvých jedenástich mesiacov tohto roka spoločnosť Kia Motors Slovakia zaznamenala pokles objemu exportovaných vozidiel do Ruskej federácie,“ povedal Jozef Bačé, hovorca Kia Motors Slovakia. Vedenie závodu napriek tomu aktuálne zamestnancom potvrdilo prekonanie minuloročnej produkcie z dôvodu stabilného odbytu na trhoch vo Veľkej Británii a v Nemecku.

„Okrem toho sme v tomto roku zvýšený dopyt po automobiloch vyrábaných v našom závode zaznamenali aj na ďalších veľkých európskych trhoch, ako sú Španielsko, Taliansko, Poľsko či Švédsko,“ pokračoval Bačé.

Koncom tohto roka sa v trnavskom závode PSA Peugeot Citroën končí s odbormi dohodnuté dvojročné zmrazovanie platov. „V porovnaní s minulým rokom to momentálne vyzerá na 7–percentný rast výroby, čo zodpovedá vyrobeniu približne 252–tisíc nových automobilov. V budúcom roku tak plánujeme s vedením podniku začať rokovať o zvyšovaní platov,“ uviedol Milan Minarech, šéf odborov v trnavskej automobilke.

Tento závod je orientovaný najmä na európskych zákazníkov a do Ruska putuje len pár modelov Peugeotu 208. Aj pre túto automobilku bola nešťastná jeseň, keď na prelome mesiacov september – október prišlo k dvojtýždňovému prerušeniu výroby. Ak by toto výrobné tempo nebolo zastavené jesennou odstávkou, brány závodu mohlo tento rok opustiť možno až 282–tisíc nových automobilov.

Prerušenie výroby bolo spôsobené hlavne nižším záujmom európskych zákazníkov o v Trnave vyrábané Peugeoty 208 a Citroëny C3 Picasso. Vyššia produkcia až na hraniciach výrobných možností, čo je 300–tisíc vozidiel za rok, sa v Trnave očakáva po tom, čo bude Citroën C3 Picasso nahradený novým modelom.

„Ak sa tak stane, výroba nového modelu sa naplno rozbehne najskôr v polovici roka 2017,“ dodal Minarech.

Automobilkám chýbajú inžinieri

Druhý polrok znamenal spomalenie výroby aj pre bratislavský Volkswagen, ktorý musel vo výrobe ubrať plyn pre nábeh nových modelov Volkswagenu Touareg a Porsche Cayenne.

„Čo sa týka výroby, prvý polrok 2014 bol najúspešnejší v celej histórii nášho závodu a v druhom sme pripravovali nábeh výroby nových vozidiel,“ povedal hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík. Rusko patrí medzi top 10 trhov bratislavského závodu.

Automobilky však poukazujú na to, že by popri raste výroby rady aj rozvili svoje investície. Z dlhodobého hľadiska je pre slovenský automobilový priemysel najväčší problém nedostatok kvalifikovaných zamestnancov a slabá podpora výskumu. To potvrdzuje aj najnovší výskum spoločnosti KPMG realizovaný v 74 firmách podnikajúcich priamo na Slovensku.

„Dodávateľské firmy v automobilovom odvetví plánujú prijať v najbližšom roku asi 300 výskumno–vývojových pracovníkov pre svoje R&D centrá,“ povedal Vladimír Švač, zodpovedný za prieskum spoločnosti KPMG. Zároveň až 62 percent zo 74 zapojených podnikov uviedlo, že pri náboroch naráža na problém nedostatku inžinierskych talentov.

„Toto zistenie by malo byť výzvou najmä pre univerzity, kde je potrebné zlepšovanie procesu vzdelávania a napojenie na priemyselnú prax,“ uzavrel Švač.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Volkswagen #automobilky #PSA Peugeot Citroën