Opozícia sa chystá odvolávať Počiatka

Opozícia po získaní podpisov poslancov v piatok požiadala o zvolanie mimoriadnej schôdze Národnej rady SR, na ktorej chce odvolávať ministra dopravy Jána Počiatka.

05.12.2014 16:46
debata (7)

Dôvodom je sporný tender Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami, v ktorom uspela firma Paywell, a. s. Opozícia považuje zákazku za predraženú a neefektívnu.

Ako na brífingu informoval poslanec Pavol Zajac (KDH), víťazná firma Paywell vznikla deň pred podaním prihlášok do súťaže pred vyše rokom.

„Majetkový reťazec tejto firmy končí na Cypre v Nikózii v tej istej kancelárii ako ďalšie desiatky firiem blízkych finančnej skupine J&T. Firma Paywell má realizovať tieto služby v najbližších trinástich rokoch v objeme zhruba 135 mil. eur,“ pripomenul poslanec.

Opozícia je presvedčená, že súťaž bola účelovo nastavená, o čom má svedčiť, že ponuky predložili iba dve firmy. Za Paywell v súťaži ručila svojimi referenciami firma Fleetpay, a. s., ktorá poskytuje uvedené služby od roku 2010 bez súťaže. Pri ročných tržbách 7,5 mil. eur má čistý zisk 3,4 mil. eur.

„Ján Počiatek už raz za prvej vlády Roberta Fica dostal od premiéra žltú kartu za návštevu v Monaku na jachte J&T,“ uviedol Zajac. „Toto je na druhú žltú kartu pre Jána Počiatka,“ dodal. Kritizoval, že minister dopravy ani premiér nedali zrušiť zmluvu, nevyvodili personálne opatrenia a preto si opoziční poslanci plnia svoju povinnosť.

Minister dopravy Ján Počiatek viackrát vyhlásil, že súťaž bola štandardná a nikto v nej nepodal žiadne námietky. Cenu podľa neho vygenerovala súťaž a je nižšia ako doteraz. NDS na základe žiadosti ministra požiadala pred týždňom Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), aby skontroloval priebeh súťaže. Minister zároveň oslovil Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) aj Európsku komisiu, aby zaujali stanovisko. „To sú relevantné inštitúcie, ktoré môžu k tomu niečo povedať, na rozdiel od toho, čo tu fabulujú poslanci KDH,“ dodal Počiatek.

NKÚ v piatok oznámil, že nebude kontrolovať priebeh tendra na overovanie platieb mýta palivovými kartami z kapacitných a kompetenčných dôvodov. Podanie podnetu na vykonanie kontroly nie je pre úrad záväzné, pričom vykonáva kontrolu podľa svojho plánu.

„Nie je pravda, že NKÚ kontroluje alebo sa chystá kontrolovať subjekty súvisiace s kauzami piešťanského CT prístroja a MH Development a z kapacitných a kompetenčných dôvodov vôbec nebude kontrolovať ani tender na overovanie platieb cez palivové karty,“ oznámil úrad. NKÚ kontroluje dej, nie proces verejného obstarávania, na čo má právomoci ÚVO. „Pri plánovaní kontrolnej činnosti sa riadi zákonom a mimoriadne kontroly vykonáva len na základe uznesenia NR SR,“ dodal NKÚ.

Paywell, a. s. navrhol pôvodne odplatu s podielom 6,75 % z objemu platieb mýta palivovými kartami, ktorá sa po dodatku k zmluve znížila na 6,15 % vrátane dane z pridanej hodnoty. Firma Kedros, a. s. navrhla províziu vo výške 6,92 %. Celková konečná hodnota zákazky na osem rokov, ktorá môže byť predĺžená o päť rokov, podľa NDS nepresiahne pôvodnú predpokladanú cenu 135,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty vrátane štyroch opcií. Na konci vlastníckeho reťazca firiem Paywell, Cromwell, a. s. a SVK Distribution, a. s., ktoré sídlia na rovnakej adrese v Bratislave, je firma EVOCK Limited so sídlom v Nikózii na Cypre. Majiteľ Cromwellu Petr Sucharda sa priznal k vlastníctvu cyperskej firmy.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Ján Počiatek